Tramwaj na południe ze zmienioną trasą. Ruszyły konsultacje do decyzji środowiskowej MAPA

LOTA

Wraca temat budowy nowej linii tramwajowej w Katowicach, czyli tzw. Tramwaju na południe. W poniedziałek rozpoczęły się konsultacje społeczne tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla tego projektu. Jednak do realizacji inwestycji wciąż daleko, w planie są kolejne spotkania z mieszkańcami, nadal trwają też prace projektowe nowej linii. To już pewne, że rozpoczęcie budowy mocno się opóźni

Nowa linia tramwajowa w Katowicach

Rozpoczęcie konsultacji tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla budowy Tramwaju na południe, które prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, to jak twierdzą przedstawiciele miasta „zwieńczenie kilkudziesięciu miesięcy pracy zespołu osób i firm zewnętrznych zaangażowanych w ten projekt”.

- W tym czasie prowadzone były rozmowy z mieszkańcami, wieloma właścicielami nieruchomości znajdujących się na trasie i w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji. W ramach tych prac przeprowadzono m.in. 12-miesięczne obserwacje i inwentaryzacje przyrodnicze – wylicza Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Trasa nowej linii tramwajowej została zmieniona

W efekcie spotkań oraz rozmów z mieszkańcami zmodyfikowano trasę nowej linii tramwajowej. Zasadniczych zmian jest kilka. Jedną z najważniejszych jest jej przebieg na końcowym fragmencie: torowisko na dłuższym odcinku, niż w pierwotnym planie, zostanie poprowadzone wzdłuż ulicy Bażantów.

- Ponadto ograniczenia terenowe spowodowały, że zaplanowana pierwotnie pętla do nawracania zostanie zastąpiona tzw. trójkątem torowym. Równocześnie zdecydowano o rozbudowie przystanku przy ulicy Radockiego, który w przyszłości będzie miejscem spinającym dodatkowe linie autobusowe kursujące po osiedlu Odrodzenia oraz po terenach mieszkaniowych na południe od ulicy Bażantów – dodają przedstawiciele Urzędu Miasta.

Budowa niezależnie od kosztów

Pociągnięcie nowej linii tramwajowej na południe Katowic wedle szacunków sprzed kilku lat ma kosztować 110 mln zł, a sporą część tej kwoty ma stanowić dofinansowanie unijne. Wiadomo już jednak, że finalny koszt budowy może być znacznie wyższy.

– Analizy spółki Tramwaje Śląskie wskazują, że inwestycja w obecnym kształcie będzie kluczowym elementem poprawiającym skomunikowanie południowych dzielnic z resztą Katowic. Dlatego prezydent Marcin Krupa podjął decyzję, że zostanie ona zrealizowana niezależnie od ostatecznej skali niezbędnego zaangażowania finansowego ze strony miasta – zapewnia wiceprezydent Bogumił Sobula.

Kiedy zatem ruszy budowa? Nie wiadomo. Konsultacje raportu oddziaływania na środowisko potrwają do 1 kwietnia, ale w planie są też kolejne spotkania z mieszkańcami.

Tramwaj na południe ma spory poślizg

- Przed zakończeniem prac projektowych planujemy zrealizować jeszcze spotkania, w trakcie których dyskutować będziemy o szczegółowych rozwiązaniach, takich jak sposób zagospodarowania przystanków, czy rodzaj parkingów i stacji rowerowych – zapowiada Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu UM w Katowicach.

Pewne jest, że terminu ukończenia budowy, który pierwotnie wyznaczono na czwarty kwartał 2020 roku, nie uda się utrzymać. - Ten termin zostanie przesunięty, ponieważ w trakcie prac nad raportem zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. spec ustawy drogowej, Urząd Miasta będzie prowadził rozmowy i zmierzał do kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości – tłumaczą przedstawiciele magistratu.

Opóźnienie może wynieść nawet rok, ale nowy harmonogram prac i termin ukończenia budowy zostaną ogłoszono dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Dopiero z decyzją i gotowym projektem miasto będzie ogłaszało przetarg na rozpoczęcie budowy.

Nowa linia będzie miała ok. 5 km

Przypomnijmy, że tzw. Tramwaj na południe, to nowa linia tramwajowa planowana między pętlą w Brynowie a planowanym przy osiedlu Bażantowo centrum przesiadkowym „Kostuchna”. Długość linii to około 5 km. Powstanie przy niej sześć przystanków, w tym trzy mają umożliwiać bezpośrednie przesiadki na autobus. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku ma wynieść w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty.

Wzdłuż linii powstać ma ścieżka rowerowa oraz droga. Budowa tej drugiej nie zostanie zrealizowana – jak zapewniają urzędnicy - przed 2030 rokiem.

Dodajmy, że o budowie nowej linii tramwajowej w Katowicach mówi się już od 2015 roku. Inwestycję będą realizowały wspólnie miasto oraz Tramwaje Śląskie. Jeśli dojdzie do skutku będzie to pierwsza rozbudowa linii tramwajowej w Katowicach od 1947 roku.

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

14.03.2019, 08:45

@jurek Pierwszy przez Pana z wymienionych uraczył nas tzw. dworcem kolejowym a drugi NIE POTRAFIŁ wpłynąć na zarządcę tego "dworca" aby raczył naprawić tzw. "schody nie-ruchome" Reszta bez komentarza.

13.03.2019, 23:26

Kochani, Uszok plus Krupa to katastrofa. Położenie betonu na rynek zajęło dekadę. Tramwaj przerasta tych partaczy o dwie głowy i drabinkę. Sami wybraliśmy... A kolejne wybory za dwa miesiące.

13.03.2019, 23:22

Zastanawiam się czy budując dworzec autobusowy na Sądowej pomyślano o zbudowaniu pętli tramwajowej na tym dworcu?

13.03.2019, 17:29

Przy takiej trasie ten tramwaj to kpina i jest zbędny. Puścić autobus przez bażantów, taniej będzie. No chyba, że jakiś deweloper lub ksiądz się nie zgodzi. I jakie dodatkowe linie autobusowe? Te wszystkie plany to bajki i ludzie mają tego dość.

13.03.2019, 13:28

Ile jeszcze będzie tych konsultacji społecznych i zmiany planów ??? Ludzie więcej zdecydowania .

13.03.2019, 13:09

Prezent dla deweloperów, i gdzie Kostuchna.

13.03.2019, 13:02

No i jeszcze z 15 lat będzie się mówić...

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3