Do 2020 roku katowicki PKM planuje kupić 20 elektrycznych autobusów. Przetarg na dostawę pierwszych dziesięciu został już ogłoszony.
- Zamawiamy pięć autobusów przegubowych i pięć krótkich. Będą elektryczne, a poza tym nie będą specjalnie różnić się od nowych pojazdów już jeżdżących w naszej flocie, będą zatem klimatyzowane oraz przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych – wyjaśnia Paweł Cyganek, dyrektor ds. ekonomiczno - finansowych i inwestycyjnych w PKM.
Nowe autobusy wyjadą na drogi w Katowicach we wrześniu i październiku przyszłego roku. W pierwszej kolejności autobusy będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910. Docelowo mają też obsługiwać linie 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673
- O wyborze linii zdecydowały przede wszystkim możliwości doładowania autobusów na pętlach końcowych (przerwa pomiędzy poszczególnymi kursami), długość linii, niska prędkość komunikacyjna (co wiąże się z wysokim spalaniem autobusów z silnikiem diesla) oraz przebieg przez centrum Katowic – wyjaśniają przedstawiciele PKM w raporcie przygotowanym na Komisję Transportu Rady Miasta w Katowicach.
Pasażerowie, którzy wsiądą do elektrycznych autobusów przede wszystkim zwrócą uwagę, jak ciche są te pojazdy. - Gdy testowaliśmy w ubiegłym roku autobus elektryczny w Katowicach, to pasażerowie na przystankach pytali kierowcę, czemu wyłączył silnik, tymczasem pojazd cały czas był na chodzie, po prostu, gdy autobus elektryczny staje na przystanku zapada cisza. To największa zaleta tego typu pojazdów – są ciche, a jednocześnie nie zanieczyszczają centrum miasta spalinami.
Zasięg autobusów wyniesie od 50 do 70 kilometrów. Ładowarki, przy których będą mogły zostać naładowane ich baterie, pojawią się na parkingu przy Centrum Handlowym 3 Stawy oraz w bazie PKM przy ulicy Mickiewicza 59. Docelowo natomiast kolejne stacje ładowania będą budowane przy centrach przesiadkowych w Katowicach – zwłaszcza przy Sądowej - gdy te już powstaną.
Dziesięć autobusów elektrycznych to dopiero początek rewolucji we flocie PKM. Kolejny przetarg, znów na 10 pojazdów elektrycznych, planowany jest w przyszłym roku.
PKM Katowice obsługuje 62 linie autobusowe oraz linię Lotnisko kursującą do portu w Pyrzowicach. W dni robocze wysyła w trasy ponad 200 pojazdów. Każdego dnia wozi około 250 tysięcy pasażerów, a zatrudnia prawie 600 kierowców. Spółka wymianę taboru realizuje konsekwentnie od kilku lat. Od 2016 roku wszystkie nowe pojazdy PKM-u sponsoruje Unia Europejska. Łącznie spółka wyda na modernizację floty 100 mln zł, w tym 85,5 mln zł pochodzi właśnie z UE. 20 pojazdów (w ramach wkładu własnego) kupiła już w 2015 r., kolejne 30 - w 2016. W obu przypadkach zakupiono solarisy. Ostatnie przyjechały do zajezdni PKM w połowie grudnia 2016 roku. Są wyposażone w ładowarki USB oraz darmową sieć WiFi dla pasażerów. W autobusach jest ogrzewanie, dwustrefowa klimatyzacja oraz monitoring. Pojazdy mają niską podłogę, oświetlone pomosty, a nawet alfabet Brailla na przyciskach.
Kolejny przetarg – na 40 autobusów - rozstrzygnięto na początku tego roku. Tym razem wygrała oferta firmy Man Truck&Bus Polska. Wszystkie nowe autobusy PKM wyposażone są w ekologiczne jednostki napędowe spełniające normę emisji spalin EURO 6. Dodajmy, że spółka już w ubiegłym roku pożegnała się z Ikarusami.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?