Węzeł Giszowiec gotowy na 75 proc. Inwestycja ma się zakończyć w połowie 2022 roku

Tomasz Breguła
Tomasz Breguła
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Jak poinformował urząd miasta, wykonano już 75 proc. prac związanych z przebudową węzła Giszowiec. Piątą z dziewięciu nowych łącznic kierowcy mają pojechać w listopadzie tego roku. W ramach inwestycji powstają nowe, rozbudowane odcinki Drogi Krajowej nr 86 i 81, a także sześć nowych wiaduktów, dwa podziemne przejścia dla pieszych oraz dziewięć bezkolizyjnych łącznic.

Oprócz nowego układu drogowego zakres prac obejmuje konieczną przebudowę wszystkich sieci uzbrojenia podziemnego. Jak dotąd generalny wykonawca, czyli sopocka firma NDI, przebudowała już sieci gazowe o łącznej długości 2,7 kilometra, a także sieci wodociągowe, ciepłownicze oraz linię wysokiego napięcia na odcinku kolidującym z inwestycją o długości ponad jednego kilometra. Dodatkowo przebudowano kolidujące sieci kablowe elektroenergetyczne oraz sieci teletechniczne należące do wielu podmiotów.

Magistrala dla 6 miast

– Co ciekawe, musieliśmy również przebudować sieci, które należą do kopalni węgla kamiennego „Murcki-Staszic”: kanał wód dołowych, zapewniający odwodnienie kopalni, kanalizację ogólnospławną, rurociąg wody technologicznej oraz rurociąg sprężonego powietrza – wylicza Adam Owsiany, dyrektor projektu NDI.

Magistrala otrzymała nowy rurociąg oraz 10 komór rewizyjnych. Odcinki, na których przebiega, zlokalizowane pod liniami kolejowymi i układem drogowym, zostały wykonane metodą mikrotunelingu w rurach osłonowych.

– Największym wyzwaniem w ramach inwestycji drogowo-mostowej, była przebudowa magistrali wodociągowej, która zasila sześć miast aglomeracji górnośląskiej. Zrealizowany odcinek ma średnicę 1,2 metra i długość ponad 1300 metrów – zaznacza Adam Owsiany.

DK 81 już gotowa

Do tej pory Droga Krajowa 86 miała przekrój dwujezdniowy. Obecnie wykonywany fragment (o długości 2,5 kilometra) ma dwie nowe jezdnie główne oraz dwie jezdnie zbierająco-rozprowadzające, które zapewniają połączenie z bezkolizyjnymi łącznicami, obsługującymi zarówno ruch tranzytowy, jak i ruch lokalny.

– W pierwszym etapie wykonaliśmy dwie nowe jezdnie zachodnie, które już zostały oddane do ruchu. Obecnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich, z wiaduktami, które znajdują się w ich ciągu – tłumaczy dyrektor projektu NDI. – Droga Krajowa 81 została już przez nas przebudowana na długości 1100 w przekroju dwujezdniowym dwupasmowym - dodaje.

Piąta łącznica w listopadzie 2021

Zanim wybudowano projektowane wiadukty, należało wzmocnić podłoże pod każdą z projektowanych podpór mostowych. Wykorzystano w tym celu innowacyjną technologię wzmocnienia podłoża panelami gruntobetonowymi „trench-mix”. Wykonano panele do głębokości 9 metrów. Zaprojektowano też i wykonano ponad 1000 kolumn DSM, które sięgają głębokości 14 metrów.

Powstają też dwa podziemne przejścia dla pieszych. Właśnie realizowane są roboty żelbetowe i budowa odwodnienia. Zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej DK86 powstaną schody i rampy, które zostaną zadaszone. W planie jest także dziewięć bezkolizyjnych łącznic. Już w listopadzie kierowcy będą mogli pojechać piątą, oddaną do użytku łącznicą. Poprowadzi ona ruch od strony centrum Katowic i Sosnowca w kierunku Skoczowa i Wisły.

Trwa też przebudowa skrzyżowania ulic: Kolistej, Karolinki i 73. Pułku Piechoty.

– W październiku rozpoczęliśmy kolejny etap przebudowy, w ramach którego zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne. Następnie wykonamy nową konstrukcję drogową wraz z chodnikami. Tam prace prowadzone są „połówkowo”, z utrzymaniem przejezdności w jednym kierunku – mówi Adam Owsiany z NDI.

Wykonano również roboty zabezpieczające głęboki wykop w ściankach szczelnych wraz z robotami ziemnymi pod projektowany podziemny zbiornik retencyjny, odbierający wody opadowe z kanalizacji deszczowej. W najbliższych tygodniach zaplanowano montaż całego zbiornika zaprojektowanego z rur średnicy 3,6 m, ułożonych w dwóch rzędach o łącznej długości 86 metrów i pojemności 590 metrów sześciennych. Będzie to zbiornik w całości podziemny.

Wszystkie prace na węźle DK86/DK81 zakończą się do połowy przyszłego roku. Koszt inwestycji to około 308 milionów złotych, z czego 244 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Znamy przyszłość Roberta Kubicy. WYWIAD

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie