18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach gotowy na otwarcie [ZDJĘCIA, WIDEO i MAPA]

Justyna Przybytek
534 autobusy będą każdego dnia przejeżdżały przez katowicki dworzec autobusowy. Obiekt zlokalizowany pod placem Szewczyka i halą dworca kolejowego jest właściwie gotowy do otwarcia, które ma nastąpić w sobotę 2 lutego. Tego samego dnia udostępniony kierowcom zostanie podziemny tunel samochodowy łączący ulicę Dworcową ze Słowackiego.

I tunel i dworzec autobusowy powstawały równocześnie do budowy hali dworca kolejowego, czyli od początku 2011 roku. Dwa lata temu inwestor - firma Neinver - oraz władze Katowic zapowiadały, że tunel - odpowiednik ulicy Dworcowej biegnącej na pl. Szewczyka - udrożni ruch w centrum stolicy województwa. Wczoraj na podziemnej drodze Daniel Muc, rzecznik firmy Strabag, ostrzegł, że podziemna dworcowa na pewno nie będzie drogą przelotową - taką, tyle że naziemną, łączącą wschód i zachód centrum była jeszcze w 2010 roku - a zamiast tego drogą dojazdową. - Tunel nie będzie promowany jako tranzyt przez centrum, a tunel dojazdowy do centrum miasta - zapowiada.

ZOBACZ KONIECZNIE:
Data otwarcia Galerii Katowickiej: Zakupy zrobimy 18 września 2013 roku
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach: Pierwsza jazda [ZOBACZ WIDEO]
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach nie dla busików [ZDJĘCIA]

Bardziej prawdopodobne, że do powstającej na pl. Szewczyka Galerii Katowickiej (otwarcie zaplanowane na 18 września).

O tym, czy przelotowy, czy dojazdowy będzie tunel, w lutym przesądzą kierowcy. Wjazdy i wyjazdy będą dwa - od Dworcowej i od Słowackiego. Ruch w 300-metrowym tunelu będzie się odbywał po dwóch pasach ruchu - przy wjazdach - oraz po czterech w środkowej jego części. Maksymalna prędkość będzie tu mogła wynieść 30 km na godzinę.

Przy obu wyjazdach jest już zamontowana sygnalizacja świetlna. Czerwona lampka zapali się dla kierowców za każdym razem, gdy ze zlokalizowanego na tym samym podziemnym poziomie co tunel, ale oddzielonego od niego betonową ścianą, dworca autobusowego, będą wyjeżdżały autobusy. W sumie na dworcu ma się zatrzymywać 12 linii autobusowych, w tym linia Lotnisko, czyli połączenie centrum Katowic z portem w Pyrzowicach. Odjazdy z dworca będą się odbywały średnio co 1 minutę i 20 sekund, ale przepustowość obiektu jest znacznie większa.

- Testowaliśmy także ruch co 20 sekund - wyjaśnia Antonii Pomorski, szef projektu z ramienia Neinver Polska. Ale taka nie jest, zdaniem KZK GOP, które układa rozkład jazdy dla dworca, konieczna.

W przeciwieństwie do tunelu, w przypadku dworca nie ma wątpliwości, że będzie on przelotowy. Autobusy nie będą miały tu dłuższych postojów, maksymalnie postoją 5 minut. Będą zatrzymywały się przy ośmiu stanowiskach ( nr 9 jest zapasowe, a nr 10 zarezerwowane dla linii Lotnisko), zlokalizowanych wokół długiej na 10 metrów wyspy. Przy każdym stanowisku znajduje się około sześciu krzeseł oraz montowane są rozkłady jazdy, niestety tradycyjne.

- Podczas prac projektowych przewidywaliśmy zamontowanie tu elektronicznych rozkładów jazdy. W tej chwili ten system nie będzie montowany, bo dla Katowic system elektronicznej informacji pasażerskiej to większy projekt, obejmujący całe miasto, dopóki nie będzie realizowany, nie ma sensu instalować tablic na dworcu - tłumaczył Pomorski.

Nie było też sensu, jak twierdz Pomorski, inwestować w droższą nawierzchnię peronów. Obecnie jezdnie na podziemny dworcu pokryte są nawierzchnią z betonu drogowego, perony - z kostki betonowej. - Wyznacznikiem użyteczności nawierzchni na dworcu była dla nas łatwość jej wymiany, utrzymania i niskie koszty eksploatacji, aby w przypadku jakiś korekt w przyszłości, materiał był łatwy do uzupełniania - mówił kierownik projektu. O jakich korektach mowa? - M.in. instalowanie nowych automatów na potrzeby przewozowe, czy kładzenie kabli - dodaje.

ZOBACZ KONIECZNIE:
Data otwarcia Galerii Katowickiej: Zakupy zrobimy 18 września 2013 roku
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach: Pierwsza jazda [ZOBACZ WIDEO]
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach nie dla busików [ZDJĘCIA]

Mimo że otwarcie obiektu nastąpi za niespełna dwa tygodnie, drobiazgów nadal tu brak. Między innymi koszy na śmieci. Pojawią się przed samym otwarciem, co ciekawe nie będą montowane - w przeciwieństwie do siedzisk - na stałe, za to mają ważyć ponad 100 kilogramów!

- Dobierając wszelkie elementy wyposażenia chcieliśmy, aby były odporne na akty wandalizmu - zapewnia Pomorski. Gdyby jednak, wandale okazali się bardziej przebiegli, jest jeszcze system monitoringu. Dworzec autobusowy jest w oku około 50 kamer, obraz jest odbierany w centrum monitoringu dworca kolejowego. - W ich zasięgu jest każdy fragment obiektu - dodaje szef projektu.

Minusem dworca jest panująca wewnątrz temperatura, odczuwalnie niższa niż na powietrzu. Dlatego w dwóch miejscach wyspy z przystankami - w przejściach z jednej jej strony na drugą - znajdują się strefy ciepła, czy też nagrzewania. W obu u sufitu zawieszonych jest dziesięć promienników podczerwieni. - To urządzenia emitujące promieniowanie podczerwone, ciepło z promienników ogrzewa osoby bezpośrednio się pod nimi znajdujące. Wybraliśmy takie rozwiązanie ze względu na charakter tego obiektu, dworzec jest otwarty, ma wjazdy i wyjazdy, do tego ciągle działa tu system wentylacji, to powoduje, że jakikolwiek system ogrzewania powietrznego byłby tu nieefektywny - wyjaśnia Pomorski.

Co jeszcze znajdziemy na dworcu? Mniejszą wyspę dla taksówek i minibusów. Takie przeznaczenie wyznaczyli jej projektanci dworca. Busy zatrzymywać się tu nie będą, bo to konkurencja dla KZK GOP. Z taksówkami nie wiadomo, na pewno nie pojawią się zaraz po otwarciu dworca.

Zaraz za wyspą jest ściana, na całej długości, obwieszona tablicami reklamowymi. - Dzięki nim nie będziemy skazani na przypadkowe wieszanie reklam, gdy w przyszłości pojawi się argument, że reklamy muszą być. To miejsce wyznaczono dla nich celowo, aby nie były wieszane gdziekolwiek i w ten sposób nie szkodziły wizerunkowi dworca - mówi Pomorski.

Więcej o otwarciu dworca autobusowego i tunelu w Katowicach czytaj tu:
Pierwszy autobus wyjedzie z dworca o 2.15
Jak się nie pogubić na podziemnym dworcu autobusowym w Katowicach?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto