Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa rynku w Katowicach rusza 3 marca. Jak nie zginąć w chaosie?

Justyna Przybytek
Brzmi nieprawdopodobnie, ale to fakt: rozpoczyna się przebudowa centrum Katowic. Wraz z nią spore utrudnienia dla kierowców, pieszych i pasażerów komunikacji publicznej. Jak w tym chaosie nie zginąć?

Rozpoczyna się zapowiadana od wielu lat przebudowa centrum na osi Rondo- Rynek. Właściwie pierwszy jej etap. A wraz z nim spore zmiany dla kierowców, pieszych i pasażerów komunikacji publicznej. Rada dla kierowców: unikajcie okolic rynku. Dla pieszych: miejcie oczy dookoła głowy. A pasażerowie? Wam przyjdzie błądzić po centrum w poszukiwaniu nowych przystanków, więc radzimy: kupcie wygodne obuwie.

ZOBACZ JAK PRZETRWAĆ W CHAOSIE! KLIKNIJ W LINK I ZACHOWAJ INSTRUKCJĘ W ZAKŁADKACH!

Omijajcie rynek i okolice
Od jutra znikają przystanki autobusowe sprzed Domu Prasy, przestają kursować tramwaje na trasie Rynek-Brynów (linia 16 wróci na trasę 7 marca), a od środy zamknięte zostaną dla ruchu ulice Pocztowa i św. Jana (szczegóły w ramce na dole strony).

Pierwszy etap przebudowy potrwa rok. W ramach prac przebudowane zostaną torowiska na odcinku od kinoteatru Rialto aż po Rondo im. Ziętka. W efekcie tory raz na zawsze znikną z ulicy Pocztowej, a w dwóch kierunkach będą biegły św. Jana. Te na rynku zbliżą się do Zenita i Muzeum Śląskiego, natomiast na alei Korfantego torowisko będzie... zielone. Zlikwidowany zostanie skręt tramwajowy z Warszawskiej w aleję Korfantego, a w zamian powstanie z rynku w ulicę Warszawską.

W pierwszym etapie prac roboty ruszą na ul. św. Jana. Tu modernizowane będą podziemne sieci, jezdnia i torowisko. Od 7 marca zarówno św. Jana jak i Pocztowa będą zamknięte dla ruchu kołowego. Z obu ulic znikną miejsca parkingowe. Gdy prace będą prowadzone na św. Jana, ulicą Pocztową wahadłowo będzie kursowała linia tramwajowa nr 16. Rynek wzdłuż Skarbka i Domu Prasy będzie przejezdny w dwóch kierunkach, ale kierowcy dojadą tylko do ul. Młyńskiej. Tu będą musieli zawrócić i koło "Skarbka" wyjechać w ul. Mickiewicza.

Roboty mają pochłonąć około 28 mln zł. To zaledwie pierwszy etap przebudowy na osi Rondo - Rynek, inwestycji, której całkowity koszt oszacowano na 280 mln zł i której wszystkie etapy mają zakończyć się dopiero w 2015 roku. Mimo to utrudnień nie uda się uniknąć.

Tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu ukończenia prac na ul. św. Jana. Te mają potrwać od trzech do czterech miesięcy. Nie ma jednak gwarancji, że w miarę postępu robót nie zostanie zmieniona. Informacja o objazdach, nowych przystankach autobusowych i tramwajowych ma się pojawić na tablicach w centrum. Radą w pierwszych dniach przebudowy mają mieszkańcom służyć informatorzy wynajęci przez magistrat. Aktualne informacje o utrudnieniach lub zmianach mają się pojawiać na stronie urzędu miasta (katowice.eu). Dostaniecie je także esemesem na telefon, jeśli je zamówicie.

Warto pamiętać, że roboty na torach będą prowadzone, gdy w Katowicach w najlepsze rozkopanych jest kilka placów budowy. Do tego prace na rynku zbiegną się w czasie z przebudową węzła wschodniego dworca, czyli ul. Dworcowej na odcinku od Rialta do placu Szewczyka.

Węzeł wschodni a sprawa dworca
Węzeł to także inwestycja miejska, prowadzona jednak wedle projektów dostarczonych przez Neinver Polska i PKP (inwestorów z pl. Szewczyka) i skoordynowana z budową dworca i galerii handlowej. Jezdnie będą prowadziły do tunelu, a wlot do niego znajdzie się na wysokości ul. Pocztowej. Na odcinku 300 metrów będzie biegła podziemna ul. Dworcowa. Tunelem dojedziemy do podziemnych parkingów pod pl. Szewczyka oraz do podziemnego dworca autobusowego. Lub wyjedziemy na ul. Słowackiego.

Budowa węzła powinna zakończyć się w tym roku. W maju do użytku ma zostać oddany dworzec kolejowy. Kilka miesięcy później gotowe będą dworzec autobusowy i podziemna Dworcowa. Dlatego przez najbliższe miesiące kierowcy nie mają co marzyć, aby wjechać do centrum. Jedyny dojazd do ul. Dworcowej na odcinku do ul. św. Jana, będzie możliwy od ul. Francuskiej i dwukierunkową ul. Mariacką Tylną (jeśli jedziecie z południa ul. Kochanowskiego, będziecie musieli skręcić w Wojewódzką i dopiero wjechać na Francuską). Nie warto też szukać na Dworcowej miejsc parkingowych - bo ich nie będzie.

ZMIANY DLA PASAŻERÓW AUTOBUSÓW
Od soboty, 3 marca, przystanki autobusowe z Rynku zostaną przeniesione na ulicę Mickiewicza i Sokolską.
Linie 672, 672N i 910 będą się zatrzymywały na przystanku na ul. Mickiewicza obok DH "Ślązak". Autobusy tych linii na kolejnym przystanku zatrzymają się na ulicy Kopernika przy placu Miarki (a nie jak dotychczas przy ul. Kościuszki, obok dworca PKP).
Linie 51, 600, 674 swój przystanek będą miały na ulicy Sokolskiej obok Filharmonii Śląskiej, a nie przed Domem Prasy. Kolejny przystanek zostanie przeniesiony na ul. Kopernika, przy pl. Miarki.

ZMIANY DLA PASAŻERÓW TRAMWAJÓW
Od 3 marca w relacji Rynek-Brynów w obu kierunkach kursować będzie tylko linia nr 16, a linie nr 6 i 19 zmienią swój bieg.
Z zastrzeżeniem, że od 3 do 6 marca kursy 16 zostają zawieszone, a na trasie tramwaju będą kursowały autobusy zastępcze.
Linia 6 (do odwołania) nie będzie wjeżdżała na rynek, a z al. Korfantego skręci w kierunku pętli w Zawodziu.
Linia 19 (do odwołania) na rynku skręci w kierunku placu Wolności.

Od 3 do 6 marca (sobota-wtorek) dla linii nr 16 wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. W relacji Brynów-Rynek autobusy pojadą tą samą trasą co tramwaje, zatrzymując się w rejonie dotychczasowych przystanków tramwajowych.
W relacji Rynek-Brynów zmieni się pierwsza część trasy przejazdu - z Rynku autobusy zastępcze skierują się w ulicę
3 Maja, a następnie na plac Wolności i ulicę Andrzeja. Na dotychczasową trasę przejazdu wrócą na wysokości placu Miarki. W związku z tymi zmianami przystanek przy ulicy Kościuszki będzie wyłączony, a pasażerowie zmierzający do dworca PKP będą musieli wysiąść na ulicy Andrzeja (obok Sądu Okręgowego).
7 marca linia 16 wraca na trasę i między Rynkiem a Brynowem będzie kursowała co 8 minut.

W związku ze zmianami na trasiach linii tramwajowych od 7 marca wagony nie będą zatrzymywały się już na dotychczasowym przystanku na rynku. Przystanki (dla linii numer 6, 16 i 19) zostaną przesunięte o kilkadziesiąt metrów w kierunku Ronda (przed Muzeum Śląskie).

ZMIANY DLA KIEROWCÓW
7 marca zamknięte zostaną ulice św. Jana oraz Pocztowa. Dojazd na Rynek będzie możliwy tylko od strony alei Korfantego, a wyjazd w ulicę Mickiewicza przez dotychczasowy parking przy"Skarbku". Wzdłuż "Skarbka" i dawnego Domu Prasy zaaranżowana zostanie jezdnia w dwóch kierunkach.

Ulica Teatralna stanie się dwukierunkowa, ale z wjazdem i wyjazdem tylko od ulicy Szkolnej (dotychczas wyjazd odbywał się przez Rynek).

Także 7 marca zamknięty dla ruchu kołowego zostanie przejazd ulicą świętego Jana pod wiaduktem (obok Kinoteatru "Rialto"). Dojazd do ulicy Dworcowej i Mariackiej będzie możliwy tylko od ulicy Francuskiej przez ulicę Tylną Mariacką.

GDZIE W TYM CHAOSIE SZUKAĆ INFORMACJI? Informacje o zmianach w komunikacji i utrudnieniach będą dostępne na stronie Urzędu (katowice.eu), KZK GOP oraz przemiana.eu. Warto również zapisać się do Katowickiego Informacyjnego Serwisu SMS, aby otrzymywać esemesowe powiadomienia o zmianach w organizacji ruchu (do KISS można zapisać się poprzez stronę magistratu). LOTA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto