W Katowicach uczą jak nie marnować żywności. Pokazują to przed Teatrem Śląskim. Ogólnopolska kampania „Często Dobre Dłużej”

Tomasz Breguła
Tomasz Breguła
Katowice. Jak nie marnować żywności? Pokazują to przed Teatrem Śląskim. Ogólnopolską kampanię „Często Dobre Dłużej”.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Katowice. Jak nie marnować żywności? Pokazują to przed Teatrem Śląskim. Ogólnopolską kampanię „Często Dobre Dłużej”. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugała-Astaszow
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Kampania „Często Dobre Dłużej”. Światowy Dzień Żywności świętowaliśmy wczoraj, 16 października. Wczoraj i dziś przed Teatrem Śląskim w Katowicach odbywa się wydarzenie poświęcone kampanii „Często Dobre Dłużej”. Dzięki niej na tysiącach produktów pojawią się specjalne oznaczenia, które będą nas informować, jak nie marnować jedzenia. Obok daty „Najlepiej spożyć przed” na opakowaniach zawitały nowe, specjalne symbole, które pomogą rozwiać wątpliwości co do świeżości produktu.

Kampania rozpoczęła się 29 września, w Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności ONZ.
„Najlepiej spożyć przed” czy „należy spożyć do”? Wielu z nas nie raz zastanawiało się jak interpretować te informacje. To jedna z istotnych przyczyn niepotrzebnego marnowania setek kilogramów jedzenia każdego roku. Ponad połowa wyrzucanej w Polsce pochodzi z naszych domów. Jak się okazuje, przeciętny Kowalski wyrzuca żywność po upływie terminu „najlepiej spożyć przed”, bez uprzedniego sprawdzenia, czy można ją nadal bezpiecznie wykorzystać.

- Jak pokazuje raport Banków Żywności w Polsce, aż 64 proc. dorosłych nie wie, co tak naprawdę oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do”. To niestety jeden z głównych powód marnowania żywności w gospodarstwach domowych. - mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

To stało się punktem wyjścia do prac nad kampanią „Często Dobre Dłużej”, którą zainaugurowano 29 września, podczas Międzynarodowego Dnia Świadomości na Temat Strat i Marnotrawstwa Żywności. Too Good To Go, znane z aplikacji walczącej z marnowaniem, wraz z wieloma znanymi markami spożywczymi i sieciami handlowymi, rozpoczęli działania edukacyjne, mające zachęcić konsumentów wykorzystania własnych zmysłów, zanim dany produkt po terminie wyląduje w koszu.

To pierwsza tego typu kampania w Polsce. W ramach akcji marki zobowiązały się do umieszczenia na swoich opakowaniach specjalnych oznaczeń z hasłami Popatrz, Powąchaj, Posmakuj, które będą nam przypominać o tych trzech prostych krokach, które pomogą ograniczyć skalę marnowania.

Diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach

Oznaczenie "Najlepiej spożyć przed" jest zobowiązaniem producenta, że produkt nie zmieni swoich właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Przy prawidłowym przechowywaniu produkt często może być spożywany po jego upływie. Z kolei "Należy spożyć do" jest to termin przydatności do spożycia, a jednocześnie środek bezpieczeństwa. Po upływie tej daty żywność nie powinna być spożywana, gdyż może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Dotyczy to w szczególności świeżej i łatwo psującej się żywności, takiej jak mięso i ryby.

- Pokazujemy, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji powinny pomagać nam narzędzia, które ma każdy z nas - nasze zmysły – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go w Polsce.

Organizatorzy kampanii przygotowali niespodziankę dla mieszkańców Katowic. Na placu przed Teatrem Śląskim stanie specjalna interaktywna instalacja i spotkać będzie można znane duo z programu MasterChef - Olę Juszkiewicz i Joannę Mrozek.

Pod ich okiem można się nauczyć poprawnego rozumienia dat ważności i przekonać się, że jedzenie jest „Często Dobre Dłużej”. Wielkie gotowanie odbywa się w Katowicach na placu przy Teatrze Śląskim 16 i 17 października w godzinach od 11.00 do 17.00. - Ludzie są bardzo zainteresowani tym, co tu się dzieje. Przyciągają ich smaki naszych dań, a reakcja praktycznie w stu procentach jest bardzo dobra - powiedziała Ola Juszkiewicz, której bliski jest duch "zero waste".

Kobiety i niepodległość - cz. I

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie