Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Osiem ofert w przetargu na projekt tramwaju na południe Katowic. Ceny? Do 3,8 mln zł [MAPA, TRASA]

Justyna Przybytek
Nowa linia tramwajowa w Katowicach. Tramwaj na południe
Nowa linia tramwajowa w Katowicach. Tramwaj na południe UM Katowice
Osiem firm chce projektować nową linię tramwajową w Katowicach, tzw. tramwaj na południe. Oferty zgłoszone w przetargu opiewają na kwoty od 1,8 do 3,8 mln zł.

Zadaniem wybranego w przetargu wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych, wykonawczych oraz oszacowanie kosztów budowy nowej linii tramwajowej. Prace projektowe zostaną podzielone na dwa etapy, w pierwszym zaprojektowana ma zostać linia tramwajowa o długości 5,2 km, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżka rowerowa oraz węzeł przesiadkowych w Kostuchnie. Natomiast w drugim etapie nowa droga, która ma biec wzdłuż linii, której budowa planowana jest jednak nie wcześniej niż w 2030 roku. Projektanci na przygotowanie dokumentacji będą mieli 22 miesiące.

Do katowickiego magistratu wpłynęły oferty od ośmiu firm. To firmy PROGREG Sp. z o.o. (cena: 3 800 700 zł brutto), Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. (cena: 3 071 310 zł brutto), Mosty Katowice Sp. z o.o. (cena: 2 280 420 zł brutto), WYG International Sp. z o.o. (cena: 3 357 900 zł brutto), Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. (cena: 3 136 278,60 zł brutto), Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. (cena: 2 966 514 zł brutto), Konsorcjum firm: Sweco Consulting Sp. z o.o. i Sweco Belgium N.V. (cena: 1 843 155 zł brutto) oraz Konsorcjum Firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych GROTEX i Biuro Projektów „A-Propol” s.c. Biegański Adam, Biegańska Dorota (cena: 3 296 400 zł brutto). Oferty będą analizowane w ciągu najbliższych tygodni.

Przy wyborze wykonawcy w 60 proc. będzie decydować cena, a w 40 proc. jego doświadczenie. - Co istotne, nie będzie to doświadczenie firmy, ale tylko i wyłącznie zespołu projektantów zaangażowanych w przedsięwzięcie – zastrzegają urzędnicy z Katowic. Jak dodają wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz będzie zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami, a także do prowadzenia działań informacyjnych.

- W kwietniu Urząd Miasta Katowice ogłosił zbiór zasad, którymi będą kierowali się projektanci w swojej pracy. Oprócz kwestii konsultacji społecznych, wśród warunków wymagalnych wyszczególniono m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc tym samym nowej bariery pomiędzy mieszkańcami a lasem. Zaakcentowana jest również kwestia ochrony terenów zielonych– w każdym przypadku, gdy realizacja prac będzie wymagała zmian w drzewostanie, w miejscu jednego dotychczasowego będą musiały być zasadzone co najmniej dwa nowe drzewa – przypominają urzędnicy z Biura Prasowego UM Katowice.

Nowa linia tramwajowa w Katowicach będzie biegła z pętli tramwajowej w Brynowie do nowo planowanej pętli przy osiedlu Bażantowo w Kostuchnie. Będzie długa na 5,2 km, wzdłuż niej powstanie osiem przystanków, między którymi odległość nie będzie większa niż 800 metrów. Czas przejazdu z Kostuchny do Brynowa ma wynieść od 12 do 14 minut, a z Kostuchny do rynku od 22 do 24 minut. Inwestycja będzie realizowana przez katowicki samorząd i spółkę Tramwaje Śląskiego i ma zostać zakończona do 2020 roku. Szacowany koszt budowy to 110 mln zł.

Tramwaj na południe Katowic przebieg

1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

2. Skrzyżowanie z ul. Kolejową
Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.

3. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

4.Skrzyżowanie z linią kolejową
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

5. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

6.Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowanej.

7. Odcinek w ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

8.Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

9.Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Krynicznej oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż przebudowywanej magistrali ciepłowniczej, bez jakiegokolwiek zajmowania terenu rezerwatu „Ochojec” i ingerencji w zabudowę mieszkaniową.

10.Odcinek od ul. Krynicznej do łącznika ulic Radockiego i Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowywanej.

11. Odcinek wzdłuż ul. Radockiego
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej na terenie pomiędzy ulicą Radockiego i ogródkami działkowymi.

12.Odcinek od ul. Radockiego do ul. Bażantów
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową, parkingu Park&Ride oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej na przedłużeniu ulicy Zabłockiego.

13.Odcinek wzdłuż ulicy Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po północnej stronie ul. Bażantów.

14.Pętla „Kostuchna” przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej
Zakłada się lokalizację przystanków końcowych i początkowych zintegrowanych z komunikacją autobusowa.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto