Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przy CP "Sądowa" zmieniła się organizacja ruchu. Kierowcy łamią przepisy. Zobaczcie jak jeździć wokół Dworca Autobusowego w Katowicach

JPP
Nowa organizacja ruchu przy Centrum Przesiadkowym Sądowa w Katowicach
Nowa organizacja ruchu przy Centrum Przesiadkowym Sądowa w Katowicach Lucyna Nenow
Przy Centrum Przesiadkowym „Sądowa” powstał pierwszy w Katowicach buspas, w związku z tym mocno zmieniła się organizacja ruchu w tym rejonie. Chodzi o wyjazd z placu Wolności na ulicę Sądową. Wcześniej kierowcy jechali od strony placu i skręcali w lewo na Sądową. Teraz mają nakaz skrętu w prawo, w lewo mogą jechać tylko autobusy. Większość kierowców jednak tego faktu nie odnotowała, albo zmianę ignoruje. Jak jeździć wokół nowego dworca autobusowego w Katowicach? Podpowiadamy!

Duże zmiany w organizacji ruchu przy Centrum Przesiadkowego „Sądowa”

Centrum Przesiadkowe „Sądowa” to nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, z którego będą kursowały autobusy na trasach krajowych i międzynarodowych. Węzeł powstał na działce między ulicami Sądową i Goeppert – Mayer. Budowa za około 60 mln zł już się zakończyła, ale dworzec otwarty zostanie dopiero wiosną tego roku.

W ramach inwestycji nie tylko wybudowano centrum przesiadkowe, ale również przebudowano układ drogowy wokół niego. Dużą nowością jest powstanie tu pierwszego w Katowicach buspasu, który został poprowadzony od Placu Wolności przez ulicą Sądową, następnie Goeppert-Mayer w kierunku ulicy Gliwickiej. W związku z jego oddaniem mocno zmieniła się organizacja ruchu wokół węzła.

Nie przegap

Jak jeździć wokół nowego dworca autobusowego w Katowicach?

Największa zmiana dotyczy wyjazdu z placu Wolności na ulicę Sądową. Wcześniej kierowcy jechali od strony placu i skręcali w lewo na Sądową, następnie kierowali się pod Galerię Katowicką, albo na Mikołowską. Po przebudowie układu drogowego jest inaczej: kierowcy jadący od strony placu Wolności na Sądowej mają nakaz skrętu w prawo – muszą objechać Centrum Przesiadkowe i dopiero na wysokości Lidla mogą skręcić na ulicę Goeppert – Mayer (albo w kierunku Gliwickiej i Grundmanna), a dopiero stąd kierować się w lewo w stronę Mikołowskiej.

Zmiana organizacji ruchu spowodowana jest tym, że jeden pas ruchu łączący plac Wolności z ulicą Sądową to teraz buspas, przeznaczony wyłącznie dla autobusów oraz taksówek.

- To element nadawania priorytetu komunikacji zbiorowej – potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Mimo że nowy układ drogowy jest dobrze oznakowany, kierowcy zmian albo nie zauważyli, albo je ignorują i jeżdżą buspasem. A to oznacza, że łamią przepisy.

- Docelowa organizacja ruchu została już wprowadzona, jednak w pełni będzie funkcjonować w momencie uruchomienia centrum przesiadkowego, które zaplanowane jest na drugi kwartał tego roku. Wtedy w tym rejonie będziemy obserwować więcej zarówno autobusów dalekobieżnych, jak również komunikacji miejskiej, które dzisiaj kursują ulicą Słowackiego. Jednak już dzisiaj kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i uwagę na nowe oznakowanie w tym rejonie – podkreśla Lipka.

Nowa organizacja ruchu przy CP „Sądowa” w Katowicach. Jak trzeba jechać?

  • Samochody, które kierują się od strony Placu Wolności w kierunku ul. Mikołowskiej – na ul. Sądowej przed Centrum Przesiadkowym mają nakaz jazdy w prawo: objeżdżają CP „Sądowa” i na wysokości Lidla wjeżdżają na ul. Goeppert-Mayer i nią kierują się stronę Mikołowskiej
  • Wyjazd z placu Wolności w lewo na Sądową jest obecnie przeznaczony tylko dla autobusów taksówek.

Dodajmy, że wokół CP „Sądowa” przebudowano ulice Sądową oraz Goeppert-Mayer. Wymieniano nawierzchnie jezdni, chodników, powstały nowe sygnalizacje świetlne, a także droga rowerowa (łącząca centrum przesiadkowe ze ścieżką biegnącą wzdłuż ulicy Grundmanna) i wspomniany buspas.

„Sądowa” to Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach

Przypomnijmy: Centrum Przesiadkowe „Sądowa” przejmie funkcje prywatnego dworca autobusowego, za który od lat uchodzi zapuszczony plac przy ulicy Piotra Skargi. Nowy węzeł znajduje się między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer, przed skrzyżowaniem Mikołowska – Matejki – Słowackiego i kilkaset metrów przed wjazdem do tunelu pod Galerią Katowicką. Władze Katowic zapowiadają, że między węzłem a ścisłym centrum miasta będą kursowały specjalne autobusy.

Nie przegap

Na terenie dworca jest dwukondygnacyjny budynek obsługi podróżnych pokryty grafitowymi i żółtymi panelami, który pomieści poczekalnię, toalety, przechowalnię bagażu, kiosk i kasę z biletami. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.

Zaraz za budynkiem są perony autobusowe, a dalej wiata rowerowa oraz parking dla około 50 samochodów oraz miejsca postojowe dla autobusów komunikacji miejskiej, tzw. miejsca odstawne. Charakterystycznym elementem „Sądowej” jest ogromna biała wiata nad peronami autobusowymi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto