Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza przebudowa skrzyżowania Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach

Justyna Przybytek
Przebudowa skrzyżowania Kościuszki i Armii Krajowej w Katowicach
Przebudowa skrzyżowania Kościuszki i Armii Krajowej w Katowicach
10 stycznia rozpocznie się przebudowa skrzyżowania ulic Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach. Tego dnia wykonawca wartej ponad 67 mln zł inwestycji, wejdzie na plac budowy. Na zakończenie prac będzie miał 17 miesięcy. Za realizację inwestycji odpowiada polsko – czeskie konsorcjum dwóch firm.

Przebudowa skrzyżowania ulic Kościuszki i Armii Krajowej w Piotrowicach jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych planowanych w Katowicach. Dotyczy jednego z najczęściej korkujących się skrzyżowań w mieście, które znajduje się na DK81, czyli drodze łączącej stolicę aglomeracji m.in. z Mikołowem i Skoczowem.

Przetarg na przebudowę i rozbudowę skrzyżowania został ogłoszony już w połowie roku. W postępowaniu złożono osiem ofert. Katowice wybrały do realizacji inwestycji polskie – czeskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB – Podbeskidzie” z Bielska - Białej oraz „M-SILNICE” z Pardubic, które zaoferowało, że wykona przebudowę za 67,5 mln zł i jednocześnie obiecało pięć lat gwarancji na wykonane prace. Firma na wykonanie prac będzie miała 17 miesięcy od czasu podpisania umowy. Wykonawcy na plac budowy wejdą 10 stycznia.

Warto pamiętać, że choć przebudowa obejmie odcinek drogi o długości zaledwie 1,44 km, prawdopodobnie spowoduje olbrzymie utrudnienia w ruchu w stolicy aglomeracji śląskiej. Prace obejmą przebudowę ulicy Kościuszki (DK81) na fragmencie od wiaduktu kolejowego do wysokości stacji paliw, odcinka ulicy Armii Krajowej i skrzyżowanie obu tych ulic, ale też przebudowę ul. Małachowskiego i ul. Harcerzy Września 1939.

W ramach zadania na skrzyżowaniu Kościuszki i Armii Krajowej planowana jest budowa dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego typu „Karo” z tzw. „rondem turbinowym” dwupasmowym, umożliwiającym poprzez DK 86 dojazd do autostrady A4.

Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasmowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki powstanie przejazd przeznaczony dla ruchu tranzytowego.

– Rondo turbinowe to specyficzny rodzaj ronda o dwóch pasach ruchu na obwiedni, na którym potoki ruchu na pasie wewnętrznym i zewnętrznym nie przecinają się. Pojazdy będą w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ma to sprzyjać bezpieczeństwu kierowców – tłumaczy Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Druga, niemniej ważna inwestycja drogowa Katowic, to przypomnijmy, przebudowa węzła Giszowiec, czyli przebudowa dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73. Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska). W sprawie tej inwestycji wciąż trwa przetarg na wybór wykonawcy.

Obie inwestycje – w Piotrowicach i w Giszowcu – pochłoną ponad pół miliarda złotych (znacznie droższa ma być przebudowa węzła Giszowiec). – Chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, oddzielimy ruch wewnętrzny od tranzytowego, a po drugie upłynnimy ruch w dwóch wąskich gardłach komunikacyjnych Katowic, z których jedno jest zlokalizowane na skrzyżowaniu autostrady A4 i DK 86 – a więc węźle o największym natężeniu ruchu samochodowego w Polsce. Płynny ruch pojazdów jest bardziej przyjazny środowisku, bo pozwala ograniczyć emisję spalin oraz hałas, a także pozwala zaoszczędzić czas kierowców – ocenia prezydent Marcin Krupa.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto