Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Sądowa" nocą. Zobaczcie, jak jest podświetlony nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach ZDJĘCIA

lota
Nowy dworzec autobusowy w Katowicach
Nowy dworzec autobusowy w Katowicach Karina Trojok
Trzeba przyznać, że Centrum Przesiadkowe "Sądowa", czyli nowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, zwraca uwagę. Zwłaszcza po zmroku. Podświetlona jest olbrzymia wiata nad peronami autobusowymi. Świeci się również logo i napis Międzynarodowy Dworzec Autobusowy na konstrukcji schodów przy peronach. Iluminacja może nie jest wymyślna, ale na pewno rzuca się w oczy

Nowy dworzec autobusowy w Katowicach

Centrum Przesiadkowe "Sądowa", czyli nowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, zdecydowanie rzuca się w oczy. Ogromna, biała wiata nad peronami przystankowymi, a do tego znacznie mniejszy, za to w kolorze (żółtym i grafitowym) budynek obsługi podróżnych. Jednym z tą architekturą bardzo nie po drodze, inni przyznają, że wszystkie będzie lepsze niż obskurny plac przy ulicy Skargi, który przez lata uchodził za katowicki dworzec PKS.

Pewne jest to, że nowego dworca autobusowego w Katowicach, który znajduje się tuż przy wjeździe do centrum miasta, nie sposób nie zauważyć, zwłaszcza po zmroku. Iluminacja obiektu może nie jest specjalnie zaskakująca, ani wyrafinowana, ale zdecydowanie jest tu jasno.

Podświetlana jest wiata, budynek dworca, a do tego logo i napis "Międzynarodowy Dworzec Autobusowy" na konstrukcji schodów prowadzących na dach wiaty.

"Sądowa": ogromna wiata i niewielki parking

A jaki jest sam dworzec? Na pierwszy rzut oka wydaje się funkcjonalny. Budynek obsługi podróżnych jest dwukondygnacyjny, ale niewielki - raczej łatwy w utrzymaniu. Będą tu poczekalnia, toalety, przechowalnia bagażu, kiosk i kasa z biletami, do tego miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.

Zaraz za budynkiem są perony autobusowe, a dalej wiata rowerowa oraz parking dla około 50 samochodów oraz miejsca postojowe dla autobusów komunikacji miejskiej, tzw. miejsca odstawne.

Charakterystycznym elementem „Sądowej” jest wspomniana ogromna biała wiata nad peronami. Niestety wygląda zdecydowanie mniej imponująco niż na wizualizacjach: jest bardziej kanciasta, brakuje jej lekkości i dużych przeszkleń, które zastąpiły małe okienka.

Nowy dworzec za 60 mln zł

Dodajmy, że nowy katowicki dworzec autobusowy powstał między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer (na działce, na której przed dziesięcioma laty działało popularne targowisko), przed skrzyżowaniem Mikołowska – Matejki – Słowackiego i kilkaset metrów przed wjazdem do tunelu pod Galerią Katowicką. Budowa kosztowała niespełna 60 mln zł i rozpoczęła się jeszcze w 2018 roku.

Na otwarcie "Sądowej", choć węzeł jest już gotowy, trzeba będzie poczekać kilka miesięcy. Katowiccy urzędnicy zapowiadają, że Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach zostanie oddany do użytku dopiero w drugim kwartale tego roku. Wcześniej trzeba jeszcze wyposażyć budynek dworca w meble i odpowiedni sprzęt – procedura wyboru dostawcy wyposażenia trwa, po podpisaniu umowy firma będzie miała 50 dni na wywiązanie się z zadania.

Miasto musi też wybrać zarządcę „Sądowej”. Nieoficjalnie wiadomo, że będzie nim katowicki PKM (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice). Jednak nie wiadomo, kiedy nastąpi podpisanie umowy.

- Trwają analizy i finalizowany jest wybór formy prawnej powierzenia podmiotowi komunalnemu administrowania dworcem – przyznaje Ewa Lipka, rzeczniczka prasowa katowickiego magistratu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto