Tramwaj na południe Katowice wybudują w formule specustawy drogowej

LOTA
Udostępnij:
Tramwaj na południe Katowic będzie realizowany w w formule ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. ZRID – ogłosili przedstawiciele katowickiego magistratu. To jak dodają skróci realizację inwestycji o rok, bądź nawet dwa lata. - Wynika to z faktu, że formule ZRID grunty są wykupowane po rynkowej wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę – wyjaśniają urzędnicy. Grunty trzeba będzie wykupić pod budowę nowej linii tramwajowej.

- Prezydent musi podejmować decyzje, które są gospodarne, które są lepsze z punktu widzenia mieszkańców, a taką decyzją jest szybsza realizacja inwestycji, która będzie determinować wymierne korzyści ekonomiczne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta – podkreśla Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. - Chęć szybszej realizacji projektu wynika wprost z oczekiwań katowiczan wyrażanych podczas tegorocznej akcji informacyjnej, oraz w badaniu, w ramach studium przedprojektowego, które pokazało, że 79 proc. mieszkańców chce budowy takiej linii – dodaje.

Jak informują urzędnicy, według wstępnych analiz formuła ZRID pozwoli o co najmniej 1-2 lata skrócić proces całej inwestycji, która zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do pętli w Kostuchnie.

- Wynika to z faktu, że formule ZRID grunty są wykupowane po rynkowej wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę. Warto też dodać, że na śladzie tramwaju nie są przewidywane wyburzenia – co także wpływa na szybkość realizacji inwestycji – dodają.

Wiceprezydent Sobula wylicza korzyści z przyjęcia formuły: Szybsza budowa linii tramwajowej oznacza duże oszczędności dla miasta. Zmniejszą się m.in. koszty osobowe związane z prowadzeniem inwestycji, a krótszy okres realizacji zapewni zmniejszenie łącznego wskaźnika inflacyjnego. Złotówka dziś jest warta więcej niż złotówka jutro – podkreśla.

Jak informują urzędnicy zastosowane w Katowicach rozwiązanie nie jest nowe.
- Podobny tryb realizacji stosuje się z powodzeniem w innych miastach Polski. Przykładem jest Warszawa, gdzie w formule ZRID budowano linie tramwajowe – przekonują.
Jak dodają, prowadząc inwestycję w formule ZRID ustawodawca narzuca inwestorowi obligatoryjne zaprojektowanie całego, pełnego układu drogowego – którego elementami są linia tramwajowa, jezdnia, chodniki oraz ścieżki rowerowe i infrastruktura towarzysząca (m.in. dojścia do przystanków tramwajowych, parkingi rowerowe).

- Dobrze, że działamy biorąc pod uwagę różne scenariusze w przyszłości, ale należy podkreślić, że dziś w Katowicach najbliższa jest nam koncepcja promowania mobilności miejskiej - zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. Mówi ona o odchodzeniu od transportu prywatnego – na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego w zakresie połączeń z obszarami centralnymi dużych aglomeracji miejskich – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. - Wyrazem tego jest oczywiście budowa linii tramwajowej i budowa drogi rowerowej na ciągu wzdłuż linii tramwajowej. Chcę podkreślić, że bez realizacji w formule ZRID budowa drogi rowerowej byłaby niemożliwa. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom cyklistów, a jednocześnie realizujemy nasze plany stworzenia sieci dróg rowerowych łączących dzielnice z centrum miasta – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie