Będzie konkurs na wielopoziomowy parking w Strefie Kultury
Dyskusję na temat wielopoziomowego parkingu w Strefie Kultury w Katowicach zorganizowała Fundacja Napraw Sobie Miasta wspólnie z katowickim Oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. To właśnie SARP na zlecenie miasta, we współpracy z Towarzystwem Budownictwa Społecznego (KTBS) zorganizuje konkurs na projekt parkingu. Inwestorem będzie KTBS.
- Dla nas, architektów, ten parking jest punktem wyjścia – przyznał Mikołaj Machulik, prezes katowickiego oddziału SARP. - Nie możemy się cofnąć wstecz, by tę przestrzeń naprawić, ale zadaliśmy sobie pytanie, jak to zrobić, by złagodzić skutki – dodał.
Skutkiem decyzji władz Katowic sprzed lat są dwa olbrzymie powierzchniowe parkingi w Strefie Kultury - przy gmachu NOSPR oraz obok Muzeum Śląskiego. Oba zajmują sporo miejsca, są szpetne, do przestrzeni strefy nie przystają, a jednocześnie służą za darmowe zaplecze parkingowe dla centrum Katowic, studentów i pracowników okolicznych biurowców.
Machulik przypomniał, że jeden projekt parkingu wielopoziomowego dla Strefy powstał już kilka lat temu, ale przepadł. - Wyglądał dość nieszczęśliwie i przerastał NOSPR. Miejska Komisja Architektoniczno – Urbanistyczna skrytykowała tamtą koncepcję. Teraz mamy nowe zadanie i wszystko wskazuje na to, że parking powstanie. Udało nam się przekonać miasto, żeby jego projekt został wyłoniony w konkursie – tłumaczył.
Parking ma mieć od 1300 do 1500 miejsc i ma być.. efektowny
Konkurs ma zostać ogłoszony na przełomie lutego i marca. Będzie dwuetapowy: pierwszy etap będzie otwarty, do drugiego zostanie zakwalifikowanych pięć najlepszych prac.
- Wszyscy zdają sobie sprawę, jak ważna to przestrzeń. Mamy nadzieję że architekci, uczestniczący w konkursie zrozumieją nasze cele i intencje, jak również to, że wiele głosów było za tym, żeby to była przestrzeń zielona. W gestii projektantów będzie, co zaproponować i jak ukształtować tę przestrzeń. Z takiego założenia wychodzimy: to nie tylko konkurs na elewację i konstrukcję – mówił Mikołaj Machulik.
Co wiemy o parkingu? Powstanie na północ od gmachu NOSPR, w miejscu parkingu. Obecnie jest tu 275 miejsc postojowych. Wielopoziomowy parking ma mieć – według wstępnych analiz - od 1300 do 1500 miejsc.
- Dla nas najważniejsze jest, żeby powstał obiekt ciekawy, wpisujący się w krajobraz, urbanistycznie dobrze wkomponowany. Żeby to nie była surowa bryła parkingu, ale by powstał obiekt, którym Katowice będą się mogły pochwalić – przekonywał Mariusz Chyliński, dyrektor ds. inwestycji w katowickim TBS.
"Nie przewidujemy parkingu podziemnego"
Nie wiadomo, ile kondygnacji ma mieć parking, ale w spółce zakładają, że jeden poziom pomieści 400 miejsc.
- Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy parkingu podziemnego. To ma być parking otwarty, a o tyle podziemny, że zostanie wpisany w skarpę znajdującą się na tym terenie. Pod ziemię pójdziemy tylko wtedy, gdy będzie to uzasadnione ekonomicznie – mówi Chyliński.
Parking ma być sfinansowany z komercyjnego kredytu, który zaciągnie KTBS. Na jego spłatę zostaną przeznaczone zyski z opłat za postój. Jak wysokie będą? Nie wiadomo, ich wysokość ma zależeć m.in. od kosztów budowy obiektu.
A te będą spore. Według szacunków KTBS za budowę jednego miejsca parkingowego na parkingu wielozpoiomowym trzeba zapłacić od 40 do 50 tys. zł. Za cały obiekt około 70 mln zł.
