Tramwaj na południe Katowice wybudują w formule specustawy drogowej

LOTA
Tramwaj na południe Katowic będzie realizowany w w formule ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, tzw. ZRID – ogłosili przedstawiciele katowickiego magistratu. To jak dodają skróci realizację inwestycji o rok, bądź nawet dwa lata. - Wynika to z faktu, że formule ZRID grunty są wykupowane po rynkowej wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę – wyjaśniają urzędnicy. Grunty trzeba będzie wykupić pod budowę nowej linii tramwajowej.

- Prezydent musi podejmować decyzje, które są gospodarne, które są lepsze z punktu widzenia mieszkańców, a taką decyzją jest szybsza realizacja inwestycji, która będzie determinować wymierne korzyści ekonomiczne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta – podkreśla Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. - Chęć szybszej realizacji projektu wynika wprost z oczekiwań katowiczan wyrażanych podczas tegorocznej akcji informacyjnej, oraz w badaniu, w ramach studium przedprojektowego, które pokazało, że 79 proc. mieszkańców chce budowy takiej linii – dodaje.

Jak informują urzędnicy, według wstępnych analiz formuła ZRID pozwoli o co najmniej 1-2 lata skrócić proces całej inwestycji, która zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do pętli w Kostuchnie.

- Wynika to z faktu, że formule ZRID grunty są wykupowane po rynkowej wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę. Warto też dodać, że na śladzie tramwaju nie są przewidywane wyburzenia – co także wpływa na szybkość realizacji inwestycji – dodają.

Wiceprezydent Sobula wylicza korzyści z przyjęcia formuły: Szybsza budowa linii tramwajowej oznacza duże oszczędności dla miasta. Zmniejszą się m.in. koszty osobowe związane z prowadzeniem inwestycji, a krótszy okres realizacji zapewni zmniejszenie łącznego wskaźnika inflacyjnego. Złotówka dziś jest warta więcej niż złotówka jutro – podkreśla.

Jak informują urzędnicy zastosowane w Katowicach rozwiązanie nie jest nowe.
- Podobny tryb realizacji stosuje się z powodzeniem w innych miastach Polski. Przykładem jest Warszawa, gdzie w formule ZRID budowano linie tramwajowe – przekonują.
Jak dodają, prowadząc inwestycję w formule ZRID ustawodawca narzuca inwestorowi obligatoryjne zaprojektowanie całego, pełnego układu drogowego – którego elementami są linia tramwajowa, jezdnia, chodniki oraz ścieżki rowerowe i infrastruktura towarzysząca (m.in. dojścia do przystanków tramwajowych, parkingi rowerowe).

- Dobrze, że działamy biorąc pod uwagę różne scenariusze w przyszłości, ale należy podkreślić, że dziś w Katowicach najbliższa jest nam koncepcja promowania mobilności miejskiej - zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. Mówi ona o odchodzeniu od transportu prywatnego – na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego w zakresie połączeń z obszarami centralnymi dużych aglomeracji miejskich – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. - Wyrazem tego jest oczywiście budowa linii tramwajowej i budowa drogi rowerowej na ciągu wzdłuż linii tramwajowej. Chcę podkreślić, że bez realizacji w formule ZRID budowa drogi rowerowej byłaby niemożliwa. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom cyklistów, a jednocześnie realizujemy nasze plany stworzenia sieci dróg rowerowych łączących dzielnice z centrum miasta – dodaje.

Nowe mandaty od straży miejskiej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie