"Dziadkowie" KZK GOP narodzili się w 1925 i 1929 r. W tym pierwszym powstało Śląsko -Dąbrowskie Krajowe Towarzystwo Eksploatacyjne odpowiedzialne za komunikację tramwajową, w drugim - Śląskie Linie Autobusowe - Związek Celowy Samorządów Śląskich. ŚLA zrzeszało oprócz Katowic, Królewską Hutę, powiaty Katowice Wieś i Święto-chłowice oraz gminę Siemia-nowice. Związkowi z siedzibą w Katowicach przewodził tutejszy prezydent, którym w 1929 r. był Stanisław Szkudlarz.
Jednak historia tramwajów w Katowicach jest znacznie starsza. 101 lat temu powstała bowiem jedna z najpopularniejszych w naszym mieście linia tramwajowa: Rynek - Park Kościuszki. Linia została uruchomiona 14 czerwca 1912 r. Wówczas prowadziła do Parku Południowego i była pierwszą linią szerokotorową w Katowicach.
Do 1937 roku przez Katowice przebiegało zaledwie sześć linii tramwajowych. Na tej łączącej rynek z parkiem przewieziono w 193 7 r. 1 mln 566.347 osób. O ponad dwa miliony więcej na linii łączącej Sosnowiec Katowice i Chorzów, a zaledwie 357 tys. na linii Katowice - Siemianowice. W owym czasie mniej popularne były linie nocne, na takiej kursującej między Katowicami a Chorzowem odnotowano 8978 pasażerów.
Na południe Katowic jeździły już autobusy. Zanim w 1929 r. powołano Śląskie Linie Autobusowe po regionie jeździły autobusy prywatnych przewoźników. W roku, gdy ŚLA powstały, uruchomiły pierwszą linię z Katowic do Siemianowic, którą obsługiwały dwa autobusy marki ursus (24 miejsca). Przedsiębiorstwo wystartowało z 18… podwoziami autobusowymi, do których karoserie produkowały katowickie firmy. Dziesięć lat później ŚLA miały już 85 autobusów i obsługiwały 32 linie na Górnym Śląsku, jedną do Będzina wówczas w woj. kieleckim i jedną do Krakowa. Tabor przejeżdżał każdego dnia 300 km i w ciągu roku przewiózł 10 mln pasażerów.
W rozkładzie jazdy z 1938 r. znajdziemy informacje o liniach kursujących na południe Katowic. I tak do Ligoty z centrum jeździł jeden autobus, który przewiózł w ciągu roku ponad 274 tys. podróżnych. Równie nieliczny tabór jeździł do Piotrowic, ale tu pasażerów było więcej - 296 tys.
W tramwajach w międzywojniu miejsca były w dwóch klasach, te w pierwszej - obite czerwonym pluszem. Tramwaje były w kolorze bladożółtym. Jednego cennika biletów nie było. Obowiązywał bilet strefowy, tzn. płaciło się za liczbę przejechanych przystanków.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?