- Ostateczna wartość będzie zależała od tego, ile takich miejsc tam powstanie – dodawał Chyliński.
Parkingi w Strefie Kultury muszą być płatne. Aktualnie ich zajętość to... 130 proc. Kierowcy parkują tu średnio po 8 godzin dziennie
Prawdopodobnie jeszcze przed budową parkingu, pozostałe miejsca postojowe w Strefie Kultury zostaną włączone do strefy płatnego parkowania w Katowicach, jednak nie wiadomo kiedy to nastąpi. Analizy w tym zakresie, jak przyznawał Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu katowickiego magistratu, trwają.
- W stanie obecnym wprowadzenie opłat spowoduje przeniesienie potrzeb parkingowych na obszar zabudowy mieszkaniowej na północ od Strefy Kultury, a takiego rozwiązania nie zakładamy. Nie wprowadzimy opłat bez działań systemowych na obszarze wokół strefy – zastrzegł naczelnik.
Przy okazji zdradził, że miasto ma już badania na temat parkingów w obszarze śródmieścia, w tym tych w Strefie Kultury. Wynika z nich, że parking w Strefie nie spełnia swoich funkcji, bo zamiast służyć odwiedzającym Muzeum Śląskie, NOSPR czy MCK, jest zapleczem parkingowym dla studentów i pracowników okolicznych biurowców.
- Parking jest średnio dziennie zapełniony w 130 proc., a te 30 proc. nadwyżki to parkowanie poza wyznaczonymi miejscami, wbrew przepisom. Dominują długie czasy parkowania - do 8 godzin - i niewielka rotacja parkowania, czyli wykorzystanie jednego miejsca w ciągu dnia, która jest na poziomie 1,5, co oznacza, że jeden, góra dwa pojazdy wykorzystują to miejsce – wymieniał Lowak.
Naczelnik przypomniał przy tej okazji, że powierzchniowe parkingi wybudowane w Strefie Kultury powstały jako parkingi tymczasowe, ale ostatecznie przetrwały wiele lat. Ten w pobliżu Muzeum Śląskim to zresztą teren, na którym miasto od lat planuje budowę Teatru Opery i Baletu.
Nowy parking nie zlikwiduje korków, ale być może ucywilizuje przestrzeń Strefy Kultury
Wątpliwości czy parking wielopoziomowy rozwiążę problemy Strefy Kultury nie brakuje.
- Na imprezę w Spodku może przyjechać jednorazowo 8000 osób, a w NOSPR 1500. Ten parking nic nie zmieni, jeśli chodzi o zakorkowanie tego miejsca. Wręcz przeciwnie: wygeneruje jeszcze większy ruch - mówiła w trakcie debaty Katarzyna Ujma – Wąsowicz, prezes śląskiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich
Pomysł krytykował również Tomasz Tosza z Miejskiego Zarządu Dróg w Jaworznie. - Takie projekty w Europie zachodniej i północnej realizowano w latach 70-tych. Trzeba odpowiedzieć na pytania, czy jeśli ten parking powstanie będą mniejsze korki w Katowicach, czy łatwiej będzie wjechać do tunelu? - podpowiadał i dodał: Posłużę się autorytetem profesora Jana Gehla: chcesz mieć korki, buduj parkingi.
Do rozwiązania nie jest również przekonany Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Miejskiego w Krakowie, który przyznał, że parkingi podziemne w Krakowie nie spełniły pokładanych w nich nadziei i w większości świecą pustkami. W redukcji liczby samochodów w centrum pomocne okazało się zupełnie inne rozwiązanie: zróżnicowanie cen za parkowanie w mieście (im bliżej centrum – tym drożej).
- To spowodowało, że aut w śródmieściu jest zdecydowanie mniej – mówił Wójcik. I dodawał: Nie odpowiem, że ten parking jest niepotrzebny, bo być może jest potrzebny by ucywilizować tę przestrzeń. Ja bym jednak poprzedził tę inwestycję eksperymentem i wprowadził w tej przestrzeni (Strefie Kultury - przyp. red.) płatne parkowanie, wówczas można by ocenić czy parking wielopoziomowy będzie cieszył się powodzeniem.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?