Pierwszy tramwaj 2017N dotarł z Pesy do Tramwajów Śląskich

OPRAC.: tos
Pierwszy tramwaj Pesa 2017N dotarł do Katowic mat. Tramwajów Śląskich
Pierwszy nowy wagon typu 2017N wyprodukowany przez firmę Pesa Bydgoszcz SA dotarł już do Tramwajów Śląskich. Z Bydgoszczy wyruszył w piątek wieczorem, a w niedzielę rano był już w zajezdni w Katowicach-Zawodziu. Teraz nowy wagon będzie przechodzić testy homologacyjne.

Tramwaje Śląskie SA zamówiły u bydgoskiego producenta tramwaje o dwóch długościach – 25-metrowe oraz 32-metrowe. Jako pierwsze na linię produkcyjną zakładów Pesa trafiły wagony krótsze.

– Pierwszy z nich jest gotowy i w piątek 10 lipca późnym wieczorem wyruszył w drogę na Śląsk. Przewóz tramwajów odbywa się na specjalnej lawecie, a ze względu na gabaryty przejazd może być realizowany tylko nocą. Dlatego pokonanie tych 400 kilometrów zajmuje tyle czasu – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie SA.

Laweta z oczekiwanym wagonem dotarła do zajezdni w Katowicach-Zawodziu nad ranem w niedzielę 12 lipca. Tu wagon został ustawiony na torach a następnie odbył pierwszy krótki przejazd to hali, gdzie będzie przygotowywany do wyjazdu na tory szlakowe.

– Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z producentem, część badań homologacyjnych zostanie przeprowadzona na naszej infrastrukturze. Odbiory rozpoczną się oczywiście dopiero po uzyskaniu świadectwa homologacji – mówi Andrzej Zowada.

Realizacja całego zamówienia jest w toku. W serii wagonów 25-metrowych drugi wagon jest niemal gotowy przechodząc fazę uruchomień systemów i pierwsze krótkie jazdy, a dalsze 12 wagonów jest na różnych etapach produkcji.

– Podczas ubiegłotygodniowej wizyty w zakładzie produkcyjnym firmy Pesa nasi przedstawiciele widzieli także konstrukcję pierwszego wagonu 32-metrowego oraz początkową fazę budowy konstrukcji drugiego wagonu tej długości – opisuje Andrzej Zowada.

Umowa z bydgoskim producentem podpisana została 29.06.2018 r. Obejmuje dostawę 35 nowych tramwajów: 27 wagonów
25-metrowych oraz 8 pojazdów 32-metrowych. Wyposażenie tych tramwajów obejmuje m.in.: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły wi-fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd. Udział niskiej podłogi w wagonach krótszych wynosi ok. 65 procent, a w wagonach dłuższych ok. 75 procent.

Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto.

Trzecia fala - ważne zmiany

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie