Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trwają konsultacje społeczne w sprawie przebudowy DK 81

Monika Chruścińska
fot. Dorota Niećko.
Modernizacja ulicy Pszczyńskiej, rondo z tunelem na skrzyżowaniu Kościuszki z Armii Krajowej, to tylko niektóre zmiany planowane w ramach inwestycji "Przebudowa Drogi Krajowej 81 w Katowicach". Tydzień temu na spotkaniu z mieszkańcami prezentowany był projektowany przebieg obwodnicy i jej dodatkowe 4 warianty alternatywne. Od poniedziałku trwają konsultacje społeczne.

Jeszcze przez tydzień katowiczanie mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski. To też najlepszy czas dla tych, których posesje graniczą z planowaną inwestycją i chcą ubiegać się o odszkodowania. - Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Mikołowskiej i Brynowskiej jest konieczne. Miastu brakuje też dogodnych połączeń jego południowych dzielnic z centrum - tłumaczył konieczność budowy obwodnicy jej projektant, Andrzej Gumuła z biura projektowego Grontmij Polska.

Przedstawiony na spotkaniu wariant inwestycyjny miasta obejmuje modernizację ul. Pszczyńskiej, rozbudowę węzła Giszowiec (na zdjęciu) przez dodanie nowych relacji - łącznicy wyjazdowej z Sosnowca na 73 Pułku Piechoty, wyjazdu z 73 PP na Sosnowiec oraz zjazdu pętlą od Tychów na 73 PP. Przebudowie uległby też odcinek od skrzyżowania Kościuszki z ul. Armii Krajowej, gdzie powstałoby dwupoziomowe skrzyżowanie (rondo i tunel). Główna trasa drogi zostałaby wówczas poprowadzona podziemnym tunelem. Planowana jest tu także przebudowa skrzyżowania Kościuszki z Kolejową i modernizacja tej drugiej, aż do styku z ul. 73 PP. Ta ulica ma być drogą dwujezdniową i główną, przyspieszoną. Z kolei dodatkową obsługę szpitala w Ochojcu zapewniłoby przedłużenie ul. Rzepakowej i połączenie jej z Szenwalda i Ziołową.

Realizacja wariantu inwestycyjnego kosztowałaby 1 mld 21 mln 350 tys. zł. W budżecie Katowic nie ma na to pieniędzy, dlatego modernizacja prowadzona będzie etapami. Pierwszy objąłby przebudowę ul. Pszczyńskiej i rozbudowę węzła drogowego z 73 PP (lata 2011-12). Jako że miasto będzie się ubiegać o środki unijne na inwestycję, musiało przygotować też 4 warianty dodatkowe. Wszystkie zakładają jednak kolizje z istniejącymi budynkami bądź wejście ich lokatorom na posesje. W 4 z 5 wariantów najbliżej planowanej inwestycji położone są obiekty przy ul. Małachowskiego 35, Lechickiej 35 oraz Zadole 78. - Wariant inwestycyjny nie przewiduje rozbiórki żadnego z nich - zapewnia Gumuła. - Już teraz mam wąski wjazd na posesję, jeśli miasto przesunie mi ekrany, to już nic tu nie wjedzie, a ja poduszę się w spalinach. Dlatego wnioskuję o wariant nr 3, który nie przewiduje poszerzenia drogi obok mnie. A jak to nie pomoże, będę starać się o odszkodowania lub wywłaszczenie - zapowiada Bożena Węgrzyk, mieszkanka Lechickiego 35, budynku oddalonego od inwestycji o... 4 m.

Mapka z wariantami i formularze wniosków są na stronie www.katowice.eu w zakładce infrastruktura lub w siedzibie biura projektów przy ul. Sokolskiej 65. Tu też składamy uwagi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto