Tramwaje Śląskie: nowe wagony z Pesy już jeżdżą po torach. Niebawem konkurs na imię dla nowych wozów

OPRAC.: Redakcja
mat. Tramwajów Śląskich
W piątek 23 października jazdę z pasażerami rozpoczęły nowe wozy Tramwajów Śląskich. Mowa o tramwajach Pesa 2017N. Pierwszą linią, którą obsługują, jest linia nr 36 kursująca na trasie Katowice Brynów Huberta - Katowice Szopienice Pętla.

Do tej pory do zajezdni w Katowicach-Zawodziu bydgoski producent dostarczył sześć wagonów serii 2017N – o długości 25 metrów. Spośród nich cztery wagony przeszły pozytywnie procedurę odbiorową a piąty wagon jest w trakcie odbioru. W najbliższy weekend (24-25 października) spodziewana jest dostawa siódmego wagonu.

– Po pozytywnych odbiorach dwa pierwsze wagony rozpoczęły swoją pracę na linii nr 36. W kolejnych dwóch odebranych wagonach szkolą się nasi motorniczowie – mówi Jacek Kaminiorz, dyrektor eksploatacyjny spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Linia nr 36, na którą skierowane zostały dwa pierwsze nowe wagony obsługuje trasę na terenie Katowic – między pętlą w Brynowie a pętlą w Szopienicach.

– Zawsze staramy się w miarę możliwości początkowo nowe wagony posyłać na trasy w pobliżu zajezdni, w której dany typ wagonu stacjonuje. Dzięki temu, w razie problemów możemy szybko reagować, choć mamy nadzieję, że wagony te będą się sprawować dobrze i nie będzie z nimi kłopotów – zauważa Jacek Kaminiorz.

Wprowadzenie nowego typu taboru zwykle wiąże się z jakimś wydarzeniem, atrakcjami dla pasażerów, spotkaniem z dziennikarzami. Tym razem będzie jednak inaczej.

– Okoliczności pandemiczne nie sprzyjają takim wydarzeniom, dlatego tym razem nowe wagony zadebiutowały na linii bez fanfar i konfetti. Niemniej zachęcamy wszystkich, a zwłaszcza pasjonatów i miłośników komunikacji tramwajowej do tego, by przetestować nowe wagony i przejechać się linią nr 36 właśnie tramwajem Pesa 2017N – zachęca dyrektor Kaminiorz.

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zamówiła u bydgoskiego producenta 35 nowych tramwajów: 27 wagonów 25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Według zapowiedzi producenta, pierwszy wagon 32-metrowy ma zostać przewieziony do Katowic na przełomie października i listopada. Dynamiczne testy homologacyjne wagon ma przechodzić na infrastrukturze spółki Tramwaje Śląskie SA.

Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły wi-fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65 procent, a w wagonach dłuższych ok. 75 procent.

Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie SA „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.

Tradycją jest nadawanie imion wagonom tramwajowym. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. zwyczajowo w tej sprawie zasięga opinii mieszkańców Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W pierwszych dniach listopada na stronie internetowej Spółki www.tramwajeslaskie.eu ogłoszony zostanie konkurs na imię dla nowych wagonów. Dla autora zwycięskiej koncepcji przewidziano nagrody rzeczowe.

Sklepowy patriotyzm, to polska specjalność.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie