W środę została podpisana umowa na realizację pierwszego etapu przebudowy centralnej części Katowic między Rondem a Rynkiem. Zgodnie z nią polsko - hiszpańskie konsorcjum firm NDI SA i Construcciones Y Promociones Building Bilbao Sociedad Anonima, musi się uwinąć ze wszystkim w dwanaście miesięcy. Wejście na plac budowy planowane jest na początku lutego.
Cztery fazy
Przebudowane ma być torowisko tramwajowe od ronda do skrzyżowania ulicy Kościuszki i Kochanowskiego. Przystanek z rynku zostanie przeniesiony na północ. Powstanie także most tramwajowy nad przepływającą pod rynkiem rzeką Rawą.
Prace będą przebiegały w czterech fazach. W pierwszej, w ciągu sześciu miesięcy, przebudowane zostanie torowisko na ulicy św. Jana. Przypomnijmy, że dotąd ruch tramwajów odbywał się tu w jedną stronę, a po zmianach tramwaje pojadą w dwóch kierunkach. Na czas prac ulica Św. Jana zostanie zamknięta dla ruchu, a tramwaje będą jeździły wahadłowo torowiskiem na ulicy Pocztowej. W tym czasie rozpocznie się także budowa mostu nad rzeką Rawą, która przepływa w kanale pod płytą rynku.
Również w ciągu najbliższego pół roku przebudowana zostanie część torowiska w ulicy Warszawskiej oraz 3-go Maja. Ułożony zostanie nowy skręt z ul. Św. Jana w ul. Warszawską, co pozwoli na uruchomienie nowych linii tramwajowych na kierunku wschód-południe.
W trzeciej fazie inwestycji torowisko na fragmencie od rynku do ulicy Moniuszki zostanie przesunięte na wschód (bliżej Teatru im. St. Wyspiańskiego).
Na koniec Aleja Korfantego. Tutaj torowisko będzie przebiegało w tym samym miejscu co dotychczas. Na czas prac budowlanych tramwaje będą poruszać się wahadłowo jednym torem (drugi będzie w tym czasie przebudowywany), a firma budowlana zajmie jeden z trzech pasów ruchu.
Rozkłady jazdy
Prawdopodobnie zmiany w rozkładzie jazdy ograniczą się jedynie do przerw w kursowaniu niektórych linii (przerwy potrwają od kilku godzin do kilkunastu dni). W tym czasie uruchomione zostaną dodatkowe kursy na pozostałych liniach i tramwaje dwukierunkowe, a w skrajnych przypadkach zastępcza komunikacji autobusowa.
Docelowo przystanek tramwajowy na rynku (pomiędzy Domem Prasy a Zenitem) zostanie przeniesiony na północ (w kierunku Spodka). O nowe wiaty wzbogaci się też przystanek przy ulicy Warszawskiej. Oba przystanki zostaną przeniesione o kilkadziesiąt metrów, pozostając w zasięgu wzroku pasażerów. O szczegółach zmian urzędnicy będą informowali z odpowiednim wyprzedzeniem. W czasie trwania inwestycji dojazd do ulicy Młyńskiej będzie odbywał się przez rynek, a wyjazd, jak dotychczas, ulicą Pocztową.
Wartość umowy pomiędzy Urzędem Miasta Katowice a wykonawcą wynosi 28 069 109 zł brutto.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?