Dworzec PKS Katowice - będzie przebudowa na Skragi

J. Przybytek
L. Nenow/Dziennik Zachodni
Udostępnij:
Dworzec PKS Katowice. Zawstydzający dworzec autobusowy przy ul. Piotra Skargi w Katowicach nareszcie się unowocześni. Być może już w czerwcu 2016 r. Właściciel dworca PKS szykuje się do przebudowy, wystąpił już o warunki zabudowy dla inwestycji. Żeby rozpocząć roboty, potrzebuje jeszcze pozwolenia na budowę.

- Wiosną, na przełomie lutego i marca, chcemy ruszyć z pracami, by zakończyć je przed końcem maja - mówi Mirosław Sobczyk, prezes spółki Dworzec Autobusowy Katowice. Jak dodaje, nowy budynek dworca ma być dwukondygnacyjny, na dole byłyby poczekalnia i kasy, wyżej kawiarnia i salonik prasowy. - Oczywiście w budynku będą toalety i winda - dopowiada.

A wszystko to bez zamykania największego węzła autobusowego w regionie, na którym każdej doby zatrzymuje się kilkaset autobusów, jeżdżących na trasach krajowych i międzynarodowych.

To rewolucja, bo obecnie za katowicki dworzec uchodzi obskurna, blaszana hala i zapuszczony plac przed nią. Rozpoczęcie przebudowy może się jednak opóźnić. Urzędnicy chcą, aby Sobczyk zmodyfikował plany. Inwestor ma opracować koncepcję, która umożliwi wyjazd z dworca autobusom poprzez zjazd na Sokolską. Na razie zaprojektował 11 wyjazdów z placu dworcowego na ul. Skargi, co skutkowałoby blokadą ruchu na ulicy.

Dworzec PKS Katowice

Przypomnijmy: teren przy ul. Skargi przez lata należał do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Katowicach. Państwowa spółka popadła jednak w finansowe tarapaty, były grupowe zwolnienia, za to żadnych inwestycji przy Skargi. Dworzec, który nigdy nie zachwycał, popadał w coraz większą ruinę.

Dziś zapuszczona i oklejona reklamami hala, zalany betonem plac przed nią i zniszczone perony autobusowe, prezentują się jeszcze gorzej, bo potężną metamorfozę przeszło sąsiedztwo dworca, w tym dawna hala Supersamu - dziś nowoczesna galeria handlowa.

Ratunkiem dla dworca i spółki PKS miała być prywatyzacja, ale i ona długo nie przyniosła żadnych zmian na dworcu. W 2012 roku ponad połowę udziałów w spółce przejęła firma GC Investment. W kolejnych miesiącach pozostałe akcje, tyle że zamiast dworzec przebudować i ożywić, deweloper zwijał manatki, bo w 2014 ogłoszono jego upadłość. Nowym zarządcą dworca stała się spółka Dworzec Autobusowy Katowice.

Firma na początku 2015 roku ogłosiła, że dworzec wyremontuje, pokazała nawet wizualizacje tego nowego, eleganckiego i czystego. Koncepcja zakładała, że przy Skargi powstanie 14 przystanków autobusowych i trzy dla busów. Dworcowy budynek miał wznosić się ponad terenem i zostać posadowiony na palach, między którymi miały jeździć autobusy. Te plany i wizualizacje są już nieaktualne. Ale nowych Sobczyk pokazać nie chce.

Zobacz jak miał wyglądać dworzec przy Skargi [WIZEALIZACJE]

- Trwa postępowanie w urzędzie. Wystąpiliśmy o warunki zabudowy dla budynku dwukondygnacyjnego. Na dole byłaby poczekalnia i kasy, wyżej kawiarnia, salonik prasowy. Oczywiście w budynku będą toalety i winda - obrazuje inwestycję. Podtrzymuje też, że plan jest taki, aby stanowiska postojowe na placu dworcowym były zadaszone.

Aby rozpocząć roboty, firma musi otrzymać warunki zabudowy i pozwolenie na budowę, tyle że „wuzetki” wciąż nie ma. W sprawie w poniedziałek odbyło się spotkanie w urzędzie. Jak wyjaśnia Roman Olszewski, naczelnik wydziału budownictwa, inwestor musi nieco zmodyfikować swoją koncepcję. - Ma opracować taką, która umożliwi wyjazd z dworca autobusom poprzez zjazd na ulicę Sokolską - tłumaczy. W tej pokazanej urzędnikom wyjazdy z placu są tak jak obecnie: na ul. Skargi. - Wszyscy chcemy skończyć temat dworca, ale musimy mieć bezpieczne rozwiązania. Ruch na Skargi w wyniku otwarcia Supersamu znacznie się zwiększył i jest bardzo ciasno - mówi naczelnik. To eufemistyczne określenie.

Dziś przejazd ulicą Skargi to wyzwanie dla cierpliwych. Na samej ulicy jest kilka przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną, ulicą zjeżdża się też do wjazdu na parkingi Supersamu z 400 miejscami, do tego z dworca PKS co rusz wyjeżdżają olbrzymie autobusy, które aby wykręcić o 90 stopni, potrzebują trzech pasów. Ustalono - jak mówi Olszewski - że budynek dworca zostanie nieco pomniejszony, zaś wyjazd na Sokolską zostanie poprowadzony wygospodarowanym dzięki temu pasem. - W rozmowach ustaliliśmy, że inwestor jeszcze popracuje nad tą koncepcją - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Huawei

Huawei MateBook D 15 15,6"/i5/8GB/512GB/Win10 (BOHRBWAH9F)

4 122,81 zł2 299,00 zł-44%
miejsce #2

Lenovo

Lenovo Legion 5-15ACH 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS (82JW008SPB)

6 499,00 zł4 399,00 zł-32%
miejsce #3

ASUS

ASUS ROG Strix G15 G513IE-HN003 15,6"/Ryzen7/16GB/512GB/NoOS ...

6 334,80 zł4 699,00 zł-26%
miejsce #4

MSI

MSI Katana GF76 17,3"/i7/16GB/512GB/NoOS (11UD466XPL)

6 169,83 zł4 799,00 zł-22%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie