Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parkingi w Brynowie i Zawodziu będą bezpłatne. Ale żeby tu zaparkować trzeba mieć SKUP i e-bilet, ale może być ten najtańszy

Redakcja
Parking przy centrum przesiadkowym Zawodzie w Katowicach
Parking przy centrum przesiadkowym Zawodzie w Katowicach JPP
Katowiccy urzędnicy doprecyzowali, kto będzie mógł korzystać z dwóch ogromnych parkingów przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu. Bez karty ŚKUP się nie uda, ale akceptowane będą tu nie tylko bilety kwartalne i miesięczne, ale również najtańsze bilety krótkookresowe.

Parkingi przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu. Dla kogo będą bezpłatne?

O regulaminie korzystania z dwóch ogromnych parkingów przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu pisaliśmy kilka tygodni temu. Temat mocno wzburzył kierowców. Powód? W regulaminie zapisano, że korzystać nich będą mogli wyłącznie kierowcy, którzy posiadają bilety okresowe ZTM zapisane na Śląskiej Karcie Usług Publicznych (ŚKUP). I tylko dla nich postój będzie bezpłatny.

Wątpliwości wzbudziła konieczność posiadania ŚKUP, która wciąż nie jest w powszechnym użyciu, ale również wspomniane bilety okresowe, bo kierowcy raczej nie inwestują w bilety miesięczne. Rozwiązanie wykluczyłoby też osoby, które do centrum przyjeżdżają okazjonalnie.

Teraz przedstawiciele miasta nieco doprecyzowali zasady, jakie będą obowiązywały na obu parkingach. Karta ŚKUP wciąż będzie niezbędna, a kto zaparkuje bez karty i bez zakodowanego na niej biletu zapłaci karę w wysokości 369 zł. Ale poza tym jest sporo zmian.

Parkingi bezpłatne również przy najtańszych biletach krótkookresowych

- Parkingi w centrach przesiadkowych będą bezpłatne dla posiadaczy biletów ZTM zakodowanych w karcie ŚKUP. Mówimy tu przede wszystkim o biletach miesięcznych, kwartalnych czy też o „bilecie katowickim”, który umożliwia podróżowanie koleją, tramwajem i autobusem – potwierdza Maciej Stachura, naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej w Urzędzie Miasta w Katowicach.

Dodatkowo akceptowane będą również bilety krótkookresowe, w tym te najtańsze na jedno miasto, albo ważne 20 minut od skasowania.

- Uznaliśmy, że park and ridy powinny być także dostępne dla tysięcy mieszkańców Katowic i naszych gości, którzy jednorazowo załatwiają sprawy w Śródmieściu. Każdy jeden samochód, który nie wjedzie do centrum Katowic oznacza zmniejszenie emisji spalin i hałasu oraz redukcję korków. Dlatego w centrach przesiadkowych honorowane będą także nie tylko bilety 24-godzinne, ale nawet najtańsze bilety krótkookresowe za 3,4 zł tzw. „1m/20min” – czyli na jedno miasto lub ważne 20 minut od skasowania – zapowiada Stachura.

Centra przesiadkowe w Brynowie i Zawodziu są już gotowe. Kiedy zostaną otwarte?

Przypomnijmy, że przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu powstały dwa duże parkingi „park&ride”. W Brynowie to trzykondygnacyjny parking z 545 miejscami, w tym 24 dla niepełnosprawnych. Natomiast w Zawodziu na parkingu naziemnym jest 405 miejsc, w tym 17 dla osób z niepełnosprawnościami.

Centrum przesiadkowe Brynów powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej, u zbiegu ulic Jankego, Rzepakowej, Kłodnickiej i Kościuszki. Budowa kosztowała ponad 80 mln zł (69 mln zł to budowa centrum przesiadkowego i układu drogowego, a ponad 10,6 mln zł - przebudowa układu torowego). Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Warbud oraz Stor.

Z kolei Centrum przesiadkowe „Zawodzie” powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej w rejonie ulic Bagiennej, Krakowskiej, Łącznej i 1 Maja. Wykonawcą jest konsorcjum, którego liderem jest firma ZUE z Krakowa. Tu kontrakt na realizację opiewa na 83 mln zł.

Oba centra przesiadkowe są już gotowe. Kiedy zostaną otwarte?

- Aktualnie trwają odbiory techniczne. Zależy nam na tym, by centra przesiadkowe były dostępne dla pasażerów od grudnia – mówi Stachura.

Zaznacza, że w pierwszym roku działalności centrów przesiadkowych parkingi mogą świecić pustkami.

- Pandemia koronawirusa sprawiła, że część osób przestała korzystać z komunikacji publicznej w obawie przed wirusem. Jednak pandemia kiedyś się skończy, a podejmowane przez nas działania służące popularyzacji komunikacji publicznej – takie jak budowa 3 centrów przesiadkowych za 240 mln zł czy też zakup 120 nowych autobusów za 151 mln zł - mają kluczowe znaczenie dla transportu w całym mieście w perspektywie wielu lat – podkreśla naczelnik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto