Piętrowy płatny parking powstanie w strefie kultury w Katowicach.

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
To wielki zwrot akcji, ale też koniec darmowego postoju. Przez lata urzędnicy mówili, że na budowę takiego parkingu nie ma pieniędzy. Teraz niespodziewanie ogłosili: budujemy wielopoziomowy parking! Ma stanąć w Katowicach w strefie kultury. Na razie, w 2020, ogłoszony będzie konkurs architektoniczny, a w budowę zaangażowany został TBS. Trzeba poprawić komunikację publiczną, by zachęcić kierowców do korzystania z niej. Co wiemy o inwestycji w listopadzie 2019?

Przygotowywany jest konkurs architektoniczny na koncepcję wielopoziomowego parkingu w Strefie Kultury, którego ogłoszenie planowane jest na początku przyszłego roku - potwierdza Ewa Lipka, rzeczniczka urzędu miasta w Katowicach.
I wyjaśnia: budowa wielopoziomowego parkingu w strefie kultury to odpowiedź na głosy mieszkańców, którzy chętnie korzystają z szerokiej oferty Strefy Kultury.

To bardzo ładne sformułowanie na rozjeżdżanie trawników, chodników, blokowanie dróg dojazdowych, stacji rowerowej i w ogóle wolną amerykankę na terenie między MCK, NOSPR a Muzeum Śląskim. Bo tylko ta ostatnia instytucja ma osobny parking dla swoich gości i klientów. Wewnętrzne parkingi NOSPR i MCK są tylko do użytku wewnętrznego. A choć w strefie kultury jest aż 1000 miejsc postojowych, raz, że to nie wystarcza, kiedy w Spodku, MCK (mieści nawet 12 tys. osób) czy NOSPR (1700 osób) organizowane są duże imprezy, a dwa - w ciągu tygodnia parking służy studentom, dojeżdżającym do Katowic z innych miast i pracownikom korporacji w centrum. Bo jest darmowy. Zmodernizowana za miliard złotych część miasta po kopalni Katowice stała się siermiężnym parkingiem. Nie pomogły gustowne tabliczki z muszką i apelem "parkuj kulturalnie". Rocznie na odtworzenie trawników tu miasto wydaje 21 tys. złotych.

- Parking w Strefie Kultury ma służyć osobom korzystającym z jej oferty - dodaje pani rzecznik.

- Dlatego też jesteśmy w trakcie zmiany polityki parkingowej, która ma zachęcić osoby dojeżdżające do pracy w centrum miasta do korzystania z komunikacji miejskiej. Ważnym elementem będą budowane centra przesiadkowe, a także zmiany w opłatach w strefie płatnego parkowania, które mają być wyższe dla osób spoza Katowic - przypomina.

Najważniejsza jednak będzie budowa wielopoziomowego parkingu w strefie kultury. W to zadanie ma zostać zaangażowany KTBS (Towarzystwo Budownictwa Społecznego). To ono ma ogłosić konkurs architektoniczny w 2020 roku. Nowy parking na pewno nie będzie darmowy, lecz płatny, właśnie po to, by strefa kultury przestała być parkingiem dla przyjeżdżających do pracy. W zamian trzeba jednak poprawić komunikację publiczną, by ludzie, którzy obecnie wjeżdżają do centrum autami, przesiedli się do autobusów i tramwajów.

Piętrowy płatny parking powstanie w strefie kultury w Katowicach.

Konkurs na projekt parkingu w Katowicach

- Z uwagi na lokalizację – wygląd tej inwestycji ma ogromne znaczenie, dlatego zdecydowano się na realizację konkursu architektonicznego - mówi Ewa Lipka. - Rozbudowa zaplecza parkingowego będzie stymulować turystykę biznesową, która stała się istotną dźwignią rozwoju Katowic, oddziałuje na różne sfery życia gospodarczego i społecznego oraz jest istotnym elementem promocji miasta zarówno na rynkach krajowych, jak i międzynarodowych.

Przypomnijmy. Kilka lat temu, gdy NOSPR, MCK i muzeum dopiero powstawały, już było wiadomo, że z parkingiem będzie kłopot. Choć miasto miało projekt pięciokondygnacyjnego parkingu z prawie 2 tysiącami miejsc, który miał stanąć w miejscu parkingu między NOSPR a MCK - to nie miało pieniędzy - około 200 mln zł - na jego realizację. Dlatego zapadła decyzja o budowie dwóch jednopoziomowych parkingów naziemnych. Były i są darmowe, choć o lat zapowiada się, że trzeba z tym skończyć. Powstał plan, by włączyć je do strefy płatnego parkowania, a nawet by stawki tu były wyższe niż w innych częściach miasta. Polityka parkingowa miasta będzie się nadal zmieniać - obecnie realizowane jest badanie, obejmujące m.in. zwyczaje kierowców.

Czytaj także

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie powinno powstawać więcej miejsc parkingowych w centrum miasta.

W ten sposób zwiększymy liczbę aut wjeżdżających do centrum a to = większe korki, opóźnienia komunikacji miejskiej, większe zanieczyszczenie powietrza które i tak jest tragiczne. Opłaty na istniejących parkingach powinny być kilkukrotnie droższe, a dochód z nich powinien dofinansowywać komunikację zbiorową. Po co budujemy centra przesiadkowe? Kto będzie chciał z nich korzystać jeśli będzie mógł zaparkować w samym centrum miasta ?

S
Szela
23 listopada, 13:33, Gość:

Katowice nastawione na zarobek, żenada. Codziennie dojeżdżam do Katowic samochodem i korzystam z w/w parkingu, a to tylko dlatego, że komunikacja miejska wiecznie jest spóźniona bądź w ogóle nie dociera ponieważ kierowcy tychże spółek mają wy**bane, czy w ogóle dotrą zgodnie z rozkładem jazdy, nie wspomnę już o cenach jakie sobie liczą za bilet, a jakość komunikacji miejskiej jest bliska zeru. Dlatego też analizując koszty szybciej i taniej jest poruszać się własnym pojazdem.

Taniej bo za darmo. Nigdzie na świecie nie ma darmowych parkingów w centrum i tu tez nie będzie. Na razie traktujesz Katowice utylitarnie - podatki płacisz u siebie, tu robisz korki i zajmujesz miejsce. Powodzenia na dalszej drodze życia :)

G
Gość

Katowice nastawione na zarobek, żenada. Codziennie dojeżdżam do Katowic samochodem i korzystam z w/w parkingu, a to tylko dlatego, że komunikacja miejska wiecznie jest spóźniona bądź w ogóle nie dociera ponieważ kierowcy tychże spółek mają wy**bane, czy w ogóle dotrą zgodnie z rozkładem jazdy, nie wspomnę już o cenach jakie sobie liczą za bilet, a jakość komunikacji miejskiej jest bliska zeru. Dlatego też analizując koszty szybciej i taniej jest poruszać się własnym pojazdem.

A
Anna S.

Kon8ecznie trzeba poprawić komunikację miejską, jeśli jest taka koncepcja, aby ludzie przesiedli się z samochodów do tramwajów i autobusów. Bez tego nie da rady. Jestem teraz w Belgii, tutaj wszystko działa tak sprawnie, że aż się nie chce wsiada za kółko, bo jest to mniej wygodne. Więcej stacji rowerowych, więcej tramwajów i busów także po godzinie 20:00 i w weekendy. Wtedy jestem na tak!

G
Gość

Maksymalna ilość kondygnacji pod ziemią (!!) i maksymalna ilość kondygnacji w górę. Przy tak dużych obiektach jakie aktualnie buduje się w centrum Katowic (KTW2 i zespół biurowo-hotelowy w miejsce hotelu Silesia), inwestycja zwróci się bardzo szybko. Nie wspominam nawet o potrzebach mieszkańców całej (!!) pierwszej dzielnicy, apartamentowca Orange oraz innych obiektów które zapewne będę budowane niebawem w centrum. Za 3-4 lata i tak wszytko to będzie mało...

K
KatoPodziemne

Dworcowa!!! To ze pod głównym placem miasta nie będzie parkingu to skandal kilka hoteli, nowe restauracji, a można było zrobić wraz z przebudowa. Mariacka to nie jest rozwiązanie

S
Ss

Tak sie walczy z samochodami i smogiem i korkami w miescie brawo krupa !!!!za rok znow 3 tys mniej mieszkancow w katowicach!!!! Wszyscy uciekaja z tego miasta przez halas smrod korki i smog !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3