Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad 1,5 mln osób na linii tramwajowej z rynku do parku Kościuszki... Tak było w międzywojniu

Justyna Przybytek
Linia tramwajowa do Brynowa w 1934 roku
Linia tramwajowa do Brynowa w 1934 roku arc
Konduktor w tramwaju winien "starać się o czystość ławek oraz zwracać uwagę na wystające gwoździe itp. celem powstrzymania uszkodzeń odzieży". Zaś konduktor w autobusie "w razie przeszkody komunikacyjnej nie uwzględnia pretensyj do odszkodowania". Regulamin mógłby być i dziś aktualny... Choć ten cytowany pochodzi w przypadku tramwajów z 1925 roku, a autobusów - z 1937 roku. To właśnie w międzywojniu wykluła się komunikacja miejska w aglomeracji.

"Dziadkowie" KZK GOP narodzili się w 1925 i 1929 r. W tym pierwszym powstało Śląsko -Dąbrowskie Krajowe Towarzystwo Eksploatacyjne odpowiedzialne za komunikację tramwajową, w drugim - Śląskie Linie Autobusowe - Związek Celowy Samorządów Śląskich. ŚLA zrzeszało oprócz Katowic, Królewską Hutę, powiaty Katowice Wieś i Święto-chłowice oraz gminę Siemia-nowice. Związkowi z siedzibą w Katowicach przewodził tutejszy prezydent, którym w 1929 r. był Stanisław Szkudlarz.

Jednak historia tramwajów w Katowicach jest znacznie starsza. 101 lat temu powstała bowiem jedna z najpopularniejszych w naszym mieście linia tramwajowa: Rynek - Park Kościuszki. Linia została uruchomiona 14 czerwca 1912 r. Wówczas prowadziła do Parku Południowego i była pierwszą linią szerokotorową w Katowicach.

Do 1937 roku przez Katowice przebiegało zaledwie sześć linii tramwajowych. Na tej łączącej rynek z parkiem przewieziono w 193 7 r. 1 mln 566.347 osób. O ponad dwa miliony więcej na linii łączącej Sosnowiec Katowice i Chorzów, a zaledwie 357 tys. na linii Katowice - Siemianowice. W owym czasie mniej popularne były linie nocne, na takiej kursującej między Katowicami a Chorzowem odnotowano 8978 pasażerów.

Na południe Katowic jeździły już autobusy. Zanim w 1929 r. powołano Śląskie Linie Autobusowe po regionie jeździły autobusy prywatnych przewoźników. W roku, gdy ŚLA powstały, uruchomiły pierwszą linię z Katowic do Siemianowic, którą obsługiwały dwa autobusy marki ursus (24 miejsca). Przedsiębiorstwo wystartowało z 18… podwoziami autobusowymi, do których karoserie produkowały katowickie firmy. Dziesięć lat później ŚLA miały już 85 autobusów i obsługiwały 32 linie na Górnym Śląsku, jedną do Będzina wówczas w woj. kieleckim i jedną do Krakowa. Tabor przejeżdżał każdego dnia 300 km i w ciągu roku przewiózł 10 mln pasażerów.

W rozkładzie jazdy z 1938 r. znajdziemy informacje o liniach kursujących na południe Katowic. I tak do Ligoty z centrum jeździł jeden autobus, który przewiózł w ciągu roku ponad 274 tys. podróżnych. Równie nieliczny tabór jeździł do Piotrowic, ale tu pasażerów było więcej - 296 tys.

W tramwajach w międzywojniu miejsca były w dwóch klasach, te w pierwszej - obite czerwonym pluszem. Tramwaje były w kolorze bladożółtym. Jednego cennika biletów nie było. Obowiązywał bilet strefowy, tzn. płaciło się za liczbę przejechanych przystanków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ponad 1,5 mln osób na linii tramwajowej z rynku do parku Kościuszki... Tak było w międzywojniu - Katowice Nasze Miasto

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto