- Prezydent musi podejmować decyzje, które są gospodarne, które są lepsze z punktu widzenia mieszkańców, a taką decyzją jest szybsza realizacja inwestycji, która będzie determinować wymierne korzyści ekonomiczne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta – podkreśla Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. - Chęć szybszej realizacji projektu wynika wprost z oczekiwań katowiczan wyrażanych podczas tegorocznej akcji informacyjnej, oraz w badaniu, w ramach studium przedprojektowego, które pokazało, że 79 proc. mieszkańców chce budowy takiej linii – dodaje.
Jak informują urzędnicy, według wstępnych analiz formuła ZRID pozwoli o co najmniej 1-2 lata skrócić proces całej inwestycji, która zakłada budowę nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do pętli w Kostuchnie.
- Wynika to z faktu, że formule ZRID grunty są wykupowane po rynkowej wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę. Warto też dodać, że na śladzie tramwaju nie są przewidywane wyburzenia – co także wpływa na szybkość realizacji inwestycji – dodają.
Wiceprezydent Sobula wylicza korzyści z przyjęcia formuły: Szybsza budowa linii tramwajowej oznacza duże oszczędności dla miasta. Zmniejszą się m.in. koszty osobowe związane z prowadzeniem inwestycji, a krótszy okres realizacji zapewni zmniejszenie łącznego wskaźnika inflacyjnego. Złotówka dziś jest warta więcej niż złotówka jutro – podkreśla.
Jak informują urzędnicy zastosowane w Katowicach rozwiązanie nie jest nowe.
- Podobny tryb realizacji stosuje się z powodzeniem w innych miastach Polski. Przykładem jest Warszawa, gdzie w formule ZRID budowano linie tramwajowe – przekonują.
Jak dodają, prowadząc inwestycję w formule ZRID ustawodawca narzuca inwestorowi obligatoryjne zaprojektowanie całego, pełnego układu drogowego – którego elementami są linia tramwajowa, jezdnia, chodniki oraz ścieżki rowerowe i infrastruktura towarzysząca (m.in. dojścia do przystanków tramwajowych, parkingi rowerowe).
- Dobrze, że działamy biorąc pod uwagę różne scenariusze w przyszłości, ale należy podkreślić, że dziś w Katowicach najbliższa jest nam koncepcja promowania mobilności miejskiej - zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. Mówi ona o odchodzeniu od transportu prywatnego – na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego w zakresie połączeń z obszarami centralnymi dużych aglomeracji miejskich – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice. - Wyrazem tego jest oczywiście budowa linii tramwajowej i budowa drogi rowerowej na ciągu wzdłuż linii tramwajowej. Chcę podkreślić, że bez realizacji w formule ZRID budowa drogi rowerowej byłaby niemożliwa. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom cyklistów, a jednocześnie realizujemy nasze plany stworzenia sieci dróg rowerowych łączących dzielnice z centrum miasta – dodaje.
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?