Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Park Śląski: Kolejkę linową wybuduje Doppelmayr?

Łukasz Respondek
Austriacki potentat Doppelmayr wybuduje prawdopodobnie nową kolejkę linową w Parku Śląskim. Oferta firmy została bowiem dopuszczona do kolejnego etapu postępowania przetargowego.

Propozycje włoskiego Leitnera i szwajcarskiego Bartho-leta zostały odrzucone, ale druga z tych firm odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. Jeżeli jej orzeczenie będzie niekorzystne dla spółki, to wybór wykonawcy może się opóźnić.

Doppelmayr ma kilka dni na złożenie wstępnej oferty. Z przyczyn formalnych na samym początku postępowania odrzucono te przygotowane przez pozostałych chętnych.

- Przeprowadziliśmy bardzo dogłębną prawną analizę. Podjęliśmy dobrą decyzję - podkreśla Arkadiusz Godlewski, prezes parku. Przyznaje jednak, że dla parku byłoby lepiej, gdyby do kolejnego etapu zakwalifikowało się więcej firm.

- Wtedy istniałaby większa szansa na uzyskanie niższej ceny. Najistotniejsza jest jednak ważność postępowania - mówi Godlewski. Wyjaśnia, że pozostałe oferty zawierały błędy formalne.

Jeżeli jednak KIO uzna, że wniesione odwołanie jest zasadne, wówczas park będzie musiał ocenić ofertę Bartholeta jeszcze raz. Opóźnienia nie muszą być jednak wielkie. W parku liczą, że wykonawcę uda się wyłonić za kilka tygodni, a robotnicy na placu budowy pojawią się jesienią.

- Oddanie kolejki do użytku w czerwcu przyszłego roku to termin bardzo ambitny, ale ciągle realny - uważa Godlewski. - W grze pozostaje jedna firma i to ona jest najbliżej wygrania przetargu - zaznacza.

Bogdan Tarko, prezes spółki Doppelmayr Polska, nie ukrywa, że jest zainteresowany zleceniem na kolejkę w Parku Śląskim. Firma jest zdecydowanym pionierem w budowie tego typu sprzętu na świecie.

- Dla nas to istotne zlecenie, chociażby z tego względu, że nasze krajowe biuro mieści się w województwie śląskim - przyznaje Tarko.
O przetargu na Elkę - z powodu trwających procedur - nie chce mówić zbyt wiele.

W Polsce Doppelmayr realizował głównie kolejki górskie m.in. w Karpaczu, Wiśle, Szczawnicy czy Zakopanem, ale, jak podkreśla Tarko, budowa kolejki nizinnej nie byłaby dla tak dużej i doświadczonej firmy niczym nowym.

- W różnych miejscach Europy budujemy takie kolejki. Powstają zarówno w pobliżu miast, jak i w samych śródmieściach - wyjaśnia. - Pełnią bardzo zbliżone funkcje do tej, która ma powstać w parku w Chorzowie.

Nieco dłuższą, ale podobną kolejkę do tej, która mogłaby powstać w Chorzowie, budowano w jednym z miast w Szwecji, nad ogrodem zoologicznym. Inna powstała w Koblencji. Można z niej oglądać słynną ogrodniczą wystawę Buga. Podobne rozwiązanie zastosowano też m.in. w Lizbonie na targi Expo. Jakim te kolejki cieszą się zainteresowaniem? - Nie znam konkretnych liczb, ale o kłopotach nie słyszałem - zaznacza Tarko.

Prezes polskiego oddziału Doppelmayra nie chce oceniać, ile może potrwać budowa Elki.

- Wszystko zależy od okresu uzyskania koniecznych zezwoleń na budowę. Zazwyczaj ten proces trwa tyle samo czasu, co właściwy okres prowadzenia prac .

Tarko nie chce jednoznacznie powiedzieć, czy budżet na tę inwestycję (ok. 30 mln zł - przyp. red.) jest wystarczający.

- Na razie się nad tym szczególnie nie zastanawialiśmy. Ta kwestia będzie istotna podczas składania ostatecznej oferty - podkreśla. Dla nas najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort. Aby każdy wsiadający i wysiadający był zadowolony - twierdzi.

Lokalni samorządowcy podkreślają, że Elka jest bardzo ważną inwestycją dla parku, największą w tym miejscu od kilkudziesięciu lat. - Cieszę się, że to postępowanie zmierza ku końcowi - przyznaje Marcin Michalik, członek rady parku i wiceprezydent Chorzowa. Uważa, że światowa czołówka producentów gwarantuje, że unijna dotacja na tę inwestycję będzie dobrze wykorzystana.

Prace jesienią

Wykonawca do prac ma przystąpić niedługo po podpisaniu umowy.

Rozbiórka starych słupów i stacji kolejki nie wymaga bowiem specjalnych zezwoleń budowlanych. Te prace mają zacząć się jesienią.

Władze parku nie ukrywają, że można spodziewać się drobnych uciążliwości, ale roboty będą prowadzone tylko od poniedziałku do piątku.

Zimą wykonawca będzie zabiegał o zezwolenia. Wiosną powinien rozpocząć się zasadniczy etap inwestycji. Jej zakończenie zaplanowano na czerwiec.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto