Prawie 2,5 mln zł będzie kosztowało utrzymanie nowego międzynarodowego dworca autobusowego w Katowicach
Centrum Przesiadkowe „Sądowa”, czyli nowy międzynarodowy dworzec autobusowy w Katowicach, powstało za około 60 mln zł między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer (na działce, na której przed 10 laty działało popularne targowisko). Budowa rozpoczęła się w 2018 roku i zakończyła z początkiem stycznia tego roku. Dworzec ma zostać otwarty dla podróżnych w drugim kwartale 2020.
Tymczasem katowiccy urzędnicy wyliczyli, że na utrzymanie Sądowej tylko w tym roku potrzeba aż 2 473 276 zł. Pieniądze mają zostać zabezpieczone w budżecie miasta, a odpowiednią uchwałę w tej sprawie podejmą w czwartek, 19 marca, katowiccy radni.
To duża kwota - ale jak zastrzegają przedstawiciele miasta – na razie tylko szacowana. Pieniądze zostaną przeznaczone na zadania realizowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów oraz Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.
- W zakresie MZUiM kwoty te obejmują bieżące utrzymanie węzła, w tym zużycie energii, utrzymanie systemu oświetlenia, monitoringu, utrzymania nawierzchni parkingów i przystanków, zadaszenia, systemu SDIP (system dynamicznej informacji pasażerskiej), obsługi operatorskiej przewoźników. Natomiast w zakresie KZGM – utrzymanie budynku dworca wraz z obowiązkowymi przeglądami i dozorem przeciw pożarowym - wylicza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.
Nie przegap
Co istotne miasto wciąż nie podpisało umowy z operatorem dworca, a wiadomo, że jego zarządcą ma zostać katowicki PKM (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej). Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że porozumienie w tej sprawie zostanie zawarte przed końcem tego miesiąca.
Centrum Przesiadkowe „Sądowa” to Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach
Przypomnijmy: Centrum Przesiadkowe „Sądowa” przejmie funkcje prywatnego dworca autobusowego, za który od lat uchodzi zapuszczony plac przy ulicy Piotra Skargi. Nowy węzeł znajduje się między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer, przed skrzyżowaniem Mikołowska – Matejki – Słowackiego i kilkaset metrów przed wjazdem do tunelu pod Galerią Katowicką. Władze Katowic zapowiadają, że między węzłem a ścisłym centrum miasta będą kursowały specjalne autobusy.
Na terenie dworca jest dwukondygnacyjny budynek obsługi podróżnych pokryty grafitowymi i żółtymi panelami, który pomieści poczekalnię, toalety, przechowalnię bagażu, kiosk i kasę z biletami. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.
Zaraz za budynkiem są perony autobusowe, a dalej wiata rowerowa oraz parking dla około 50 samochodów oraz miejsca postojowe dla autobusów komunikacji miejskiej, tzw. miejsca odstawne. Charakterystycznym elementem „Sądowej” jest ogromna biała wiata nad peronami autobusowymi.
Nie przegap
W ramach inwestycji nie tylko wybudowano centrum przesiadkowe, ale również przebudowano układ drogowy wokół niego. Nowością jest pierwszy w Katowicach buspasu, który został poprowadzony wokół CP od Placu Wolności przez ulicą Sądową, następnie Goeppert-Mayer w kierunku ulicy Gliwickiej.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?