Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Katowicach i Bielsku-Białej najmniejsze korki w Polsce! Znamy ranking zakorkowanych miast TomTom za 2020 rok

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Kliknij w kolejne zdjęcie by zobaczyć szczegóły raportu > > >
Kliknij w kolejne zdjęcie by zobaczyć szczegóły raportu > > >Dorota Niećko
W Katowicach było aż 50 dni bez korków, a w Bielsku - Białej - 40 takich dni. Z najnowszego rankingu TomTom za 2020 rok wynika, że te miasta są najmniej zakorkowane w Polsce i Europie! Ale i tak nie ma się z czego cieszyć, bo wśród najbardziej zakorkowanych miast w Europie są aż trzy z Polski. To Łódź, która jest też wśród najbardziej zakorkowanych miast na świecie, Kraków i Wrocław.

Narzekacie na korki w Katowicach? Jedźcie do Łodzi. To, wedle najnowszych danych, najbardziej zakorkowane miasto w Polsce, a nawet w Europie! Katowice i Bielsko-Biała są na szarym końcu, co oznacza, że ruch jest tu najmniejszy. Na dodatek znacząco spadł w zeszłym roku, bo ranking TomTom obejmuje okres pandemii.

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował 12 stycznia 2021 TomTom Traffic Index - raport obrazujący sytuację na drogach w 2020 roku w 416 miastach z 57 krajów.

SPRAWDŹ RANKING NAJBARDZIEJ ZAKORKOWANYCH MIAST W POLSCE ZE SZCZEGÓŁOWYMI DANYMI

Oto ranking najbardziej i najmniej zakorkowanych miast w Polsce. Katowice na końcu

  1. Łódź
  2. Kraków
  3. Wrocław
  4. Poznań
  5. Warszawa
  6. Gdańsk, Gdynia, Sopot
  7. Bydgoszcz
  8. Szczecin
  9. Lublin
  10. Białystok
  11. Bielsko-Biała
  12. Katowice

Najbardziej zakorkowanym miastem na świecie jest Moskwa, następnie jest Mumbaj i Bogota. Z Polski w pierwszej piętnastce zatłoczonych miast jest tylko Łódź.

Najbardziej zakorkowane w Europie są Moskwa, Istambuł i Kijów, a w pierwszej piętnastce z Polski są Łódź, Kraków i Wrocław.

A oto najważniejsze wnioski z raportu TomTom:

  • Pandemia spowodowała spadek natężenia ruchu we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie – w skali roku średnio o 5 p.p., zaś w godzinach szczytu nawet o 15 p.p. - czytamy w raporcie.
  • Globalnie poziom zakorkowania spadł o niemal 1/5 (19%).
  • Największy, roczny spadek zatłoczenia na polskich drogach zanotowano w Poznaniu (o 13 p.p.), w Warszawie (o 9 p.p.) i Krakowie (o 9 p.p.).
  • W światowym rankingu największy poziom zakorkowania można zaobserwować w Moskwie (54%), zaś w krajowym w Łodzi (42%).
  • W 2020 r. natężenie ruchu zmniejszyło się w 387 miastach (dla porównania - w 2019 r. zaledwie w 63), podczas gdy tylko w 13. odnotowano wzrost (w 2019 r. wzrost zanotowano aż w 239).

Chociaż w rankingu najbardziej zakorkowanych polskich miast nie nastąpiły większe zmiany, istotne jest to, jak bardzo pandemia wpłynęła na poziom zatłoczenia na drogach - zarówno w kraju, jak i na świecie. We wszystkich dwunastu polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia (średnio o 5 p.p.), zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Pandemia miała zatem kluczowy wpływ na wyhamowanie trendu, jakim był rosnący z każdym rokiem poziom zakorkowania w polskich miastach - czytamy w raporcie.

Dane o ruchu drogowym firmy TomTom są gromadzone z 600 milionów urządzeń. Opracowana w ten sposób, już dziesiąta edycja raportu TomTom Traffic Index jest miarodajnym wskaźnikiem tego, w jaki sposób przemieszczają się kierowcy, ale też dostarcza rzetelne dane o poziomie aktywności gospodarczej, globalnego handlu i wielu innych. Od początku pandemii Covid-19 dane TomTom były wykorzystywane przez analityków, duże korporacje i media do wyjaśnienia zmieniającego się świata.

Marcin Graczyk, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom, powiedział: „W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się - i to bardzo szybko".

Eksperci firmy TomTom wątpią jednak, że drogi pozostaną niezakorkowane, o ile nie nastąpi wspólna i celowa zmiana zachowania kierowców, wspierana przez decydentów oraz, co ważne, pracodawców. Brak godzin szczytu jest możliwy dzięki elastycznym godzinom pracy, umożliwianiu pracownikom pracy z domu oraz inteligentnemu podejściu do wykorzystania danych o ruchu drogowym w celu określenia najlepszych czasów przejazdu.

Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom, dodaje: „Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości".

Oprócz rankingu miast od najbardziej do najmniej zatłoczonych, TomTom Traffic Index dostarcza wartościowe dane w postaci angażujących i interaktywnych wizualizacji na temat tego, jak pandemia wpłynęła na mobilność na drogach. W tym roku raport po raz pierwszy zawiera dedykowane strony dla poszczególnych krajów, dzięki czemu odbiorcy mogą sprawdzić, jak zmienił się ruch na drogach w Polsce i na całym świecie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto