– Cieszę się, że to wydarzenie ma miejsce właśnie w Katowicach-Pyrzowicach, porcie lotniczym, z którego korzysta 2,5 miliona pasażerów rocznie – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu GTL S.A., zarządcy lotniska.
– Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli w pełni korzystać z tych dobrodziejstw techniki – dodaje.
EGNOS to system europejskiej nawigacji satelitarnej, który ma zwiększyć dokładność nawigacji satelitarnej w całej Europie. Dotychczas stosowany system GPS miał margines błędu rzędu 10 metrów, teraz ten margines ma się zmniejszyć do 2 metrów. Swym zasięgiem EGNOS obejmuje terytoria większości państw europejskich. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stara się o wdrożenie systemu w krajach Europy Wschodniej.
– Dzięki systemowi EGNOS komputer pokładowy samolotu jest w stanie określić dokładną ścieżkę podejścia do lądowania. System jest dokładny i bezpieczny – mówi Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Poza tym, dzięki temu, że opiera się na działaniu satelitów, nie wymaga kosztownych inwestycji w budowę i utrzymanie naziemnych pomocy nawigacyjnych.
Za sterami samolotu Piper PA-34 Seneca II Royal-Star zasiedli piloci mieleckiej szkoły lotniczej Royal-Star Aero: Wojciech Bugajski i Krzysztof Kusek. Lądowanie obserwowali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz European Satellite Service Provider – instytucji, która na zlecenie Komisji Europejskiej zarządza systemem EGNOS.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?