Pierwsze hybrydy we flocie PKM Katowice
W pierwszej kolejności wykonawca dostarczy do PKM Katowice 5 nowoczesnych pojazdów przegubowych, a później zamówienie uzupełni druga dostawa: 17 autobusów jednoczłonowych. W sumie będzie to kosztować katowickiego przewoźnika prawie 43 mln złotych. Pierwsze hybrydowe autobusy wyjadą na drogi stolicy województwa za około 9 miesięcy, czyli w maju 2023 roku.
- Będą to pierwsze autobusy hybrydowe w barwach katowickiego przewoźnika, które dodatkowo będą poruszały się w tzw. „strefach zero-emisyjnych". Oznacza to, że na wyznaczonych odcinkach tras, w obrębie ścisłego centrum miasta, pojazdy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym na dystansie do kilkuset metrów. Pozwala to na znaczną redukcję emisji spalin i hałasu w newralgicznych miejscach metropolii. To prawdziwa rewolucja – mówi Maciej Sylwanowicz, dyrektor ds. rozwoju elektromobilności miejskiej w firmie Volvo Bus Corporation.
PKM Katowice, podobnie jak inny przewoźnicy w regionie, sukcesywnie inwestuje w nowy tabor, aby był najbardziej ekologiczny. We flocie miejskiego przewoźnika już ponad 50% pojazdów spełnia normę Euro 6, a 30% normę EEV. Po Katowicach jeździ też 20 autobusów z napędem elektrycznym.
- Obecnie stoimy przed wyborem, jak będzie wyglądać transport w przyszłości. Paliwa kopalne, które zasilały komunikację przez wiele dziesięcioleci, były relatywnie tanie, ale dla środowiska bardzo szkodliwe. Dziś pojawiają się alternatywne sposoby zasilania, a także metody łączące kilka ich typów, które wykorzystują to, co najlepsze ze wszystkich rozwiązań. To, jaki system będzie dominował w przyszłości, nadal nie jest wiadome, ale najważniejsze obecnie, aby zmniejszać produkcję szkodliwych cząsteczek do atmosfery, nie pogarszając przy tym podstawowej funkcji naszych pojazdów – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Nowoczesne autobusy pojawią się w Katowicach w ramach projektu mającego na celu poprawę jakości środowiska naturalnego oraz zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego. Promowanie transportu publicznego z jednej strony zmniejsza ruch na drogach, a z drugiej powoduje niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
- Wierzę, że ekologiczny i nowoczesny tabor może wpłynąć na decyzje mieszkańców dotyczącą wyboru środka lokomocji. Takie inwestycje wpisują się w ideę zrównoważonego transportu, którą staramy się w Katowicach promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Nie przeocz
Autobusy będą przyjazne dla środowiska i wygodne dla pasażerów
Wszystkie zamówione pojazdy będą niskopodłogowe. Autobusy przegubowe mają mieć minimum 130 miejsc, a autobusy jednoczłonowe - 80 miejsc dla pasażerów. Silnik spalinowy napędu hybrydowego ma spełniać normę EURO 6, a także mieć osłonę antyhałasową. Elektryczna jednostka napędowa ma zapewnić dynamikę jazdy w ruchu miejskim. System zarządzania ma optymalnie łączyć oba typy napędów, aby pracowały one w najlepszych dla siebie zakresach, redukując przy tym maksymalnie emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Pojazdy będą wyposażone także w dwustrefową klimatyzację, ładowarki USB, Wi-Fi oraz tablice elektroniczne.
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?