Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory parlamentarne 2019. Koalicja Obywatelska wydała milion zł na reklamę na Facebooku

Jakub Oworuszko
Jakub Oworuszko
fot. print screen/ Facebook.com/PlatformaObywatelska
Jednym z elementów kampanii wyborczej jest promocja kandydatów w internecie. Wiemy, ile do tej pory zainwestowały komitety w reklamę na Facebooku.

Dokładne wydatki poszczególnych komitetów będą znane dopiero za kilka miesięcy, gdy złożą one sprawozdania do Państwowej Komisji Wyborczej. Jednak Facebook już teraz udostępnia dane dotyczące wydatków komitetów wyborczych na reklamy, które wyświetlają się użytkownikom tego najpopularniejszego serwisu społecznościowego.

Okazuje się, że najwięcej wydaje Koalicja Obywatelska. Tylko w ciągu ostatniego miesiąca wydatki tego komitetu przekroczyły 1,15 mln zł - podaje press.pl. Najwięcej wydano na reklamy kandydatki KO na premiera Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

Na kogo głosować?

W połowie września opublikowano dane z których wynikało, że KO tylko w ciągu jednego tygodnia kampanii wyborczej wydała na reklamy na Facebooku ponad pół miliona złotych. To tyle, ile w całej kampanii przed majowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego.

Prawo i Sprawiedliwość wydało dotychczas dziesięć razy mniej niż KO - ok. 100 tys. zł. Ponad 60 tys. zł w ciągu 30 dni wydała Lewica (SLD, Wiosna, Razem).

Oprócz reklam na Facebooku partie płacą za promocje w wyszukiwarce Google, na stronach internetowych czy za maile, które są masowo rozsyłane do potencjalnych wyborców. Ostateczne wydatki na kampanię w sieci będą liczone w milionach złotych.

Ale partie prowadzą kampanię nie tylko poprzez swoje oficjalne profile w mediach społecznościowych. Na Facebooku czy Twitterze istnieją różne konta, które wspierają poszczególne partie - publikują memy czy odsyłają do serwisów informacyjnych tworzonych przez osoby powiązane z daną formacją.

Narzędzia, które pomogą Ci wybrać

Tygodnik „Sieci” opisał bardzo popularny profil „Sok z buraka” (800 tys. fanów), który według ustaleń dziennikarzy tygodnika jest prowadzony przez Mariusza Kozaka-Zagozdę, aktualnie pracownika m.in. warszawskiego ratusza i Platformy Obywatelskiej. „Sok z buraka” jest bardzo krytycznie nastawiony do polityków Prawa i Sprawiedliwości, w przeszłości publikowano tam m.in. nieprawdziwe czy obraźliwe informacje. Po publikacji tygodnika „Sieci” europoseł Patryk Jaki złożył zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na wykorzystaniu publicznych pieniędzy do „zorganizowanego hejtu”. Oprócz „Soku...” istnieją takie konta jak „Nie lubię PiS-u” (431 tys. polubień) czy „PiS na księżyc” (151 tys.)

Efekty tych działań będzie można ocenić dopiero po wyborach. Dotychczas jednak opozycji nie udało się odwrócić trendu w którym to PiS jest na prowadzeniu.

Z sondażu IBRiS dla RMF FM i „Dziennika Gazety Prawnej” wynika, że na PiS chce zagłosować 44,5 proc. pytanych, a na KO 23,9 proc. Trzecią pozycję zajmuje SLD z poparciem na poziomie 14 proc.

Czy już wiesz, na kogo oddasz głos w nadchodzących wyborach?

  1. 70.57%
  2. 22.32%
  3. 4.25%
  4. 2.86%
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wybory parlamentarne 2019. Koalicja Obywatelska wydała milion zł na reklamę na Facebooku - Portal i.pl

Wróć na zgorzelec.naszemiasto.pl Nasze Miasto