Przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy
W przyszłym roku na bydgoskie ulice ma wyjechać 10 nowych tramwajów. Realizacją zamówienia zainteresowana jest bydgoska PESA, która wyceniła jego wartość na 102 mln zł. W najbliższych latach Miasto chciałoby zastąpić wszystkie stare wozy nowymi „niskopodłogowcami". Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowano w latach 1956-59 (czyli ponad 60 lat temu) i nie jest on przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
- Obiekt służy Bydgoszczy od 1959 roku. Dziś nie spełnia wymagań serwisu i obsługi nowoczesnych składów. Spółka MZK przygotowała cała dokumentację projektową, dysponuje niezbędnymi decyzjami i pozwoleniem budowlanym. Wraz z rozbudową taboru tramwajowego niezbędna jest modernizacja zajezdni. Złożyliśmy wniosek do drugiej edycji programu Polski Ład. Liczymy na 65 mln zł finansowego wsparcia na realizację pierwszego etapu modernizacji – mówi zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz.
Inwestycja składa się z kilku części. Obejmuje m.in.:
- rozbudowę i przebudowę układu torowego i sieci zasilającej trakcję,
- dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych,
- modernizację infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wodno-kanalizacyjna, centralnego ogrzewania i sieć trakcyjna)
- przebudowę układu drogowego zajezdni.
Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania.
W kolejnym etapie modernizacji zajezdni realizowane będą przedsięwzięcia mające na celu redukcję negatywnego oddziaływania zajezdni na środowisko. Odbyłoby się to poprzez dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych. Chodzi tu m.in. o spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.
Wymiana taboru w Bydgoszczy
Bydgoszcz w ostatniej dekadzie dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Dalsza wymiana taboru ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów jest uzależniona przede wszystkim od zewnętrznego dofinansowania.
Zajezdnia tramwajowa w Bydgoszczy:
Zajezdnia tramwajowa w Bydgoszczy działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?