Minęło osiem lat od otwarcia dworca autobusowego i tunelu pod placem Szewczyka. Jak zmieniało się to miejsce? Zobaczcie ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy
Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy Dziennik Zachodni
Udostępnij:
Osiem lat temu otwarto dworzec autobusowy i tunel pod placem Szewczyka. Budowa obu rozpoczęła się krótko po wyburzenia brutalistycznej hali dworca na początku 2011 roku. Nowy dworzec kolejowy otwarto w 2012 roku, a kilka miesięcy później – w 2013 – schowane pod ziemią dworzec autobusowy i tunel. A pamiętacie jeszcze, jak plac Szewczyka wyglądał przed tą gigantyczną przebudową?

Minęło osiem lat od otwarcia dworca autobusowego i tunelu pod placem Szewczyka

Dworzec autobusowy i tunel samochodowy pod placem Szewczyka otwarto w lutym 2013 roku. Kilka miesięcy wcześniej podróżnym udostępniono nową halę dworca, zaś kilka miesięcy później ruszyła Galeria Katowicka.

Nowy, podziemny dworzec autobusowy zastąpił przystanki, które przez lata były rozrzucone po całym placu Szewczyka (co ciekawe z placu dziennie było ok. 720 odjazdów), natomiast tunel – fragment ulicy Dworcowej biegnący między placem z przystankami a halą dworca PKP.

Plac zamknięto dla ruchu w grudniu 2010 roku, to wówczas zniknęły z niego autobusy, a zastępcze przystanki zlokalizowano w centrum Katowic. Pod koniec 2010 roku rozpoczęła się rozbiórka dworcowej estakady, a potem hali dworca PKP. Burzenie słynnych dworcowych kielichów – konstrukcję brutalistycznej hali tworzyło 16 żelbetowych filarów - trwało 21 dni. Natomiast budowa nowego – znacznie mniejszego - dworca zajęła 654 dni.

Burzenie starego dworca, który przez 38 lat stał w centrum Katowic, zajęło 21 dni

W 2011 roku, wkrótce po rozbiórce starej hali, plac Szewczyka zamienił się w 3,2 hektarowy plac budowy. W pierwszej kolejności rozpoczęła się trwająca siedem miesięcy realizacja sięgającej 20 metrów w głąb ziemi ściany szczelinowej okalającej i zabezpieczającej cały teren. Konstrukcję, w odpowiedniej pozycji w ziemi, utrzymywało 800 kotew gruntowych.

Wykopy pod fundamenty ruszyły dopiero w marcu 2011 roku. Wywieziono łącznie około 400 tys. metrów sześciennych ziemi, a do budowy całego kompleksu, który dziś stoi w tym miejscu, użyto 115 tys. metrów sześciennych betonu.

Ponad rok od rozpoczęcia budowy, w marcu 2012 roku, zrekonstruowany został pierwszy z dworcowych kielichów. Odtwarzanie wszystkich - wysokich na ok. 20 metrów – zajęło kilka miesięcy. W październiku 2012 otwarto nową halę dworca, zaś w lutym 2013 podziemny dworzec autobusowy i tunel.

Podziemny dworzec autobusowy i 300-metrowy tunel

Do dziś na podziemnym dworcu autobusowym jest dziesięć peronów wokół dużej wyspy dla pasażerów. Wyspa jest połączona ze znajdującą się kondygnację wyżej halą dworca kolejowego (są tu dwie klatki schodowe, schody ruchome oraz winda) oraz z poziomem -1 centrum handlowego. Co ciekawe na dworcu obowiązuje ruch lewostronny.

Tunel ma 300 metrów. To z jednej strony droga dojazdowa do podziemnych parkingów Galerii Katowickiej, z drugiej przelotówka łącząca dwie części śródmieścia (wjazdy są od ulicy Słowackiego oraz Dworcowej). W obu kierunkach jest po jednym pasie ruchu, a dodatkowe pasy są zjazdowe na parkingi. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km na godzin.

I dworzec i tunel znajdują się na tym samym podziemnym poziomie (pod halą dworca PKP), do obu prowadzą te same węzły drogowe, ale oba oddziela betonowa ściana. W pierwszych miesiącach po otwarciu oba te miejsca sprawiały kierowcom nieco problemów. Część wjeżdżała zamiast do tunelu na dworzec autobusowy, a tam zaskakiwał ich ruch lewostronny. Zdarzało się też, że do tunelu wchodzili piesi.

Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy

Minęło osiem lat od otwarcia dworca autobusowego i tunelu po...

Media obecne terenie przygranicznym. Znamy zasady.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Gdzie jest ten polityk z Pisu, który przed wyborami obiecał nam, inwestycje na Placu Młodzieży Powstańczej, z którego wchodzimy na dworzec PKP !!

Dodaj ogłoszenie