Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje Śląskie podsumowały rok. 27 km torów jest już po przebudowie. Jakie plany na przyszłość?

Justyna Przybytek
Tramwaje Śląskie zamówiły już 30 nowych tiwstów. Okazało się, że mają pieniądze jeszcze na kolejnych 12 nowych wagonów.
Tramwaje Śląskie zamówiły już 30 nowych tiwstów. Okazało się, że mają pieniądze jeszcze na kolejnych 12 nowych wagonów.
Tramwaje Śląskie zaoszczędziły na trwającej od 2013 roku wielkiej modernizacji torowisk w aglomeracji 110 mln zł. Pieniądze, choć 59 proc. to dofinansowanie unijne, nie przepadną, o czym poinformowali w czwartek na konferencji prasowej przedstawiciele spółki. Część zostanie przeznaczona na nowe inwestycje, część na zakup dodatkowych 12 nowych tramwajów.

Spółka TS projekt dofinansowany z UE realizuje od ubiegłego roku. Budżet inwestycji oszacowano na ok. 473 mln zł, z tego 279 mln zł to pieniądze unijne. Za te pieniądze zaplanowano zmodernizować 46 km torów tramwajowych w regionie, zakup 30 nowych wagonów oraz modernizację 75 starych typu 105N.

Jak dotąd udało się już odnowić 60 starych wagonów i rozstrzygnięto przetarg na nowe – wygrała bydgoska Pesa, która do listopada 2014 ma dostarczyć TS wszystkie tramwaje. W końcu też spośród 27 zadań inwestycyjnych na torowiska w regionie pięć jest już zakończonych, a 18 trwa, tzn. przebudowa już 27 km torów.

Po rozstrzygnięciu kolejnych przetargów okazało się, że spółka wyda na wszystkie planowane inwestycje mnie niż planowała w kosztorysie projektu. - Wystąpiliśmy więc z wnioskiem do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o możliwość wykorzystania tych pieniędzy – wyjaśnia Tadeusz Freisler, prezes TS. Odpowiedz ma przyjść w najbliższych tygodniach. Tymczasem TS już zaplanowały na co wydadzą około 110 mln zł oszczędności.

W planie jest przetarg na zakup kolejnych 12 wagonów, tym razem będą jednak niskopodłogowe w 30 do 40 proc. (twisty są w ponad 70 proc.), a także modernizację dotąd nie uwzględnionych w projekcie torowisk o długości 14 km, m.in. na trasie linii 7 w Świętochłowicach, a także między pętlą Słoneczną a Rondem w Katowicach, w Szopienicach od skrzyżowania z ul. Brynicy po skrzyżowanie z ul. Ratuszową i na przejeździe tramwajowym w ulicy Brackiej w Dębie, czy w centrum Chorzowa, w okolicach ratusza i wylotu z ulicy Wolności oraz na ul. Katowickiej w Bytomiu. Planowane są też prace w Zabrzu, na ulicy Bytomskiej od ul. Chrobrego, na ulicy Lutra, placu Krakowskim i Brysza. Projekt dodatkowy czeka jeszcze na akceptację MRR.

Tymczasem trwa projekt podstawowy. W 2014 roku TS planują dokończyć lub kontynuować realizowane inwestycje, m.in. remont torów wzdłuż Parku Śląskiego, na ulicy Armii Krajowej w Chorzowie, na ulicy Kościuszki i Obrońców Westerplatte i wokół placu Wolności w Katowicach, a także w ciągu ulic Świętochłowickiej i Łagiewnickiej w Bytomiu, czy między Katowicami a Mysłowicami oraz te realizowane w Sosnowcu.

Wkrótce rozpoczną się też nowe remonty, planowane są roboty na końcowym odcinku torowiska w Brynowie w Katowicach – tu zostanie dobudowany także nowy tor – oraz modernizacja torowiska na ulicy Gliwickiej od ul. Lisa od granic Katowic z Chorzowem. Ruszy także przebudowa torów na ulicy Jagiellońskiej i Miarki w Bytomiu i kolejne roboty m.in. na ul. Małachowskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto