Dworzec autobusowy w Katowicach: Nowa organizacja ruchu autobusów będzie tu wprowadzona już w sobotę, 16 marca. Pięć kolejnych linii, ważnych dla mieszkańców południowych dzielnic Katowic, dołączy do obsługi podziemnego dworca. W godzinach szczytu autobusy będą go obsługiwały średnio co 1 minutę 15 sekund.
Przypomnijmy - od uruchomienia, w lutym 2013, na nowym dworcu zatrzymuje się 12 linii autobusowych. Na starym placu Szewczyka było ich kilkadziesiąt. Pasażerowie narzekali, że teraz muszą np. wybierać, na którym przystanku stanąć, bo linie w stronę jednej dzielnicy zatrzymywały sie i na dworcu, i na innych przystankach w centrum.
Jak zapewniają przedstawiciele KZK GOP, nowy dworzec został poddany bacznej obserwacji pod kątem jego przepustowości oraz czasu przejazdu przez skrzyżowania znajdujące się przy obu wylotach z dworca. Okazało się, że dotychczasowe natężenie ruchu autobusów pozostawia jeszcze sporą rezerwę do wykorzystania. Obserwacje nie wykazały żadnych większych problemów przy wyjeździe z dworca w kierunku ul. Słowackiego oraz na skrzyżowaniach: Słowackiego/Matejki/Sądowa/Mikołowska i Dworcowa/św. Jana. Podjęto więc decyzję o zwiększeniu liczby odjazdów z dworca o jedną trzecią, z 36 do 48 na godzinę (w szczycie komunikacyjnym). Umożliwia to wycofanie z placu Wolności linii, które dotychczas kończyły tam swoje trasy. Są to linie nr: 9, 10, 48, 297 i 812, obsługujące południowe dzielnice Katowic.
Wprowadzone zmiany wymagać będą zmiany przyzwyczajeń pasażerów podróżujących w kierunku Ligoty i Piotrowic. Nowy obiekt dworcowy zagwarantuje wysoką częstotliwość odjazdów autobusów kursujących na południe Katowic. W kierunku Ligoty autobusy będą odjeżdżały średnio co 4 minuty (linie nr: 10, 12, 37, 48 i 812), a w kierunku Piotrowic średnio co 6 minut (linie nr: 9, 10, 297 i 689). Połączenie placu Wolności z ulicą Mikołowską oraz znajdującymi się w tym kierunku dzielnicami będą zapewniały linie nr: 11, 154, 177, 193, 296 i 657, czyli linie pełniące funkcje przelotowych przez centrum Katowic, dla których wjazd na dworzec powodowałby zbyt duże wydłużenie czasu przejazdu.
Wypada podkreślić, że dzięki powyższym zmianom bezpośrednie połączenie z dworcem zyskają pasażerowie dojeżdżający z Panewnik i Kokocińca. Zapewni je linia nr 48, natomiast linia nr 812 obsłuży osiedle na Zadolu. Mieszkańcy Osiedla Odrodzenia dotrą na dworzec linią nr 297. Linie nr 9 i 10 nie tylko zapewnią dojazd podróżnym z dworca do szpitala w Ochojcu, ale także wyraźnie poprawią dotychczasowe połączenie ulic: Waltera-Jankego i Armii Krajowej z dworcem kolejowym. Udogodnienia przygotowano również dla pasażerów bardzo popularnej teraz linii nr 12, która wyjedzie z dworca bezpośrednio do ul. Mikołowskiej, z pominięciem przystanków Konopnickiej Dworzec i Kopernika Dworzec. Zmiana ta pozwoli skrócić czas przejazdu linii nr 12 w kierunku Ligoty.
Zostanie zmieniona obsługa stanowisk na podziemnym dworcu autobusowym:
Stanowisko nr 1
linia: 115
kierunek: Os. Witosa, Obroki
Stanowisko nr 2
linie: 37, 689
kierunek: Piotrowice, Podlesie, Kostuchna
Stanowisko nr 3
linia: 12, 48, 812
kierunek: Ligota, Kokociniec, Panewniki
Stanowisko nr 4
linie: 672, 674, 910
kierunek: Os. Paderewskiego, Giszowiec
Stanowisko nr 5
linie: 110, 600
kierunek: Muchowiec, Klinika Okulistyczna
Stanowisko nr 6
linia: 600, 674
kierunek: Os. Tysiąclecia, Bogucice
Stanowisko nr 7
dla wysiadających
linie: 0, 9, 10, 48, 50, 297
Stanowisko nr 8
linie: 0, 50, 110
kierunek: Józefowiec, Siemianowice Śląskie
Stanowisko nr 9
linie: 9, 10, 297
kierunek: Ochojec, Piotrowice, Os. Odrodzenia
Stanowisko nr 10
linia: Lotnisko
kierunek: Pyrzowice
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?