reklama

Pas startowy na lotnisku Pyrzowice ma właśnie 3 lata [zdjęcia Katowice Airport z góry]

DN
Ma na koncie ponad 100 tys. startów i lądowań. Trzy lata temu, 28 maja 2015, oddano do użytku nową drogę startową na lotnisku w Pyrzowicach

Pamiętacie starą, krótszą kilkaset metrów drogę startową w Pyrzowicach? To już trzy lata, jak samoloty lądują i startują na nowej drodze. Dziś 28 maja 2018, droga startowa świętuje swe trzecie urodziny. 28 maja 2015 jako pierwszy wystartował z niej Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton. Było to o godzinie 6.11.

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport była jak do tej pory największą inwestycją w historii portu. Decyzja o realizacji tego projektu zapadła w 2008 roku. W ciągu zaledwie siedmiu lat, zarządzające lotniskiem w Pyrzowicach Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, przygotowało przedsięwzięcie pod kątem formalnym, montażu finansowego i fizycznie je zrealizowało.

Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Do realizacji zadania wykorzystano m.in. 120 tys. m sześc. betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Do wykonania oznakowania poziomowego potrzebnych było 9000 kg farby. Zasilenie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. Łącznie, na budowę nowej drogi startowej, zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto z czego 73 mln zł GTL SA skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

Nowa droga startowa ma 3200 m i szerokości 45 m. Jest więc dłuższa, ale i węższa od starej. Dzięki niej możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2800 metrów, minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska - Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.

- Oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska. W 2015 roku, gdy ją uruchamialiśmy, w Pyrzowicach obsłużono 3 miliony pasażerów. W tym roku planujemy, że będzie ich ponad 4,5 miliona - komentuje Artur Tomasik, prezes GTL

W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic około 10,5 mln pasażerów i ponad 50 tys. ton cargo.
Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań.

- Do 2025 roku chcemy zrealizować drugi etap naszego programu inwestycyjnego. Mamy ambitne plany. Wierzę, że dzięki doświadczonemu w skutecznej realizacji inwestycji lotniskowych zespołowi, wszystkie zaplanowane projekty budowlane zrealizujemy zgodnie z założeniami - dodaje prezes Tomasik.

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach pierwszego etapu największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy infrastruktury. W pierwszym etapie w latach 2007-2016 GTL SA obok budowy nowej drogi startowej przygotowało pod kątem formalnym, sfinansowało i zrealizowało takie projekty jak: rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego A, budowa terminalu pasażerskiego C, nowy terminal cargo wraz przedterminalową płytą postojową dla samolotów towarowych. Powstała baza do obsługi technicznej samolotów – istniejących hangar przeszedł generalny remont, wybudowano drugi, całkowicie nowy obiekt hangarowy. Zmodernizowana została większość dróg kołowania, a stara droga startowa o długości 2 800 metrów została przekształcona w drogę kołowania. Na wschód rozbudowana została płyta postojowa nr 1, powstała także płyta do odladzania samolotów.

Obecnie w Katowice Airport rozpoczął się drugi etap tego programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 roku. W toku jest rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. W najbliższym czasie GTL SA rozpocznie prace koncepcyjne, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej, chodzi o budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na terenie portu inwestują też partnerzy GTL SA. Trwa budowa Hotelu Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem jest Chopin Airport Development. Obiekt ma zostać oddany do użytku na początku drugiej połowy 2018 roku. Dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzanie nowej wieży kontroli lotniska. PAŻP planuje oddać ją do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 roku. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Wojsko wyprzedaje sprzęt. Ceny zaczynają się od 50 zł

Sadyści skatowali psa. Dla zabawy związali mu jądra trytką

Justyna Żyła w Playboyu [ZDJĘCIA +18]

Plaże nudystów w woj. śląskim... są, choć jeszcze nieoficjalne [SONDA]

Finalistki Miss Śląska 2018 w bikini [ZDJĘCIA]

To skandal, co wyprawiają ludzie na basenie [LIST internauty]

Magazyn informacyjny Dziennika Zachodniego

Wideo

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaszczomp

Zamiast zupelnie nowego Portu pod Warszawa , srodki powinny byc skierowane na budowe takiego projektu pod Katowicami . To najwieksze skupisko ludnosci w Polsce , a Czesi i Slowacy mogli by tez byc zainteresowani korzystaniem z Centralnego Portu Lotniczego Tak blisko ich granic .

Z
Znawca

Lufthansa troche wczesniej otwarła ten pas.
https://dlapilota.pl/wiadomosci/pkbwl/ladowanie-lufthansy-na-nieczynnym-pasie-w-katowicach-raport-wstepny-pkbwl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3