Centra przesiadkowe w Brynowie i Zawodziu mają zostać otwarte przed końcem listopada
Centrum przesiadkowe „Sądowa” zostało ukończone już na początku tego roku, ale na uruchomienie węzła trzeba było poczekać aż do 30 września. Co z pozostałymi dwoma centrami przesiadkowymi, których budowa trwa jeszcze w Katowicach?
Oba – to Centrum Przesiadkowe Brynów i Centrum Przesiadkowe Zawodzie - są na ukończeniu i na ich otwarcie – jak zapewniają katowiccy urzędnicy – poczekamy znacznie krócej niż w przypadku „Sądowej”.
- Na obu obiektach realizowane są ostatnie prace wykończeniowe, a także przystępujemy do odbiorów, a następnie uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie. Chcielibyśmy oba centra przesiadkowe uruchomić do końca listopada – zapowiada Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.
Centrum Przesiadkowe „Brynów”: węzeł tramwajowy i duży wielopoziomowy parking obok
Centrum przesiadkowe Brynów powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej, u zbiegu ulic Jankego, Rzepakowej, Kłodnickiej i Kościuszki. Budowa kosztuje ponad 80 mln zł (69 mln zł to budowa centrum przesiadkowego i układu drogowego, a ponad 10,6 mln zł - przebudowa układu torowego). Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Warbud oraz Stor.
Na węzeł składają się dwa elementy: wielopoziomowy parking przy ulicy Kościuszki oraz budynek obsługi podróżnych z wiatą nad torami tramwajowymi w rejonie dawnej pętli tramwajowej (aby z parkingu przedostać się na przystanki tramwajowe trzeba przejść przez ulicę Rzepakową). Na parkingu na trzech kondygnacjach będą 497 miejsca, z kolei w BOP zmieszczą się poczekalnia, toaleta, punkt zakupu biletów, mała gastronomia oraz kiosk.
Konstrukcja garażu jest dość prosta, a jego elewację pokryto grafitowymi panelami. Znacznie bardziej oryginalny jest kształt CP Brynów, czyli budynek obsługi podróżnych z kopułą i dużą wiatą wokół.
Nie przegap
Centrum przesiadkowe „Zawodzie”: ogromna falista wiata i duży naziemny parking
Z kolei Centrum przesiadkowe „Zawodzie” powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej w rejonie ulic Bagiennej, Krakowskiej, Łącznej i 1 Maja. Wykonawcą jest konsorcjum, którego liderem jest firma ZUE z Krakowa. Kontrakt na realizację opiewa na 83 mln zł.
Na terenie węzła - pod wiatą - powstał budynek obsługi podróżnych (ma 365 m kw. powierzchni), który pomieści zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety. Obok są parkingi dla 405 samochodów, wiaty dla 36 rowerów oraz miejsca postojowe dla autobusów i punkty postoju Kiss&Ride.
Co ciekawe wszystkie trzy katowickie centra przesiadkowe – Sądowa, Brynów i Zawodzie - budzą sporo kontrowersji. W wątpliwość poddawana jest zarówno ich przyszła funkcjonalność, jak i estetyka obiektów, które w rzeczywistości wyglądają zdecydowanie gorzej niż na wizualizacjach. Najmocniej krytykowany jest wygląd węzła w Zawodziu i charakterystyczny element całości - wiata, która na wizualizacjach wyglądała na lekką i subtelną w formie, a w rzeczywistości konstrukcja sprawia wrażenie przyciężkiej i topornej.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?