Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Władze miasta złożyły wniosek do GITD ws. zainstalowania odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod katowickim rondem

Marzena Bugała-Astaszow
Władze miasta chcą poprawić bezpieczeństwo kierowców poruszających się tunelem pod katowickim rondem. Pomóc ma im w tym zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości oraz przebudowa wylotu tunelu. Na ten moment nie wiadomo jednak czy któryś z wymienionych pomysłów doczeka się realizacji.

Miasto złożyło wniosek do GITD

W ostatnim czasie w Katowicach miało miejsce kilka poważnych wypadków, które paraliżowały ruch w centrum miasta. Najbardziej dał się we znaki kierowcom ten z 6 października, kiedy to kierowca tira uderzył w ścianę tunelu biegnącego pod rondem, niszcząc sieć energetyczną i systemy wentylacyjne.

Efektem był kilkukilometrowy korek oraz zamknięcie tunelu na wiele godzin. To wszystko skłoniło katowickich radnych, Łukasza Borkowskiego i Jarosława Makowskiego, do powrotu do pomysłu, który na przestrzeni ostatnich lat kilkukrotnie przewijał się już przez salę obrad. Chodzi o uruchomienie w tym miejscu odcinkowego pomiaru prędkości.

Jak potwierdził w Radiu Katowice prezydent miasta Marcin Krupa, wniosek w tej sprawie został już skierowany do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

- We wrześniu ponowiliśmy wniosek do GITD w sprawie zainstalowania w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości - mówił na antenie Marcin Krupa. - Możemy to sfinansować jako miasto. Ważne, żebyśmy mieli zgodę - dodawał.

Katowice chcą brać przykład z Częstochowy

Prezydent podkreślał, że w ciągu roku przez Katowice przejeżdża ok. 109 mln pojazdów. Każdego dnia liczba ta oscyluje natomiast wokół 360 tys., a tylko przez Tunel Katowicki przejeżdża codziennie ponad 100 tys. samochodów.

- Nieprzestrzeganie przepisów drogowych w tunelu powoduje, że wystarczy jeden błąd kierowcy, by wywołać efekt domina. Wtedy przerzucamy cały ruch na górę. Dobrze, że jest taka możliwość, ale przy tej liczbie pojazdów nie ma możliwości, że ruch będzie płynny - przekonywał Marcin Krupa.

Prezydent Katowic zaznaczył, że Katowice mogą wziąć przykład z Częstochowy, gdzie na na S1 w kierunku Warszawy, zastosowano odcinkowy pomiar prędkości i ograniczenie do 70 km/h. To wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększyło płynność ruchu w tym rejonie.

Chociaż wypadki i kolizje są w katowickim tunelu na porządku dziennym, to nie wszystkim mieszkańcom pomysł się podoba.

Wylot z tunelu może zostać przebudowany

Na poprawę bezpieczeństwa mogłaby również wpłynąć przebudowa wylotu katowickiego tunelu. Marcin Krupa określił ją jako możliwą, ale trudną i kosztowną. O szczegóły pytaliśmy w urzędzie miasta.

- Miasto w sierpniu zleciło wykonanie opracowania symulacji ruchu dla dwóch wariantów przebudowy włączenia al. Roździeńskiego do ul. Murckowskiej - potwierdził Dariusz Czapla z wydziału komunikacji społecznej. - Opracowanie ma posłużyć ocenie funkcjonalności rozpatrywanych wariantów, celem wypracowania optymalnych rozwiązań komunikacyjnych, zapewniających usprawnienie ruchu na omawianym odcinku al. Roździeńskiego - dodaje.

Dalsze decyzje co do zakresu inwestycji oraz przyszłych prac projektowych podejmowane będą po sporządzeniu symulacji, które zgodnie z zawartą umową z wykonawcą mają zostać opracowane do końca listopada 2021 r.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto