Buspasy kontra taksówki

Materiał partnera zewnętrznego

W polskich miastach coraz częściej budowane są buspasy. Widzimy je nie tylko w dużych aglomeracjach, ale również w mniejszych miejscowościach. Jakie pojazdy mogą po nich jeździć? Jakich kar możemy się spodziewać za nielegalną jazdę po buspasach? O tym w dzisiejszym artykule.

Sięgamy u źródła – prawna definicja buspasa

Wszelkie informacje dotyczące zdefiniowania czym jest buspas oraz jak należy z niego korzystać, znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.).

Z tekstu ogłoszonego oraz powiązanych z nim aktów prawnych można wyczytać, że ustalenie przez ustawodawcę osobnych pasów dla autobusów oraz trolejbusów stanowi narzędzie, które może służyć do odciążenia miejskich ulic i pozytywnie wpływa na regularność rozkładu ich jazdy. Przed umieszczeniem buspasów na jezdni, niezbędna jest dokładna analiza warunków panujących w danym miejscu, która uwzględnia ruch, czasy przejazdy i zatrzymań oraz natężenie ruchu różnych pojazdów.

Wedle rozporządzenia Ministra Infrastruktury, buspasy muszą być szerokie minimum na 3 metry i oddzielone od pozostałych pasów pojedynczą linią przerywaną długą linią P-1c lub P-2b, a od pasów w kierunku przeciwnym podwójną linią ciągłą P-4.

Kto zarządza buspas?

Organem, który może stworzyć nowy buspas jest zarządca drogi. Wedle art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zarządcą może być; generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad zarządzający drogami krajowymi, marszałek województwa jest zarządcą dróg wojewódzkich. Zarządcą dróg powiatowych i gminnych jest starosta.

Czy taksówki mogą jeździć po buspasie?

Nie powstał żaden jednolity i transparentny przepis określający ruch po buspasie. Zależnie od włodarzy miasta, po pasach tych mogą jeździć nie tylko busy, ale również taksówki i jednoślady – np. w Krakowie. W konkretnych sytuacjach o możliwości jazdy buspasem informuje nas znak ustawiany na początku buspasa.

Gdy buspas oddzielony jest od pozostałych pasów linią ciągłą, wówczas mogą po nim jeździć wyłącznie autobusy i trolejbusy – chyba że znaki poziome i pionowe definiują typ uprzywilejowanych pojazdów. Jeśli na buspasie znajdą się nieuprzywilejowane pojazdy, kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości 100 złotych i 1 punktem karnym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto