Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad 1,5 mln osób na linii tramwajowej z rynku do parku Kościuszki... Tak było w międzywojniu

Justyna Przybytek
Linia tramwajowa do Brynowa w 1934 roku
Linia tramwajowa do Brynowa w 1934 roku arc
Konduktor w tramwaju winien "starać się o czystość ławek oraz zwracać uwagę na wystające gwoździe itp. celem powstrzymania uszkodzeń odzieży". Zaś konduktor w autobusie "w razie przeszkody komunikacyjnej nie uwzględnia pretensyj do odszkodowania". Regulamin mógłby być i dziś aktualny... Choć ten cytowany pochodzi w przypadku tramwajów z 1925 roku, a autobusów - z 1937 roku. To właśnie w międzywojniu wykluła się komunikacja miejska w aglomeracji.

"Dziadkowie" KZK GOP narodzili się w 1925 i 1929 r. W tym pierwszym powstało Śląsko -Dąbrowskie Krajowe Towarzystwo Eksploatacyjne odpowiedzialne za komunikację tramwajową, w drugim - Śląskie Linie Autobusowe - Związek Celowy Samorządów Śląskich. ŚLA zrzeszało oprócz Katowic, Królewską Hutę, powiaty Katowice Wieś i Święto-chłowice oraz gminę Siemia-nowice. Związkowi z siedzibą w Katowicach przewodził tutejszy prezydent, którym w 1929 r. był Stanisław Szkudlarz.

Jednak historia tramwajów w Katowicach jest znacznie starsza. 101 lat temu powstała bowiem jedna z najpopularniejszych w naszym mieście linia tramwajowa: Rynek - Park Kościuszki. Linia została uruchomiona 14 czerwca 1912 r. Wówczas prowadziła do Parku Południowego i była pierwszą linią szerokotorową w Katowicach.

Do 1937 roku przez Katowice przebiegało zaledwie sześć linii tramwajowych. Na tej łączącej rynek z parkiem przewieziono w 193 7 r. 1 mln 566.347 osób. O ponad dwa miliony więcej na linii łączącej Sosnowiec Katowice i Chorzów, a zaledwie 357 tys. na linii Katowice - Siemianowice. W owym czasie mniej popularne były linie nocne, na takiej kursującej między Katowicami a Chorzowem odnotowano 8978 pasażerów.

Na południe Katowic jeździły już autobusy. Zanim w 1929 r. powołano Śląskie Linie Autobusowe po regionie jeździły autobusy prywatnych przewoźników. W roku, gdy ŚLA powstały, uruchomiły pierwszą linię z Katowic do Siemianowic, którą obsługiwały dwa autobusy marki ursus (24 miejsca). Przedsiębiorstwo wystartowało z 18… podwoziami autobusowymi, do których karoserie produkowały katowickie firmy. Dziesięć lat później ŚLA miały już 85 autobusów i obsługiwały 32 linie na Górnym Śląsku, jedną do Będzina wówczas w woj. kieleckim i jedną do Krakowa. Tabor przejeżdżał każdego dnia 300 km i w ciągu roku przewiózł 10 mln pasażerów.

W rozkładzie jazdy z 1938 r. znajdziemy informacje o liniach kursujących na południe Katowic. I tak do Ligoty z centrum jeździł jeden autobus, który przewiózł w ciągu roku ponad 274 tys. podróżnych. Równie nieliczny tabór jeździł do Piotrowic, ale tu pasażerów było więcej - 296 tys.

W tramwajach w międzywojniu miejsca były w dwóch klasach, te w pierwszej - obite czerwonym pluszem. Tramwaje były w kolorze bladożółtym. Jednego cennika biletów nie było. Obowiązywał bilet strefowy, tzn. płaciło się za liczbę przejechanych przystanków.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ponad 1,5 mln osób na linii tramwajowej z rynku do parku Kościuszki... Tak było w międzywojniu - Katowice Nasze Miasto

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto