Rok po przekazaniu placu budowy generalnemu wykonawcy - firmie Strabag - Neinver Polska i PKP zaprezentowały wnętrza budowanych obiektów. Nad projektowaniem wystroju Galerii Katowickiej pracują architekci z bytomskiej pracowni Medusa Group.
- Choć komercyjne, chcemy, aby wnętrze było dość powściągliwe. Rezygnujemy z przestarzałych archetypów tego typu przestrzeni: fontann, kaskad, sztucznych palm, czy kwiatów - zapowiada Przemo Łukasik z Medusy. W zamian architekci proponują odwołujące się do ostrych krawędzi dworcowych kielichów meble - także funkcyjne z informacją przestrzenną - oraz surową kolorystykę. - Będzie ograniczona do podstawowej gamy - czerń i biel, z całą świadomością, że kolor wnętrzu nadadzą odwiedzający je ludzie oraz witryny sklepowe - tłumaczy Łukasik.
Czarne będą ażurowe sufity, poprzecinane pojedynczymi odcinkami świetlówek. Białe z czarnymi liniami będą posadzki. Miała być wylewka żywiczna, będą płyty ceramiczne. - Doszliśmy do kompromisu z inwestorem i stanęło na płytach - tłumaczy Łukasik. Elementami spinającymi sufit z podłogą będą czarne pasy błyszczącego laminatu.
Wnętrza dworca, to działka pracowni Sud Architectes, tej samej, która zaprojektowała cały kompleks na pl. Szewczyka. Będą srebrne i niebieskie. Zobaczymy je już za sześć miesięcy, bo w maju 2012 r. gotowe mają być dworzec i podziemny dworzec autobusowy. Rok dłużej potrwa budowa galerii handlowej.
- Najbardziej skomplikowane prace - transport ziemi, zabezpieczenie wykopu i ściany szczelinowej - za nami - twierdzi Rafał Elżanowski z Neinver. Przez rok z pl. Szewczyka 26 tysięcy ciężarówek wywiozło ok. 366 tys. m sześc. ziemi. Wokół placu powstała długa na prawie kilometr ściana szczelinowa, do jej budowy zużyto 15 tys. m sześc. betonu. Na całej budowie betonu wylano 40 tys. m sześc. Zużyto też 4300 ton stali zbrojeniowej. Efekt: osadzone zostały już fundamenty dworca i galerii, a w kilku miejsca gotowe są stropy podziemnych części obiektów.
W sumie PKP buduje w całej Polsce ok. 70 dworców. Jedynie w Katowicach inwestycja jest na taką skalę: powstaje zintegrowane centrum komunikacyjne za ok. 240 mln euro.
Zobacz; KZK GOP kupuje limuzynę dla prezesa Urbańczyka. Drugi raz
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?