Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Są już nowe tory na ulicy św. Jana, rynku i Warszawskiej

Justyna Przybytek
Widać pierwsze efekty trwającej od marca przebudowy centrum Katowic: są nowe tory na św. Jana i Warszawskiej. Ale uwaga w lipcu kolejna reorganizacja ruchu

Widać pierwsze efekty przebudowy Śródmieścia Katowic, to - poza całkowicie rozkopanym centrum - nowe tory tramwajowe na odcinku ulicy św. Jana, rynku i u wylotu Warszawskiej. Prawdopodobnie jeszcze w lipcu wjadą na nie tramwaje.

To nadal trwa pierwszy etap przebudowy centrum na osi Rondo - Rynek. Jego realizacja ma pochłonąć 28 mln zł. Potrwa rok, w tym czasie zmodernizowane zostaną torowiska od wiaduktu na wysokości Kinoteatru Rialto do Ronda im. Gen. J. Ziętka. Przebudowany zostanie też most nad Rawą przepływającą pod aleją.

Obecnie prowadzone są roboty na wspominanej św. Jana, wzdłuż Domu Handlowego Zenit, a także na odcinku al. Korfantego do Muzeum Śląskiego i u zbiegu Warszawskiej i rynku. Na tym ostatnim odcinku budowany jest skręt tramwajowy, którym wagony zjadą spod Zenita w Warszawską (przed przebudową zjeżdżały z Korfantego w Warszawską). Zjazd ma być gotowy już w lipcu. Tak samo tory w ciągu św. Jana. Będą biegły w dwóch kierunkach. Kiedy zostaną już oddane do użytku, z ruchu zostanie wyłączony tor na ulicy Pocztowej. Obecnie ulicą tramwaje jeżdżą wahadłowo w dwóch kierunkach. Docelowo torowisko zostanie stąd zdemontowane już na zawsze, zostanie tylko jezdnia.

Zmiana - przerzucenie ruchu z ul. Pocztowej w św. Jana - oznacza kolejną dużą reorganizację ruchu w centrum. Jak na razie, od rozpoczęcia przebudowy, czyli 3 marca tego roku, za nami są już dwie. Najpierw ograniczono liczbę linii kursujących z Rynku do pętli w Brynowie, obecnie na tej trasie jeździ jedna oraz wprowadzono ruch wahadłowy na Pocztowej. Kolejna zaskoczyła pasażerów kilka tygodni temu, gdy roboty rozpoczęły się na Warszawskiej - od tego czasu między rynkiem a Zawodziem kursuje linia zastępcza T40, obsługiwana przez helmuty - dwustronne tramwaje, niepotrzebujące pętli do nawracania.

Helmuty prawdopodobnie przydadzą się, gdy ruch zostanie przywrócony na ul. św. Jana. Jednak planu nowej reorganizacji jeszcze nie ma. Największych utrudnień spodziewajmy się jednak, gdy prace ruszą na torowisku w ciągu alei Korfantego. A stanie się to na finał pierwszego etapu. Wówczas tramwaje - a to kilka linii - będą jeździły wahadłowo jednym torem. Zajęty przez budowlańców będzie też jeden z pasów ruchu.

Koszt całej przebudowy katowickiego centrum ma pochłonąć ok. 288 mln zł. W kolejnym etapie przebudowywana będzie infrastruktura drogowa - jezdnie i pierzeje al. Korfantego, a w końcu także sam rynek. Nadal nie wiadomo jednak jak ten ostatni będzie wyglądał. Trwa międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie przestrzeni publicznych w centrum. Na konkurs napłynęło ponad 30 prac polskich i zagranicznych biur architektonicznych, rozstrzygnięcie planowane jest 12 czerwca.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto