Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Katowic do Zwardonia pociągiem pojedziemy o godzinę krócej

Wanda Then
W bielskim tunelu pojawi się drugie czynne torowisko
W bielskim tunelu pojawi się drugie czynne torowisko Fot. Łukasz Klimaniec
Pociągi sunące z prędkością 160 czy 200 kilometrów na godzinę, torowiska odizolowane ekranami akustycznymi i ogrodzeniami, przejazdy drogowe przez tory zastąpione wiaduktami, podziemne przejścia dla pieszych zamiast nadziemnych kładek, tunele ekologiczne dla zwierząt żyjących w pobliżu tras kolejowych, przepusty i mosty zaprojektowane tak, by minimalizowały zagrożenie powodziowe.

Tak za kilka lat wyglądać może w Bielsku infrastruktura PKP. Podobnie będzie od Czechowic po Zwardoń. Wszystko dzięki mającej tu przebiegać szybkiej linii kolejowej E65.

Wiodła będzie z Gdyni, w rejonie której prace trwają już od dwóch lat, przez Warszawę i dalej na południe do granicy państwa. Gruntowna modernizacja linii kolejowej przystosować ma ją do osiągania przez pociągi dużych prędkości. W rejonie Bielska kolej rozważa jazdę 160, 200 lub nawet 300 km na godz. Jak zapewnia kierownik kontraktu, Andrzej Biały z PKP PLK, za 2-3 tygodnie zarząd wybrać ma opcję modernizacji trasy.

- Realne są pierwsze dwa warianty, bo finansowane mogą być przez Unię. Opcja trzecia, która wymagałaby budowy nowego szlaku kolejowego, nie uzyska jej wsparcia - wyjaśnia Dariusz Koliński, przedstawiciel firmy, opracowującej studium wykonalności projektu.

Dzięki szybkiej linii krótszy będzie czas podróży. Przy prędkości do 160 km pociąg pasażerski z Katowic do Zwardonia jechał będzie o 62 minuty krócej, czyli 109, a nie 177 minut. Dla wariantu do 200 km na godzinę zyskamy 103 minuty. Modernizacja zwiększy też przepustowość trasy i umożliwi jazdę nowego taboru. Nieznacznie przebudowane mają zostać stacje na całej długości trasy. Kładkę dla pieszych przy dworcu głównym w Bielsku zastąpi przejście podziemne. Remont tunelu w kierunku Żywca umożliwi ruch dwutorowy.

Jeśli przejdzie wariant prędkości 200 km, wszystkie kładki dla pieszych zastąpią przejścia podziemne.

Niezależnie od wybranego wariantu zniknie stacja Lipnik, bo linia kolejowa z tunelu za stacją Bielsko-Biała Główna wiodła będzie prosto na Leszczyny.

Będą też awaryjne drogi do torowiska na wypadek katastrofy kolejowej. Na co dzień korzystać z nich będą mogli okoliczni mieszkańcy.

Szybką koleją z Gdyni nad Adriatyk

Linia E65 przebiegać będzie od Gdyni, poprzez Warszawę i Katowice do Czechowic-Dziedzic.

Stamtąd rozgałęzi się w kierunku granicy polsko-czeskiej koło Zebrzydowic oraz przez Bielsko-Białą i Żywiec w kierunku granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu.

Jest częścią VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, stanowiącego najkrótsze połączenie pomiędzy obszarem Morza Bałtyckiego, poprzez Europę Środkową, a Regionem Bałkańskim i Morzem Adriatyckim.

W części polskiej projekt jest finansowany z Funduszu Spójności i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Planowana realizacja - lata 2012-2015. Koszt - 1,5 mld zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto