Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ta katowicka inwestycja wygląda spektakularnie, ale korki są olbrzymie. Przebudowa węzła Pszczyńska na DK 86/81 prawie na półmetku

OPRAC.: Redakcja
Katowice, czerwiec 2020. Rozbudowa Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 do rozbudowywanego węzła Pszczyńska DK 81 z 86 (etap I), na drodze Sosnowiec-Katowice-Tychy.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Katowice, czerwiec 2020. Rozbudowa Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 do rozbudowywanego węzła Pszczyńska DK 81 z 86 (etap I), na drodze Sosnowiec-Katowice-Tychy. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Materiały prasowe NDI
Katowice. Największa i najbardziej dająca się kierowcom we znaki inwestycja drogowa w mieście - rozbudowa DK 81 od węzła autostrady A4 z DK 86 i węzła Pszczyńska/Giszowiec DK 86/81 - jest już prawie na półmetku. Wykonawca donosi, że za nim już 40 proc. budowy. Jeszcze w 2020 r. kierowcom ma być trochę lżej, bo ma zostać otwarty zjazd z A4 na Tychy i Bielsko. Zobacz, jak spektakularnie wygląda ta budowa na zdjęciach z drona.

- Za nami już 40 procent prac na budowie jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju - informuje
Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.

Zobaczcie aktualne zdjęcia z drona. Ta budowa jest spektakularna. Choć korki też są olbrzymie.

Największa inwestycja drogowa w Katowicach od budowy tunelu

Prace przy rozbudowie Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 do rozbudowywanego węzła Pszczyńska DK 81 z 86 (etap I), na drodze Sosnowiec-Katowice-Tychy - prowadzi konsorcjum, którego liderem jest sopocka firma NDI.

Przebudowa rozpoczęła się wiosną 2019 r., ma się zakończyć w połowie 2021 r.

Jednym z elementów inwestycji są nowe bezkolizyjne węzły drogowe, które pozwolą upłynnić ruch, zwiększając także bezpieczeństwo.

Dzięki inwestycji nastąpi oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego, dlatego po jej zakończeniu będzie się jeździło płynniej, bez zatorów - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic

- To największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem. Podobnie będzie na Giszowcu, choć dziś jeszcze obserwujemy w tym miejscu zaawansowane prace budowlane, które powodują zmiany w organizacji ruchu. Dlatego dziękujemy katowiczanom i mieszkańcom metropolii za wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – dodaje Marcin Krupa, obiecuje, że poprawę odczujemy już w 2020 r., kiedy ponownie dostępny będzie zjazd z autostrady A4 w kierunku Tychów na drogę krajową nr 86.

DK 86 to jedna z najczęściej użytkowanych dróg w Polsce

Przed rozpoczęciem przebudowy przejeżdżało nią codziennie około 55 tys. pojazdów. Inwestycja powstająca na rzecz Miasta Katowice polega na: 

  • rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86),
  • rozbudowie i przebudowie odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81),
  • rozbudowie i przebudowie starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty,
  • budowie węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty),
  • rozbudowie węzła drogowego Kolista,
  • przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.

- Po przebudowie powstaną tutaj dwa węzły drogowe - wyjaśnia Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI. - Węzeł Giszowiec, który będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów i Skoczowa, jeśli chodzi o stronę południową, a na północ w kierunku Łodzi i Gdańska, oraz węzeł obecnie istniejący, który zostanie rozbudowany i będzie służył do rozprowadzania ruchu lokalnego dla dzielnicy Giszowiec i Kopalni Murcki – dodaje Tomasz Kawalec.

Aktualnie prowadzone są prace bitumiczne. Powstają też nasypy i konstrukcje drogi. Na odcinku drogi krajowej DK81 układana jest warstwa podbudowy zasadniczej oraz krawężniki, a następnie kładzione będą warstwy bitumiczne.

Na czterech obiektach inżynierskich trwają prace wykończeniowe takie jak:

  • montaż krawężników.
  • montaż kotew talerzowych, kap chodnikowych,
  • montaż desek gzymsowych.

Trwają również zasypki przyczółków obiektów mostowych oraz budowa muru oporowego pomiędzy obiektami inżynierskimi W2 i W3.

Trwa przebudowa sieci magistrali wodociągowej DN1200mm, sieci teletechnicznych, zostały przebudowane sieci gazowe, sieci ciepłownicze, sieci wysokiego napięcia 110kV oraz średniego i niskiego napięcia.

To bardzo skomplikowana budowa

Prace na tym terenie wymagają doskonałej logistyki oraz skoordynowania, ponieważ toczą się w mocno zurbanizowanej części miasta. Wykonawca często natrafia na niezinwentaryzowane i nieoznaczone na planach kolizje z sieciami uzbrojenia podziemnego, co z kolei powoduje konieczność ich przeprojektowywania i przebudowania, by umożliwić prowadzenie robót.

- Pracujemy w pobliżu ogromnego osiedla Giszowiec, mieszkańcom którego musimy zapewnić dostęp do przystanków komunikacji miejskiej, czy przejście przez teren budowy - mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI. - Wprowadziliśmy tymczasową organizację ruchu.

W najbliższej przyszłości planujemy dokończyć budowę jezdni zachodniej ulicy Pszczyńskiej (drogi krajowej 86) i z końcem roku chcielibyśmy przełożyć ruch na nowo wybudowaną jezdnie zachodnią oraz obiekty inżynierskie tak, by móc rozpocząć prace na drugiej jezdni - mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI

Katowice, czerwiec 2020. Rozbudowa Drogi Krajowej 81 od węzła autostrady A4 z drogą krajową 86 do rozbudowywanego węzła Pszczyńska DK 81 z 86 (etap I), na drodze Sosnowiec-Katowice-Tychy.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Ta katowicka inwestycja wygląda spektakularnie, ale korki są...

Liczby budowy:
Stal – 1460 ton stali zostanie wykorzystanych w trakcie budowy (już wbudowano 60 proc.)
Beton – 14 500 m3 tyle betonu zostanie wykorzystane w trakcie budowy (wbudowano już 60 proc.)
Masa – 82 000 ton zostanie wykorzystanych do robot bitumicznych

Konstrukcja nośna obiektu W2 składa się z dźwigarów stalowych o ciężarze 283 ton (zamontowano połowę w ramach I etapu robót)
Konstrukcja nośna obiektu W3 składa się z dźwigarów stalowych o ciężarze 495 ton (zamontowano połowę w ramach I etapu robót)
Konstrukcja nośna obiektu W4 składa się z 45 prefabrykowanych belek żelbetowych sprężonych typu T30 (zamontowano 22szt. dla jezdni zachodnich)
Konstrukcja nośna obiektu W7 składa się z 36 prefabrykowanych belek żelbetowych sprężonych typu T27 (zamontowano wszystkie)

Koszt inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego 210 mln zł to dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto