18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Subiektywny ranking śląskich "ciach", czyli mężczyźni prawie doskonali

Ola Szatan, Maria Zawała
JAROSŁAW ZAGÓROWSKI - prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.
Poważna funkcja pełniona w życiu codziennym wymaga pewnej estetyki. W przypadku naszego bohatera to lekcja odrobiona przynajmniej na czwórkę z plusem. To człowiek dbający o każdy detal. Charakteryzuje go niewymuszona elegancja, markowe garnitury z nieźle dobranymi dodatkami, a do tego dobrze dopasowana fryzura. No i może jeszcze ten błysk w oku...
JAROSŁAW ZAGÓROWSKI - prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Poważna funkcja pełniona w życiu codziennym wymaga pewnej estetyki. W przypadku naszego bohatera to lekcja odrobiona przynajmniej na czwórkę z plusem. To człowiek dbający o każdy detal. Charakteryzuje go niewymuszona elegancja, markowe garnitury z nieźle dobranymi dodatkami, a do tego dobrze dopasowana fryzura. No i może jeszcze ten błysk w oku... Marzena Bugała
Czy zadbany i dobrze ubrany mężczyzna rzeczywiście ma w życiu lepiej - zastanawia się Ola Szatan

Kobiety, jak wiadomo, są z Wenus, a faceci... jak się okazuje z wcale nie tak odległej od nas planety.

Kiedy w kilkuosobowym gronie redaktorek "Dziennika Zachodniego" postanowiłyśmy "zabawić się męskim kosztem" i dokonać całkowicie subiektywnej próby wyboru dziesięciu regionalnych "ciach", nasza dyskusja bardzo szybko zeszła na typowo babskie klimaty: "ten to ma wyczucie stylu... patrz, jaka świetna koszula... ciekawe, gdzie chodzi do fryzjera... rany, co za uśmiech...". Potraktowałyśmy facetów kobiecą miarą.

I dobrze zrobiłyśmy, bo siermiężne czasy, kiedy symbolem męskości była woda toaletowa "Brutal", szczęśliwie minęły. Minęła już epoka, kiedy mężczyzna nie musiał zbytnio przywiązywać wagi do swojego wyglądu, a dbanie o siebie traktował jak zajęcie totalnie niemęskie. Dziś jest odwrotnie: za niemęskich uważa się mężczyzn, którzy nie dbają o wygląd. Potwierdzają to badania Pentora dla firmy Gillette sprzed kilku lat: uważało tak aż 63 proc. respondentów.

Jaki wpływ na karierę zawodową ma wygląd? - zapytali internautów jesienią ubiegłego roku redaktorzy portalu rynekpracy.pl. 66,4 proc. odpowiedziało, że duży, 23,8 proc., że ogromny, a tylko niespełna 10 proc., że mały lub znikomy.

Dziś powiedzenie: "Siedź w kącie, a znajdą cię" - ma się już nijak do rzeczywistości. Wygląd człowieka nabrał wartości rynkowej - także w przypadku mężczyzn. Kiedy pracodawca ma dokonać wyboru pracownika, zwykle w pierwszej kolejności kieruje uwagę w stronę tego atrakcyjniejszego. Według socjologów podczas rozmowy o pracę kluczowe znaczenie ma pierwszych 30 sekund. Wtedy bowiem ocenia się ogólne wrażenie, jakie robi kandydat.

Zastanawialiście się, dlaczego największe sukcesy kasowe odnoszą filmy, w których grają najbardziej atrakcyjni aktorzy? Albo dlaczego najwięcej "gruppies" mają nie najlepsi, ale najbardziej przystojni muzycy?

W psychologii zjawisko to określane jest jako tzw. efekt aureoli. Spoglądając na atrakcyjną osobę niejako automatycznie przypisujemy jej same pozytywne cechy czy wyższy poziom inteligencji. To z kolei powoduje, że chcemy ją poznać lepiej niż inne osoby i znajdujemy dla niej więcej usprawiedliwień.

Bohdan Dzieciuchowicz, specjalista od wizerunku, uważa, że jednym z najważniejszych kryteriów oceny jest miła powierzchowność oraz to, czy jesteśmy zadbani.

- I to nie chodzi o ślepe nadążanie za aktualną modą, a raczej o schludny i dostosowany do sytuacji wygląd - zaznacza Dzieciuchowicz. - Zupełnie nieodzowne jest spełnianie wymogów estetycznych w przypadku osób pełniących funkcje publiczne. Ale nie zawężałbym znaczenia wizerunku wyłącznie do samego wyglądu. Równie ważny jest stosowny do sytuacji język ciała. Bo oceniając ludzi, zwłaszcza przy powierzchownych kontaktach, mniejszą wagę przywiązujemy do wartości merytorycznej. Postrzegamy ich raczej na podstawie wyglądu, odpowiedniej miny, pracy rąk, sposobu chodzenia. Ciekawostką jest, że charyzmą obdarzamy ludzi, którzy raczej mówią szybko i chodzą szybko - dodaje z uśmiechem.

Wyrobienie sobie pierwszego wyobrażenia o kimś trwa zazwyczaj do 10 sekund. I dość często właśnie to pierwsze wyobrażenie ma znaczący wpływ na to, jak w przyszłości myślimy o konkretnej osobie. Zdaniem Bohdana Dzieciuchowicza, aż 80-90 procent wartości przekazu stanowi to, jakie robimy na kimś wrażenie.

Na duże postępy w dbałości mężczyzn o swój wizerunek wskazuje także Anika Strzelczak-Batkowska, menedżer marketingu i coach. - Panowie zaczynają bardzo o siebie dbać, bo tak każą obowiązujące trendy. W Polsce mężczyzna dba o siebie, bo po pierwsze: jest to wymóg czasów, po drugie: on też chce się w tym dobrze czuć. W końcu ten, kto dba o siebie, jest bardziej wiarygodny - podkreśla.

I dodaje, że kiedyś różnie z tym wizerunkiem bywało. Na początku panowie zaczęli dbać o siebie przede wszystkim w kwestii higieny, czystości. Częściej też zakładali marynarki i krawaty, dostosowując strój do okoliczności.

Dobrym dowodem zmiany w podejściu mężczyzn do wizerunku są reklamy. Pojawia się coraz więcej reklam z produktami przeznaczonymi tylko dla facetów czy książek napisanych specjalnie z myślą o mężczyznach. Projektanci mody coraz liczniej tworzą kolekcje wyłącznie dla mężczyzn.

Do odwiedzania salonów kosmetycznych jeszcze 10 lat temu przyznawali się tylko najodważniejsi panowie, a dla wielu tam zaglądających był to temat wręcz wstydliwy. Dziś coraz częściej wizyta mężczyzny w gabinecie kosmetycznym czy dermatologicznym świadczy nie tylko o dbałości o wygląd, ale przede wszystkim o wysokiej pozycji społecznej, jest też oznaką zamożności.

- Moda na chodzenie do salonów kosmetycznych przy-szła z Zachodu. Obserwuje się tam coraz większy odsetek panów poddających się operacjom plastycznym. Nie są to bardzo skomplikowane interwencje chirurgiczne. Mężczyźni ci najczęściej decydują się na korekcję podbródka czy nosa - zaznacza Anika Strzelczak-Batkowska.

Jej zdaniem wizerunek jest ważny i to bardzo, bo "zwracają na niego uwagę kobiety - i to zarówno te szukające partnera na życie, jak w biznesie". A wygląd w biznesie może na przykład pozytywnie wpłynąć na negocjacje.

Dobry wygląd często odgrywa również kluczową rolę w polityce. Jest szereg przykładów (począwszy od wygranej Aleksandra Kwaśniewskiego w wyborach prezydenckich), gdzie dobrze dopasowany garnitur czy idealnie dobrana koszula wpłynęła na lepsze postrzeganie danego kandydata, a co zatem idzie - na jego późniejszy sukces wyborczy.

Specjaliści od wizerunku nie mają żadnych wątpliwości: dzisiaj polityk nie może sobie pozwolić na zaniedbanie. - Jeśli chcemy, by mężczyzna był autentycznym partnerem we wszystkim, to zdejmijmy też z niego ciężar odpowiedzialności za wszystkie ważne decyzje - mówi prof. Jacek Wódz, socjolog. - Wciąż zauważam przekonanie, że mężczyzna to jest ten silny, który powinien zajmować się rzeczami najważniejszymi, na przykład polityką.

O sobie prof. Wódz mówi, że jest "bardzo dziwnym mężczyzną". - Proszę się nie śmiać. Ja od najmłodszego dziecka zajmowałem się sam sobą. Potrafię prać, prasować, robić zakupy i wprost uwielbiam gotować. Uważam to za wielką przyjemność. Czyli w zasadzie zajmuję się wszystkim. I absolutnie akceptuję to, że żona podejmuje decyzje w ważnych sprawach - podkreśla Jacek Wódz.

Facet ma być jak facet. Czyli kto?

Jak mówią moi redakcyjni koledzy "Baby nam do reszty zgłupiały". No bo kto to widział, żeby nobliwe redaktorki pół dnia dyskutowały o facetach. A dlaczego? Bo był Dzień Chłopaka. To taki nowy w polskiej rzeczywistości odpowiednik Dnia Kobiet. Dla nas - tylko pretekst, żeby sobie pogadać o mężczyznach. Bo choćbyśmy nie wiem jak były wyemancypowane, to za facetami i tak się będziemy oglądać. Za jakimi?

No, facet ma być jak facet - stwierdziłyśmy jednogłośnie. Czyli kto? Ktoś zadbany, inteligentny, który kocha, szanuje, rozumie, wspiera, daje poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialny, dobry, mądry, ma poczucie humoru, jest romantyczny, potrafi się zachować. Do tego może być przystojny... "Jeszcze takiego nie widziałam" - szepnęła jedna z koleżanek.

Cóż, ideałów nie ma, ale do historii przeszły czasy, że wygląd nie miał znaczenia. Dziś inteligencja to już nie wszystko. Tak kobiety, jak i mężczyźni muszą o siebie dbać. I to nie tylko po to, by się podobać, ale dlatego, że ładnym i zadbanym żyje się lepiej. Częściej osiągają sukces. Wybrałyśmy takich właśnie mężczyzn. Panowie, przyjrzyjcie im się uważnie. Tacy faceci nam się podobają.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Co włożyć, a czego unikać w koszyku wielkanocnym?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Subiektywny ranking śląskich "ciach", czyli mężczyźni prawie doskonali - śląskie Nasze Miasto

Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto