Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Rondem Jerzego Ziętka dostanie imię. Będzie to Tunel Katowicki

Justyna Przybytek
Tunel pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach
Tunel pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach LOTA
Tunel Katowicki – taką nazwę proponuje prezydent Katowic dla tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka. Projekt uchwały w sprawie jest gotowy. Opinie wobec tej propozycji katowiczanie mogą składać do 1 września m.in. za pośrednictwem Platformy Konsultacji Społecznych.

Bezimienny tunel pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach zyska nazwę. Propozycję składa Marcin Krupa, prezydent Katowic, który chce, aby podziemną drogę nazwać po prostu „Tunelem Katowickim”. W sprawie gotowy jest już projekt uchwały. Na opinie wobec tej propozycji urzędnicy czekają do 1 września.

- Przedmiotowy tunel jest największą oraz najbardziej charakterystyczną tego typu budowlą na terenie Miasta Katowice. Jest usytuowany w ciągach ulic, tworzących w swym założeniu Drogową Trasę Średnicową, łączącą miasta aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej na osi wschód-zachód. Nadanie nazwy "Tunel Katowicki" ulicy w nim położonej, podkreśli usytuowanie całej budowli nie tylko na terenie Katowic, ale i powstającej metropolii - to fragment uzasadnienia projektu uchwały.

Wniosek prezydenta Katowic jeszcze w czerwcu pozytywnie oceniła Komisja Organizacyjna Rady Miasta.

- Po analizie prawnej możliwości nadania nazwy, uwzględniającej w szczególności ostatnie rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego odnośnie nazewnictwa obiektów inżynieryjnych oraz stan własnościowy gruntów na których tunel jest położony, ustalono iż przedmiotową nazwę otrzyma nie budowla, lecz ulica położona wewnątrz tunelu na odcinku pomiędzy ul. Chorzowską a al. Walentego Roździeńskiego – czytamy w projekcie.

Przypomnijmy, że tunel pod Rondem w Katowicach to wciąż najdłuższa podziemna droga w aglomeracji. Nawa północna ma 667 metrów długości, południowa - 658 metrów. Dla porównania tunel DTŚ w Gliwicach jest długi na 493 metry. Katowicką podziemną drogą każdej doby przejeżdża prawie 100 tysięcy aut, co ciekawe więcej w kierunku Sosnowca.

Budowę podziemnej drogi, o długości prawie 700 metrów, zakończono w 2006 r. Łącznie budowa katowickiego odcinka DTŚ, w tym tunelu pochłonęła 755 mln zł. Pieniądze pochodziły z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Baku Inwestycyjnym, a także z budżetów Państwa i Katowic. Budowa samego tunelu trwała trzy lata, ruszyła w 2003 a zakończyła się w grudniu 2006. Dokładnie 9 grudnia 2006 r. o godz. 13.33 w tunel pod rondem wjechały pierwsze samochody. Początkowo było ich niewiele, bo kierowcy nie dowierzali, że podziemna droga jest otwarta i w kolejnych dniach wciąż wybierali trasę przez rondo.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto