Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W śródmieściu Katowic będzie strefa 30 km/h. To ukłon w stronę rowerzystów i pieszych MAPA

Justyna Przybytek
Strefa ograniczonej prędkości w Katowicach
Strefa ograniczonej prędkości w Katowicach
W śródmieściu Katowic będzie obowiązywała strefa ograniczonej prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Rozwiązanie ma zapewnić komfort i bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom, ale jednocześnie jak zapowiadają władze miasta, usprawnić ruch kołowy.

O projekcie opowiadał we wtorek na placu Szewczyka w Katowicach prezydent Marcin Krupa. Briefieng odbył się przy jednej z dwóch automatycznych stacji rowerowych, które z początkiem maja uruchomiono w stolicy aglomeracji śląskie. Lokalizacja briefingu nie była przypadkowa, miasto, jak zapowiada Krupa będzie rozwijać sieć miejskich rowerów, planuje też rozbudowę ścieżek rowerowych w centrum, ale tylko tam gdzie istnieje taka możliwość.

- Takie strefy sprawdzają się w silnie zurbanizowanych tkankach miejskich, gdzie trudno wyznaczyć odpowiedniej szerokości pasy rowerowe, czy nawet chodniki dla ruchu pieszego – tłumaczył Marcin Krupa.

Nad szczegółami koncepcji pracuje Wydział Transportu. Projekt zostanie przedłożony miejskiemu zespołowi do spraw polityki rowerowej i jeśli uzyska pozytywną opinię będzie realizowany. Wprowadzenie strefy, a co za tym idzie odpowiedniego oznakowania w Śródmieściu, Krupa zapowiada jeszcze przed wakacjami.
Ma się rozciągać na północy śródmieścia od torów kolejowych aż do ronda i alei Roździeńskiego i między ulicami Sokolską i Dudy – Gracza, zaś na południu od torów kolejowych do autostrady A4, między ulicami Mikołowską i Francuską. Z zastrzeżeniem, że ulice przelotowe, jak Francuska, Mikołowska, Sokolska, Dudy – Gracza i Roździeńskiego ze strefy będą wyłączone.

Ograniczenie do 30 kilometrów na godzinę będzie obowiązywało między nimi, czyli na wąskich śródmiejskich drogach, na których na co dzień zazwyczaj jedziemy wolniej niż planowana maksymalna prędkość.

- To wyjście naprzeciw mieszkańcom, grupom rowerowym i osobom, które na co dzień poruszają się transportem publicznym, stosowane z powodzeniem w Europie Zachodniej – tłumaczył Krupa. Jak dodał o to, aby kierowcy respektowali nowe przepisy, zadba katowicka policja.

W ramach strefy będzie też działała wewnętrzna mniejsza strefa zamknięta dla ruchu kołowego, a dostępna wyłącznie dla ruchu pieszo – rowerowego, obecnie obejmuje ulice Mielęckiego, Mariacką, Staromiejską i Dyrekcyjną, a docelowo ma również objąć plac Kwiatowy, rynek i ulicę 3 Maja. Zakaz jazdy dla rowerzystów z 3 Maja i placu Kwiatowego ma zniknąć jeszcze w przyszłym tygodniu.

Do tzw. strefy tempo 30 przekonuje też Paweł Sufleta, oficer rowerowy Katowic. - To dobre rozwiązanie na wielu płaszczyznach. - Strefa wspiera płynność ruchu kołowe, co pokazują doświadczenia miast europejskich. To duży wkład w bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych, bo jeśli samochód porusza się 30 km na godz. i dojdzie do awaryjnego hamowania, to zatrzyma się dwukrotnie szybciej niż przy 50 km na godz. - wyjaśnia. Jak dodaje strefa ograniczonej prędkości jest między innymi w centrum Gdańska. - W Belinie ponad 70 proc. ulic w centrum ma dopuszczalną prędkość do 30 km na godz. - mówi.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto