Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strategia personalna - co to takiego i kiedy ją wykorzystać?

materiał informacyjny
Strategia jest sztuką dowodzenia. Szefostwo w tej sytuacji pełni rolę dowódców, którzy wyznaczają cele i organizują armię. Żołnierze mają swoje zadania. Dobierani są do nich pod względem predyspozycji, by jak najskuteczniej osiągać cele. Każda firma, bez względu na wielkość, działa w ramach określonej strategii. Jednym z najistotniejszych elementów ogólnej strategii firmy, jest strategia personalna, inaczej zwana strategią HR. Stanowi pewien wzorzec, w ramach którego wyznaczane są sposoby podejmowania decyzji kadrowych w firmie. Sprawdź, jakie korzyści płyną ze stosowania strategii personalnej w firmach i jak ją wdrożyć.

Co to jest strategia personalna?

- Strategia personalna przedstawia podejście danej firmy do podejmowania decyzji związanych z rekrutacją, potencjałem i rozwojem pracowników. To kształtowanie granic awansów i wynagrodzeń oraz dbanie o relacje pracownicze. Jest to swego rodzaju ukształtowany wzorzec, który wskazuje kierunki podejmowania decyzji kadrowych w firmie. Najczęściej dotyczącą one zasobów pracowniczych. Jej celem jest wsparcie organizacji w osiąganiu wyznaczonych celów. - komentuje ekspert z portalu praca-katowice.info

Strategia personalna to długofalowe działanie, które kształtuje wizerunek firmy. Polega na pozyskiwaniu i utrzymywaniu pracowników o pożądanych cechach oraz wzmacnianiu zaangażowania pracowników. Ma także za zadanie przekładać się na większą efektywność pracowników w realizowanych zadaniach. Strategia personalna to bardziej perspektywa aniżeli ścisła procedura do planowania przyszłości. Traktujmy ją jako drogowskaz, który pomoże nam w dotarciu do celu, ale jednocześnie pamiętajmy, że czasem poza trasą można spotkać najpiękniejsze punkty widokowe.

Sprawdź również: Strategiczne zadania w HR »

Czy naszej firmie potrzebna jest strategia personalna?

Taką strategię warto opracować jeszcze przed założeniem firmy. Wtedy warto zadać sobie kilka pytań, które pomogą nam ją stworzyć.

Po pierwsze – kogo zatrudnić? Jakie wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie pracowników będą najbardziej pożądane w naszej firmie?

Po drugie – jakie umiejętności będą musieli wykazywać pracownicy w ciągu kolejnych lat? Jaką ścieżkę rozwoju mogę im zagwarantować?

Jeśli jednak masz już firmę, ale istnieją symptomy wskazujące, że w firmie nadszedł czas na określenie strategii personalnej – stoją przed Tobą nieco inne wyzwania. Na początku najważniejsze jest określenie czynników, które sprawiają, że firma nie realizuje w pełni swoich założeń. Mogą być to czynniki wewnętrzne, np. wskaźniki finansowe, rotacja pracowników, konflikty w załodze, rezygnacja klientów; lub czynniki zewnętrzne, np. wzrost oczekiwań klientów, rozwój nowych technologii, konkurencja, zmiany przepisów prawa. Kiedy znamy już przyczyny naszego niedostatecznego powodzenia, przejdźmy do działania.

Opracowanie strategii personalnej rozpoczyna się od odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie jesteśmy teraz?
  • Gdzie chcemy być za rok, dwa czy trzy lata?
  • W jaki sposób, jakimi metodami i przy wsparciu jakich zasobów chcemy do tego dojść?

Odpowiadając na te pytania musimy wskazać mocne i słabe strony naszych działań. Przeanalizować problemy i wyzwania, jakie czekają nas w najbliższym czasie. Przeprowadzić diagnozę, która wykaże przyczyny trudności. Następnie wskazać alternatywne rozwiązania, które poprawią naszą sytuację. Dopiero w tym momencie nadchodzi czas na budowanie strategii personalnej.

Rozpocznijmy od wskazania stanowisk, które są niezbędne do funkcjonowania firmy i opisania systemu ich kompetencji. Teraz powinniśmy wrócić do pytań, które stawiamy przed założeniem firmy i opracować procedurę rekrutacji.

Nie zapominajmy, że nasi pracownicy powinni mieć jasno wytyczoną ścieżkę rozwoju. Stagnacja i znużenie pracowników, którzy nieustannie wykonują ten sam zakres prac, bez motywacji płacowej i pozapłacowej, jest szkodliwe nie tylko dla samego pracownika, ale także dla firmy. Może prowadzić do częstej rotacji pracowników, braku zaufania i konfliktów wewnątrz zespołu. Kluczowe jest zatem uwzględnienie w naszej strategii oczekiwań i możliwości pracowników.

Co daje nam wprowadzenie strategii personalnej?

Wdrożenie strategii podsumujmy odpowiadając na pytania:

  • Jakie są kluczowe korzyści dla firmy z wdrożenia strategii?
  • Jak skorzystają na tym pracownicy?
  • Jakie będą korzyści biznesowe?

Inwestycja w budowę strategii personalnej jest opłacalna. To długofalowy, a zarazem czasochłonny proces. Jest jednak bardzo efektywny. Opracowywanie strategii jest rozwijające dla firmy i pomaga dostrzec czynniki, które pomagają lub szkodzą w realizacji jej celów. Określenie, jaki wkład mają pracownicy w sukces przedsiębiorstwa i co jeszcze moglibyśmy od nich otrzymać będzie bardzo pomocne. Być może mają kwalifikacje lub cechy charakteru, które umożliwią lepsze wykorzystanie ich potencjału na innym stanowisku.

Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach wiele firm osiąga sukcesy w obszarze HR za sprawą właściwej strategii personalnej. To zasługa dobrze dobranej kadry zarządzającej, która następnie zatrudnia zmotywowanych pracowników, o kompetencjach i doświadczeniach pomagających realizować założenia firmy. Nie ma jednej recepty na stworzenie właściwej i efektywnej strategii personalnej. Wszystko zależy od potrzeb i predyspozycji danego przedsiębiorstwa. Najważniejsze, by spełniała ona swój główny cel – lepiej wykorzystywała zasoby ludzkie.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto