Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Śmieci po 1 lipca: jak przygotować się do zmian, czego się spodziewać, jak załatwić formalności

Justyna Przybytek
W poniedziałek ruszają spotkania dla mieszkańców ws. ustawy śmieciowej. Jak przygotować się na zmian, co nas czeka? Oto nasze śmieciowe ABC oraz harmonogram spotkań w dzielnicach

W poniedziałek ruszają spotkania dla mieszkańców. Urzędnicy będą opowiadali o zmianach w gospodarce odpadami po 1 lipca. Spotkania zostaną zorganizowane dla wszystkich dzielnic i potrwają do 22 marca.
Tego samego dnia upływa czas na składanie ofert w przetargu na "Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta". Postępowanie zostało ogłoszone we wtorek. Katowicki magistrat ma zamiar podpisać z wybraną firmą umowę na okres od 1 lipca tego roku do 30 czerwca 2017. Szacuje, że zapłaci jej ponad 245 mln zł! Firma będzie musiała odbierać odpady z ok. 18 tys. 400 budynków mieszkalnych (szacunki GUS).

Przypomnijmy: od 1 lipca wchodzą w życie zapisy tzw. ustawy śmieciowej. Od tej daty obowiązek odbioru śmieci od mieszkańców spada na samorząd. To miasto zleca odbiór odpadów z całych Katowic firmie wybranej w drodze przetargu. I to miastu za śmieci będą płacili właściciele nieruchomości zamieszkałych, czyli wspólnoty, spółdzielnie oraz właściciele domów jednorodzinnych.

Wcześniej właściciele nieruchomości na własną rękę wybierali firmę odbierającą odpady i podpisywali z nią indywidualne umowy. Z tym już koniec.

Przetarg na odbiór odpadów wygra firma, która zaproponuje miastu najniższą cenę. Będzie musiała nie tylko wywozić śmieci, ale także dostarczyć (w przypadku worków ciągle dostarczać) do nieruchomości pojemniki i worki, w różnych kolorach. Brązowy na odpady biodegradalne; niebieski na papier; różowy na metale, zielony na szkło, żółty na tworzywa sztuczne; czarny na zmieszane odpady. I tak np. worków w różnych kolorach będzie musiała zapewnić po 168 tys. na rok, a pojemników 120 litrowych - 10 tys. 850 sztuk (na cały okres umowy). Ta sama firma będzie odpowiedzialna za uruchomienie w mieście czterech punktów zbiórki odpadów wielkogabarytowych, ale też leków, baterii, itp. Częstotliwość odbioru odpadów dla poszczególnych nieruchomości oraz liczbę przysługujących w danym okresie worków na śmieci ustaliło już miasto.

Harmonogram będzie mógł być zmieniany i ma być uzależniony od ilości wytwarzanych odpadów w danej nieruchomości, ale generalna zasada jest taka, że ich odbiór w zabudowie jednorodzinnej ma następować nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie; a w zabudowie wielorodzinnej nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.

Śmieciowe ABC

Będzie drożej?
Miesięczna stawka za odbiór odpadów to w naszym mieście miesięcznie od osoby 14 albo 20 zł. Niższa w przypadku, gdy śmieci segregujemy. Jeśli w budynku mamy zsyp, jesteśmy skazani na wyższą z opłat.
To oznacza, że jeśli w mieszkaniu zameldowana jest 4-osobowa rodzina i segreguje odpady, zapłaci 56 zł miesięcznie, a jeśli nie segreguje - 80 zł. Aby wyliczyć, o ile wzrośnie nam czynsz, należy porównać tak wyliczoną opłatę z dotychczasową.

Uwaga: zmiana dotyczy tylko nieruchomości zamieszkałych. Nie zmieniają się zasady odbioru odpadów z nieruchomości niezamieszkałych, czyli tych, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, są przedsiębiorstwa lub instytucje. Właściciele tych nieruchomości nadal będą podpisywali indywidualne umowy na wywóz śmieci.

Jak wyliczyć opłatę do deklaracji?
W przypadku domu jednorodzinnego należy pomnożyć liczbę mieszkańców przez stawkę opłat. W przypadku domów wielorodzinnych: liczbę wszystkich lokatorów razy stawkę opłat. Kwota, którą z tego rachunku uzyskamy, będzie tą, którą należy wpłacać co miesiąc na konto urzędu miasta.

Deklaracje. Co wpisać?
Formularze należy wypełnić i dostarczyć do urzędu do końca marca. Trzeba w nich zadeklarować wysokość miesięcznej opłaty. Koniecznie też zaznaczyć pole "pierwsza deklaracja". Podajemy swoje dane, bądź nazwę właściciela nieruchomości, rodzaj nieruchomości, itp.
Jak zdobyć deklarację? Są dostępne na stronie internetowej uruchomionej: odpady.katowice.eu, formularze można także dostać w Wydziale Kształtowania Środowiska (ulica Francuska 70, 11 piętro) lub w siedzibie Urzędu przy ulicy Młyńskiej 4 (parter, Biuro Obsługi Mieszkańców. W tych dwóch miejscach - przy Młyńskiej i Francuskiej - należy także deklaracje złożyć przed upływem 31 marca. Jeśli deklaracji nie złożymy, to Urząd Miasta sam ustali naszą comiesięczną opłatę! W razie zmiany liczby mieszkańców w deklaracjach będzie można dokonywać korekt.

Gdzie i kiedy płacić?
Pierwszą opłatę należy uiścić do 25 lipca. Kolejne także do 25 dnia każdego miesiąca. Od 1 lipca opłaty za odbiór odpadów właściciele nieruchomości płacą nie bezpośrednio firmom, a miastu.Wpłaty można dokonywać przelewem na rachunek magistratu albo gotówką w kasie Urzędu Miasta (ul. Pocztowa).

Kiedy zrezygnować z poprzedniej firmy?
Ważne: aby dla uniknąć płacenia w lipcu podwójnej opłaty za odbiór śmieci - miastu i poprzedniej firmie - należy tej drugiej wypowiedzieć, odpowiednio wcześniej, umowę. Tak, aby ta umowa wygasła z dniem 30 czerwca 2013 roku.

Harmonogram spotkań w dzielnicach
W poniedziałek w naszym mieście ruszają dzielnicowe spotkania, na których urzędnicy magistratu opowiedzą o nowych zasadach gospodarowania śmieciami. Powiedzą, jak się przygotować do nowych przepisów i jak wywóz odpadów będzie wyglądał po 1 lipca.
Wszystkie spotkania niezależnie od dzielnicy będą rozpoczynały się o godzinie 18.

Podlesie i Zarzecze:
Spotkanie odbędzie się 25.02., w domu kultury przy ulicy Sołtysiej 25.
Kostuchna:
26.02.(wtorek) w Gimnazjum nr 18 przy ul. Wantuły 11
Ochojec i Piotrowice:
27.02 (środa) w Gimnazjum nr 19 przy ul. Spółdzielczości 19
Ligota, Panewniki, Zadole, Kokociniec:
28.02. (czwartek) w VII Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Panewnickiej 13
Murcki:
04.03. (poniedziałek) w Szkole Podstawowej nr 48 przy ul. Bielskiej 14
Giszowiec, Nikiszowiec i Janów:
05.03. (wtorek) w Szkole Podstawowej nr 51 przy ul. Przyjaznej 7a
Szopienice, Burowiec, Dąbrówka Mała:
06.03. (środa) w domu kultury Szopienice- Giszowiec przy ul. Gen. Hallera 28.
Wełnowiec i Józefowiec, Dab:
07.03. w Gimnazjum nr 9 przy ul. Krzyżowej 12
Bogucice i Koszutka:
08.03. (piątek) w IV Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Katowickiej 54
Śródmieście, osiedle Paderewskiego:
18.03. (poniedziałek) w Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Jagiellońskiej 18.
Zawodzie i osiedle Roździeńskiego:
19.03.w domu kultury Bogucice- Zawodzie przy ul. Marcinkowskiego 13
Osiedle Witosa i Załęże:
20.03. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 przy ul. Witosa 23.
Osiedle Tysiąclecia:
21.03. w Zespole Szkół Zawodowych im. Mielczarskiego przy Krzywoustego 13
Brynów,
osiedle Zgrzebnioka: 22.03.(piątek) w Zespole Szkół Zawodowych Specjalnych nr 6 przy ul. Rolnej 2.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto