PKP naprawi ruchome schody na dworcu w Katowicach. To wynik negocjacji. A kiedy windy?

Redakcja

Wideo

Nieruchome schody ruchome na dworcu w Katowicach zostaną wymienione. Za 2 mln złotych zrobi to firma Schindler, a schody Otis zostaną zdemontowane. PKP po dwóch latach rozstrzyga przetarg. Kiedy będą nowe schody? Schindler ma pół roku. A windy? Jedna ma być uruchomiona do końca tygodnia, a druga w ciągu miesiąca.

To wielki wstyd dla miasta, które ma ambicje być w centrum światowych wydarzeń i przewodzić metropolii. Schody ruchome z holu dworca przy placu Szewczyka, które woziły pasażerów na podziemny dworzec autobusowy na poziomie - 1 są nieczynne od połowy 2017 roku.

Zobacz zdjęcia:

Awaria schodów to jedno, ale PKP, właściciel dworca, przez dwa lata nie były w stanie ich naprawić. Tłumaczono, że schody zepsuły się, bo... korzysta z nich zbyt wielu pasażerów. Nieoficjalnie - koleje źle je serwisowały. Ludzie - seniorzy, pasażerowie z walizkami, rodzice z dziećmi - od dwóch lat muszą wspinać się po 36 stromych stopniach albo szukać windy za kasami Intercity. Ale w sobotę 2 marca 2019 awarii uległy też obie windy i zarówno na podziemny dworzec, jak i parkingi na poziomach minus 2 i minus 3 można było dostać się tylko po schodach.

PKP zaś przez dwa lata nie było w stanie schodów naprawić ani wymienić. Po roku awarii schodów, wiosną 2018, miasto Katowice zadeklarowało, że dołoży do naprawy 500 tys. zł. Koszt nowych schodów szacowano na milion. Koleje ogłosiły przetarg w sierpniu 2018. Nikt się nie zgłosił, bo termin realizacji zadania był za krótki - maksymalnie 12 tygodni. Termin wydłużono, ale w drugim przetargu też nie było chętnych. Potem, w grudniu 2018, ogłoszono negocjacje bez ogłoszenia. Oferty złożyły dwie firmy, obie droższe niż zakładano:

  • Otis (to ich schody są obecnie na dworcu)

  • i Schindler.

  • Otis deklarował, że wymieni schody za 1,1 mln złotych,

  • a Schindler chce wymienić schody za 2,3 mln złotych.

Jak już pisaliśmy w styczniu 2019, Otis dał tańszą ofertę, ale postawił dodatkowe warunki. Schindler dał ofertę droższą. Więc znowu pat. PKP analizowało sprawę od 30 stycznia 2019 do 5 marca 2019. Były obawy, że nici z wymiany, bo za drogo. Ale jednak! 5 marca 2019 koleje ogłosiły, że wybrały firmę, która wymieni schody na dworcu w Katowicach.

Schody ruchome na dworcu: wyniki negocjacji z 2019
Oto fragment oficjalnego komunikatu PKP w tej sprawie:
Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna oraz Miasto Katowice reprezentowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów z siedzibą w Katowicach zwani łącznie „Zamawiającym”, w imieniu których działa „PKP S.A.”, działając na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawa Pzp”, informuje że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nr KFZ/2018/WNP-009389 prowadzonego w trybie negocjacji bez ogłoszenia pn „Wykonanie demontażu istniejących schodów oraz dostawa, montaż i instalacja 2 nowych ciągów schodów ruchomych, zabudowanych
w holu nowego dworca kolejowego w Katowicach, łączących podziemny dworzec autobusowy na poziomie -1 z dworcem PKP na poziomie 0” jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez Wykonawcę: Schindler Polska Sp. z o.o.

Uzasadnienie wyboru:
Zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, tj.:
cena brutto (C) – 60%,
Termin realizacji etapu 1-4 Przedmiotu umowy – 40 %
Streszczenie i porównanie złożonych ofert, w oparciu o kryterium oceny ofert:

Informację tę potwierdza rzecznik PKP SA, Michał Stilger.

- 5 marca 2019 r. w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego został wybrany wykonawca, który dokona demontażu istniejących schodów oraz dostarczy i zainstaluje dwa nowe ciągi schodów ruchomych łączących podziemny dworzec autobusowy (poziom -1) z holem dworca kolejowego w Katowicach. Wybrana została oferta firmy Schindler Polska.

Kiedy schody ruchome zostaną naprawione? Nieprędko. Wykonawca ma 25 tygodni od podpisania umowy na demontaż nieczynnych schodów ruchomych i montaż nowych. Czyli niemal pół roku. Zatem nowe schody zobaczymy na dworcu najwcześniej po wakacjach 2019.

No dobrze, ale co z nieczynnym od miesięcy ruchomym chodnikiem i nieczynnymi windami? Rzecznik PKP mówi, że decyzja o przywróceniu do funkcjonowania chodnika zostanie podjęta po wykonaniu analizy technicznej. A usunięcie awarii wind leży w gestii firmy wykonującej konserwacje i usuwającej awarie na dworcu w ramach zawartej z PKP S.A. umowy. Firma serwisująca podejmowała już próby uruchomienia wind, ale z uwagi na konieczność wymiany części i oczekiwania na dostawę zamówionych podzespołów, uruchomienie jednej z wind planowane jest do końca tygodnia, a drugiej – z uwagi na planowaną kompleksową modernizację sterowania – w ciągu miesiąca. Serwisantem tych urządzeń jest firma ThyssenKrupp Elevator. Po zakończonym okresie gwarancji następowało stopniowe zużycie eksploatacyjne podzespołów, co obecnie skutkuje awariami i koniecznością wyłączenia urządzeń z użytkowania.

Historia nieruchomych schodów ruchomych na dworcu w Katowicach

Schody ruchome na dworcu w Katowicach działały zaraz po otwarciu dworca w 2013, ale jak tylko minęła gwarancja, zaczęły się psuć, a PKP nie potrafiły ich naprawić. Potem zaś nie były w stanie znaleźć firmy, która je naprawi. Awarię tłumaczono tym, że... ze schodów korzysta zbyt wiele osób i są przeciążone. W 2018 były dwa przetargi i negocjacje. W styczniu 2019 otwarto oferty w negocjacjach, do 19 lutego wciąż nie było wyniku, którą firmę i czy w ogóle PKP wybierze. Jedna oferta opiewała na milion, a druga na dwa. Tę tańszą złożyła firma Otis, która dostarczyła schody, które obecnie nie działają. Ale ich produkcji są też schody ruchome w Galerii Katowickiej, które działają bez awarii. Prawdopodobnie rzecz w tym, że tamte schody wciąż serwisuje Otis.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Jak się chce zaoszczędzić na zakupie i serwisowaniu to tak wygląda . Schody takie mają funkcjonować bezawaryjnie przez wiele lat więc serwisować je powinni pracownicy przeszkoleni przez producenta . Oczywiście firma Otis produkuje wysokiej jakości produkty ale ..... jeżeli przestały działać zaraz po upływie gwarancji .... powinien to być wstyd dla firmy i powinni je naprawić za darmo . Firma Schindler to absolutny lider na świecie , to nr 1 i miejmy nadzieję że ich schody wytrzymają to " intensywne użytkowanie " . A swoją drogą to chyba w Galerii Katowickiej schody wożą większą ilość ludzi i jakoś wytrzymują to obciążenie !!!
J
Jan
Ten kto wymyslil tekst "ze schodów korzysta zbyt wiele osób i są przeciążone." powinien natychmiat podac sie do dymisji. Wiekszego idiotyzmu dawno nie slyszalem. Ciekawe,ze obok w galerii schody sa eksploatowane do granic mozliwosci i działaja od lat,a te na dworcu jakoś sa zawsze przeciazone....
Ehhh, pkp ....
K
Katowiczanin
PYTANIE! Co zrobił w tej sprawie przez kilka lat Prezydent Krupa? i jego podwładni?
A
Ala
"Awarię tłumaczono tym, że... ze schodów korzysta zbyt wiele osób i są przeciążone."
Czyżby wymyślił to jakiś "super mądrala? Kiedy montowano schody było wiadomo do jakich celów służą i że będą z nich korzystać pasażerowie autobusów pociągów i parkingów n a poziomach -.
czyżby myślenie bolało?
Poza wszystkim to skandal, że PKP potrzebowało na maleńki kroczek prawie 2 lata. Nie wiadomo jeszcze czy schody na pewno zostaną wymienione. Jakoś nie wierzę PKP
A
APOLITYCZNY!
Obudzili się śmierdziele z "pekapu"? Dyrektora tego chlewa należałoby wywalić ze stołka na zbity ryj.
Dodaj ogłoszenie