Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 2019. Te szkoły zajęły ostatnie miejsca.

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
Co roku w rankingu Perspektyw 2019 chwalimy te szkoły, które zajmują wysokie miejsca i cieszą się dobrymi wynikami. Tym razem postanowiliśmy nieco bardziej krytycznym okiem spojrzeć na te placówki, które w rankingu znalazły się na ostatnich miejscach. Oto licea ogólnokształcące w województwie śląskim, które znajdziemy na końcu listy liczącej tysiąc szkół z całej Polski.

Miesięcznik Perspektywy co roku publikuje rankingi szkół i uczelni w całej Polsce. Zazwyczaj wraz z opublikowaniem nowego spisu, przyglądamy się tym szkołom, które zajęły wysokie miejsca i cieszą się dobrą pozycją w regionie.

Tym razem jednak postanowiliśmy nieco bardziej krytycznym okiem spojrzeć na licea ogólnokształcące w województwie śląskim, które znalazły się na końcu listy liczącej tysiąc placówek z całego kraju.

Które licea w Śląskiem wypadły w rankingu najsłabiej? Zobaczcie w galerii zdjęć.

Zgodnie z postanowieniem kapituły rankingu Perspektywy, licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych.

- Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł egzogenicznych (zewnętrznych) wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej. W zestawieniach zostały zaprezentowane jedynie szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową - czytamy na stronie rankingu Perspektywy.

Czytaj także

Sukcesy w olimpiadach 30%
W rankingu zostały uwzględnione wyniki 54 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2017/2018, oraz 14 Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

- Olimpiady zostały podzielone na trzy grupy: zwalniające z egzaminu maturalnego, pozostałe olimpiady krajowe oraz olimpiady międzynarodowe. Olimpiady zwalniające z egzaminu maturalnego zostały uwzględnione we wskaźniku z wagą dwa. W każdej z dwóch pierwszych grup wskaźnik obliczany jest jako liczba laureatów z wagą dwa plus liczba finalistów. Suma tych dwóch elementów mnożona jest przez pierwiastek z liczby olimpiad, w których szkoła odniosła sukces. W przypadku olimpiad międzynarodowych pod uwagę brana jest suma wszystkich sukcesów (zdobytych medali i wyróżnień) i mnożona przez liczbę olimpiad, w których szkoła uzyskała medal lub wyróżnienie. Łączne wskaźniki sukcesów olimpijskich odnoszone są do liczby uczniów w szkole - wskazuje Miesięcznik Perspektywy.

Matura z przedmiotów obowiązkowych 25%
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej.

- Wskaźnik maturalny został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języków obcych. Podobnie jak w roku ubiegłym w kryterium matury z przedmiotów obowiązkowych zastosowano współczynnik przystępowalności do egzaminu maturalnego dla danej szkoły wyliczony na podstawie danych o wynikach matur oraz na podstawie liczby absolwentów wykazanej w Systemie Informacji Oświatowej. Wskaźnik matury obowiązkowej został pomnożony przez współczynnik przystępowalności. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej oraz matury zdawanej na arkuszach niestandardowych. Maturzyści zdający maturę na arkuszach niestandardowych nie są uwzględniani zarówno w wynikach średnich szkoły jak i w liczbie absolwentów - podają inicjatorzy rankingu.

Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 201...

Matura z przedmiotów dodatkowych 45%
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów ze wszystkich przedmiotów dodatkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla wszystkich liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej.

- Dla szkół z maturą zdawaną na poziomie dwujęzycznym w obliczeniach rankingowych uwzględniono wyniki z języka obcego na poziomie dwujęzycznym. Uzyskane wskaźniki z poszczególnych przedmiotów mnożone są przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Ranking nie uwzględnia wyników matury międzynarodowej - czytamy w uzasadnieniu.

Zasady ogólne Rankingu
Ranking Liceów Ogólnokształcących uwzględnia szkoły dla młodzieży (bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych), w których zdawało maturę w maju 2018 roku, na arkuszach standardowych, minimum 12 maturzystów przystępujących po raz pierwszy do egzaminu, a wyniki średnie z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie niższe niż 0,75 średniej krajowej w liceach.

W Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, a także egzaminy językowe na poziomie dwujęzycznym. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

- Wprowadzenie RODO zaowocowało nieoczekiwanymi problemami z uzyskaniem wyników olimpiad. Danych o liczbie laureatów i finalistów (nie prosiliśmy o ich nazwiska) odmówiły nam: Olimpiada Logistyczna, Olimpiada Zawodowa „Buduj z pasją”, Olimpiada Medialna i Olimpiada Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego. Dane o tych olimpiadach pozyskiwaliśmy dzięki informacjom uzyskanym bezpośrednio w szkołach, jednak mogą one być niepełne i nie uwzględniać wszystkich sukcesów - podają Perspektywy.

Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 201...

Czytaj także

Materiał oryginalny: Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 2019. Te szkoły zajęły ostatnie miejsca. - Będzin Nasze Miasto

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Gdyby ktoś chciał się nauczyć, na czym polega nierzetelność dziennikarska:

W rankingu "Najlepszy dziennikarz" sklasyfikowano 1000 NAJLEPSZYCH dziennikarzy na 3500 dziennikarzy ogółem. Piszemy artykuł: "Najgorsi dziennikarze w Polsce" i... opisujemy tych, którzy zajęli miejsca od 900 do 1000 w rankingu NAJLEPSZYCH DZIENNIKARZY. Dobre, nie?

Brawo "Naszemiasto.pl"! Warto czytać Wasze artykuły, naprawdę! Jesteście wspaniali, podziwiam Waszą logikę! Gdzie zdobyliście takie umiejętności?

G
Gość

Tak nie wolno pisać o szkołach!

Oświadczenie Perspektyw w związku z publikacją na stronie internetowej Dziennika Zachodniego

Na stronie internetowej Dziennika Zachodniego ukazał się materiał, którego pierwotny tytuł brzmiał „Najgorsze licea ogólnokształcące w województwie śląskim 2019” (tytuł został 11 grudnia zmieniony na „Ranking najlepszych liceów ogólnokształcących Perspektyw 2019. Te szkoły zajęły ostatnie miejsca”), wykorzystujący dane z Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2019. Oba tytuły są skandaliczne, bowiem wprowadzają w błąd czytelników i wypaczają istotę ocen rankingowych. W związku z tym wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec używania przygotowanego przez nas Rankingu do produkowania - bo nie ma to nic wspólnego z rzetelną pracą dziennikarską - tekstu o rzekomo najgorszych liceach w województwie śląskim.

W naszym Rankingu publikujemy listę tysiąca liceów ogólnokształcących spośród ponad 3500 działających w Polsce. Cała lista pokazuje licea wyróżniające się, które spełniły wysokie wymagania stawiane przez nas szkołom rankingowanym.

Ranking Liceów i Techników Perspektywy w ogóle nie wskazuje szkół „najgorszych”, obowiązują w nim bowiem kryteria wejścia – w rankingowanej szkole wyniki średnie matury z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo nie mogą być niższe niż 0,75 średniej krajowej. W tekście jest taka informacja, ale wielu czytelników nie znajdzie jej, bo znalazła się ona na końcu materiału. W publikacji nie pojawił się natomiast internetowy adres rankingu http://licea.perspektywy.pl/2019/

Podkreślamy też z całą mocą, że Ranking Liceów i Techników Perspektywy z założenia nie może służyć do jakiegokolwiek piętnowania szkół o słabszych wynikach. Pokazujemy najlepsze szkoły, co ma dopingować te z dalszych miejsc do podnoszenia poprzeczki.

Jesteśmy oburzeni publikacją Dziennika Zachodniego, w której nasz Ranking został karykaturalnie wypaczony. Deklarujemy solidarność z dyrektorami poszkodowanych tą publikacją szkół i zapewniamy, że poprzemy ich wszelkie starania o uzyskanie zadośćuczynienia od redakcji Dziennika Zachodniego.

G
Gość

http://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content

G
Gość

W Polsce jest 1867 liceów ogólnokształcących. Znaleźć się w zestawieniu "Perspektyw", notującym 1000 NAJLEPSZYCH LICEÓW W POLSCE to już wielki sukces. Zgodnie z zasadami przyjętymi przez Fundację Edukacyjną Perspektywy szkoły wymienione w tym tekście mają prawo do używania w 2019 roku tytułu honorowego „Brązowej” Szkoły 2019 wraz ze związanym z tym graficznym znakiem jakości. Czy autor mógłby to jakoś skomentować? Najsłabsze szkoły???

Jaką szkołę ukończył pan Wojsa, żeby napisać taki tekst?

j
johny

A gdzie te biedne dzieci z okolic Milówki mają chodzić do szkoły ? Takie rankingi to głupota. W szkole liczy się atmosfera. Znam wielu absolwentów z Milówki, którzy mimo braków w wykształceniu zrobili karierę i takich którzy skończyli Kopernika w Żywcu i klepią biedę.

B
BEATA TOMICZEK

Nauczyciele IV LO w Zabrzu PRZERWALI EDUKACJĘ ucznia i w czasie lekcji ZUMSZALI go do PROSTYTUCJI

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3