Katowice chcą połączyć dzielnice z centrum drogami rowerowym. Gdzie powstaną? [MAPA]

Justyna Przybytek
Planowana sieć dróg rowerowych w Katowicach Mat. UM Katowice
Katowice zapowiedziały, że skomunikują drogami rowerowymi dzielnice z centrum. W ciągu najbliższych kilku lat liczba tras rowerowych ma wzrosnąć niemal o połowę. Ścieżek i dróg rowerowych będzie około 210 kilometrów, gdzie powstaną?

Katowice zainicjowały w tym roku działania, które mają skomunikować miasta siecią dróg rowerowych. To w ramach tego przedsięwzięcia budowana jest właśnie ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Chorzowskiej. Ale planowanych inwestycji jest znacznie więcej. Rowerowa ofensywa w stolicy aglomeracji ma mieć wymierny efekt. Po realizacji wszystkich planowanych projektów dróg rowerowych w Katowicach będzie łącznie 210 kilometrów.

Aktualnie jest ich nieco ponad 130 km. Większość z nich - około 100 km - to trasy rekreacyjne, biegnące przez parki i tereny leśne. Ścieżek pełniących funkcje komunikacyjne jest niewiele. Ich rozbudowa to cel projektu „Podstawowa Sieć Infrastruktury Rowerowej w Katowicach”, który zakłada skomunikowanie dzielnic z centrum właśnie. Tylko do 2019 roku na ten cel miasto planuje wydać 15,5 mln zł.

- Dzięki temu rower będzie mógł pełnić w Katowicach nie tylko funkcję rekreacyjną, ale także transportową - powtarza Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Listę planowanych inwestycji przygotowano na czerwcowe posiedzenie Komisji Infrastruktury i Środowiska. Jest na niej kilkadziesiąt mniejszych i większych projektów. Aktualnie trwa budowa ścieżki wzdłuż ulicy Chorzowskiej. Planowane są jej dwa odcinki, od Złotej do Dębowej i od Złotej do „Żyrafy” przy wejściu do Parku Śląskiego. W tym roku większość prac będzie jednak polegała na przygotowaniu koncepcji nowych połączeń rowerowych. Te mają powstać dla drogi rowerowej łączącej Rondo Huchrackiego z ulicami Medyków i Kijowską, drogi łączącej Nikiszowiec z Doliną Trzech Stawów i ul. Graniczną, dla drogi wzdłuż alei Korfantego, która połączy ulice Telewizyjną z Konduktorską, a także dla ścieżki która połączy strefę Tempo 30, czyli centrum miasta z węzłem przesiadkowym w Brynowie oraz ścieżką w ulicy Jankego.

Prace koncepcyjne rozpoczną się też dla połączenia ścieżki w ulicy Rataja z drogą rowerową nr 103, dla budowy ścieżki wzdłuż ulic Szarych Szeregów i Boya-Żeleńskiego, a także wzdłuż ulicy Stęślickiego oraz dla połączenia rowerowego między ul. Niepodległości a istniejącą ścieżką wzdłuż ul. Bohaterów Monte Casino. W planach są też połączenie ulicy Medyków z centrum przesiadkowym w Ligocie, czy Bulwarów Rawy z Bohaterów Monte Cassino, a także ścieżka wzdłuż Bytko-wskiej oraz modernizacja ścieżki wzdłuż Chorzowskiej i Roździeńskiego, którą w tej chwili dzieli rondo im. gen. Jerzego Ziętka. Z kolei aleja spacerowa i ścieżka mają powstać na Giszowcu w rejonie przedszkola w kierunku Gimnazjum nr 16.

Drogi rowerowe mają być budowane także przy okazji inwestycji drogowych. Ujęto je w planach rozbudowy DK 81, tu droga rowerowa miała by biec po wschodniej stronie Pszczyńskiej na odcinku od Mysłowickiej. Są planowane przy okazji budowy węzłów przesiadkowych, czy łączników drogowych między Kijowską a Książęcą oraz Bażantów z Szarych Szeregów. Docelowo ścieżka rowerowa ma też biec wzdłuż nowej linii tramwajowej na południe Katowic.

Nieletni za kółkiem? Są warunki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie