Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach za 95 mln zł. Miasto pokazało wizualizacje. Powstanie estakada, a aleja zostanie poszerzona

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach za 95 mln zł.
Przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach za 95 mln zł. UM Katowice
Około 95 mln zł ma kosztować przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach. Chodzi o fragment za wylotem z tunelu w kierunku Tychów i Sosnowca. Miasto właśnie zaprezentowało wizualizacje przebudowy. Zakłada m.in. budowę estakady, przebudowę jezdni alei wraz z jej poszerzeniem oraz podniesienie ekranów akustycznych

Przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach ma kosztować 95 mln zł. Miasto pokazało wizualizacje

Przebudowa alei Roździeńskiego w Katowicach obejmie fragment od węzła z ul. Dobrowolskiego i Dudy Gracza do węzła z ul. Murckowską i Bagienną. Plany inwestycji nie są nowe. Koncepcja rozbudowy jest gotowa od ubiegłego roku, natomiast teraz miasto zaprezentowało zamówione na początku 2020 roku wizualizacje i animacje proponowanych rozwiązań.

Inwestycja ma objąć niespełna kilometrowy odcinek alei Roździeńskiego na wysokości osiedla Gwiazdy oraz węzła Bagienna za wylotem z tunelu katowickiego. To jedno z najwęższych drogowych gardeł Katowic i droga o kluczowym dla ruchu w aglomeracji znaczeniu. Stanowi końcowy, wschodni fragment Drogowej Trasy Średnicowej i rozwidla się aż w trzech relacjach: w kierunku na Sosnowiec i Łódź – to S86, na ulicę Bagienną i w stronę Mysłowic – to DK79 oraz na autostradę A4 i na Tychy i Bielsko – Białą – to DK86. Dodatkowo jest tu też zjazd w ulicę Bogucicką w kierunku Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Zawodzia.

Droga jest szeroka, kilkupasmowa, ale dla kierowców zdecydowanie kłopotliwa zwłaszcza przy próbach zmiany pasa ruchu. W godzinach szczytu tworzą się tu ogromne korki. Regularnie też dochodzi tu do kolizji i wypadków.

Przebudowa tego fragmentu alei Roździeńskiego ma – jak wskazują katowiccy urzędnicy - upłynnić ruch, poprawić bezpieczeństwo, odciążyć lokalne drogi, które kierowcy wykorzystują jako skrót, a także zredukować emisję hałasu oraz spalin.

Powstanie estakada, a aleja na wysokości Gwiazd zostanie poszerzona. Co jeszcze zakłada przebudowa?

W ramach zadania planowana jest przebudowa jezdni wylotowej z tunelu oraz budowa estakady dla samochodów jadących w kierunku Tychów, a także przebudowa fragmentu al. Roździeńskiego przy skręcie w ul. Bogucicką i w kierunku Tychów (z zabezpieczeniem akustycznym). Poza tym podniesienie istniejących ekranów akustycznych po północnej stronie Osiedla „Gwiazdy”, rozbudowa przejścia podziemnego pod DTŚ oraz remont chodników i ścieżek rowerowych.

Przebudowa alei Roździeńskiego. Zakres inwestycji:

  • przebudowa jezdni wylotowej z tunelu oraz budowa estakady, dedykowanej pojazdom wyjeżdżającym z niego w kierunku Tychów
  • przebudowa fragmentu Al. Roździeńskiego w kierunku wschodnim, przy skręcie w ul. Bogucicką i w kierunku Tychów, z zabezpieczeniem akustycznym inwestycji
  • podniesienie istniejących ekranów akustycznych po północnej stronie Osiedla „Gwiazdy”
  • rozbudowa przejścia podziemnego pod DTŚ
  • poprawa jakości chodników i ścieżek rowerowych w ramach przebudowy Al. Roździeńskiego
  • budowa nowych miejsc  postojowych i  zazielenienie terenów dla mieszkańców Osiedla „Gwiazdy”
  • oświetlenie drogowe
  • odwodnienie przebudowywanej i nowej infrastruktury

Pod budowę wycięte zostaną drzewa, zniknie też parking przy Gwiazdach

W związku z inwestycją konieczna będzie wycinka drzew przy Gwiazdach, ale przedstawicie miasta uprzedzają, że w zamian posadzą 150 nowych na terenie osiedla. Zlikwidowany zostanie również osiedlowy parking, a w zamian – jak obiecują – utworzone zostaną nowe miejsca.

Warto przypomnieć, że to właśnie przeciw likwidacji pasa zieleni oraz parkingu między aleją a osiedlem już dwa lata temu zaprotestowali mieszkańcy Gwiazd. Prawdopodobnie teraz również pojawią się głosy sprzeciwu. Spotkanie z mieszkańcami ma się odbyć 4 lutego o godz. 16. (najpewniej będzie to spotkanie online). Dzień wcześniej urząd poda szczegółowe informacje na ten temat.

Dodajmy, że przebudowa ma kosztować 95 mln zł. Natomiast w pierwszej kolejności Katowice zlecą przygotowanie projektu, na co miasto zabezpieczyło 2,7 mln zł. Jak zaznaczają urzędnicy realizacja będzie możliwa, jeśli miasto pozyska unijne dofinansowanie.

Wstępny harmonogram zakłada, że dokumentacja ma powstać do 2023 roku, natomiast roboty budowlane rozpoczną się w 2024 i zakończą w 2026 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto