Rowerem po Katowicach będzie można jeździć pod prąd. Miasto wprowadzi kontraruch i kontrapasy

Justyna Przybytek
Są ulice w centrum Katowic na tyle szerokie, jak Pocztowa, że można wybudować ścieżkę rowerową na chodniku, ale są i takie, gdzie jedynym mozliwym rozwiązaniem jest kontraruch
Są ulice w centrum Katowic na tyle szerokie, jak Pocztowa, że można wybudować ścieżkę rowerową na chodniku, ale są i takie, gdzie jedynym mozliwym rozwiązaniem jest kontraruch LOTA
Jazda pod prąd rowerem w Katowicach bez ryzyka otrzymania mandatu? Tak, będzie możliwa na kilku ulicach w centrum miasta w strefie „Tempo 30”, w których zostaną wprowadzone kontrapasy i kontraruch

W wielu miastach Europy, to norma, w Katowicach wciąż nowość, do której władze miasta podchodzą nader ostrożnie. Mowa o kontrapasach i kontra-ruchu. Te pierwsze to wydzielone pasy rowerowe na jednokierunkowych ulicach, zaś wprowadzenie kontraruchu na ulicy, to dopuszczenie rowerzystów do jazdy pod prąd bez wydzielonej ścieżki rowerowej. Oba rozwiązania są tanie w realizacji, nie wymagają przebudów, ani większych remontów i doskonale sprawdzają się na wąskich uliczkach w centrach miast, gdzie brak miejsca na budowę ścieżki rowerowej na chodniku.

Wprowadzenie kontrapasów i kontraruchu urzędnicy zapowiadali już w ubiegłym roku, gdy w centrum uruchomiono strefę Tempo 30, ale na zapowiedziach się skończyło. Do tematu wrócono na ostatnim posiedzeniu zespołu do spraw polityki rowerowej. Zapowiadało się burzliwie, bo po analizach urzędnicy mieli się zgodzić na wprowadzenie kontrapasa jedynie na jednej drodze w mieście, na ulicy Domina, która jest odgałęzieniem od ulicy Wita Stwosza i w ruchu rowerowym nie ma większego znaczenia. Kompromis w końcu osięgnięto, ale jak mówią cykliści sukces jest połowiczny.

Ustalono, że kontrapasy powstaną na ulicy Wita Stwosza na odcinku pomiędzy ul. Powstańców i ul. Szeligiewicza oraz na ulicy Słowackiego w odcinku pomiędzy ul. Opolską i ul. Chopina. Natomiast kontraruch zostanie wprowadzony na ulicach: Kobylińskiego, Krzywej, Stalmacha oraz Żwirki i Wigury. Przedstawiciele miasta zadeklarowali, że kontraruch i kontrapasy na wymienionych ulicach zostaną wprowadzone do końca roku. - To w naszej ocenie bardzo połowiczny sukces, bo z doświadczenia zarówno polskiego, jak i zagranicznego, wiemy, że dużo korzystniejszym rozwiązaniem i bezpieczniejszym dla rowerzystów, jest wprowadzenie kontrapasów czy kontraruchu na wszystkich jednokierunkowych ulicach w centrum - ocenia Tomasz Pelc ze Stowarzyszenia Rowerowe Katowice. Jak tłumaczy, to dlatego, że wówczas kierowcy mają jasność, że na każdej jednokierunkowej ulicy mogą spotkać rowerzystę jadącego pod prąd, gdy rozwiązanie nie obowiązuje wszędzie, trudno im się zorientować, gdzie cyklista będzie jechał pod prąd, gdzie w tym samym kierunku. Przekonuje przy okazji, że kontraruch ma zalety.

- Jest bezpieczniejszy i wygodniejszy i dla rowerzystów i dla kierowców. Kilka dni temu we Wrocławiu rowerzystka wjechała w busa, który nagle z prostej drogi skręcił w bramę. Gdyby jechała po kontrapasie, czyli z naprzeciwka kierowca widziałby ją, a ona miałaby czas na reakcję - tłumaczy Pelc.

Urzędnicy z Katowic nie są jednak przekonani do nowego rozwiązania, rowerzyści proponowali znacznie więcej ulic, na których kontraruch byłby możliwy, ale większość zaopiniowano negatywnie. Odrzucono m.in. ulicę Wojewódzką ze względu na znajdujące się wzdłuż niej parkingi oraz skrzyżowanie z Francuską, Skłodowskiej - Curie (odcinek między ulicami Andrzeja i Kopernika), bo na tej ulicy parkują autobusy. Natomiast ponownym analizom mają zostać poddane ulice Lompy, Podgórna oraz Ligonia.

- Projektując w mieście wprowadzenie kontraruchu i kontr-pasów kierujemy się przede wszystkim bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu - rowerzystów, pieszych i kierowców. To nasz priorytet. Jeśli proponowane rozwiązanie zwiększa zagrożenie na drodze - nie będziemy go wdrażać - zastrzega Maciej Stachura, rzecznik UM. Jak dodaje miasto nie zamierza też likwidować miejsc parkingowych, z których na danych ulicach korzystają mieszkańcy. - Dlatego też proponowane rozwiązania będziemy wdrażać w obszarach, które nie budzą kontrowersji - zaznacza

Nieletni za kółkiem? Są warunki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie