Chodzi o przetarg na rozbudowę i przebudowę dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km. Oba te odcinki to drogi dojazdowe do autostrady A4. W ramach prac przebudowana zostanie ul. Pszczyńska, a także rozbudowany węzeł Kolista na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej, Kolistej oraz 73. Pułku Piechoty. To najważniejszy zakres planowanej przebudowy, ale w planie są też m.in. remonty odcinków ulic Kolistej i Karolinki, budowa nowych łącznic drogowych, przebudowa przejść dla pieszych, przejazdu kolejowego, czy przepustu na Potoku Bolina.
Przebudowa węzła Giszowiec w 22 miesiące
Realizacja przebudowy ma potrwać do 2020. Według szacunków katowickich urzędników inwestycja ma pochłonąć około 400 mln zł, z czego aż 338,2 mln zł wyniesie dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
O kontrakt na przebudowę ubiega się osiem firm. To między innymi Banimex, Moto-Engil Central Europe, Porr, Budimex, Strabag, Eurovia Polska, NDI oraz IDS-Bud. Najdroższa ze złożonych ofert opiewa na ponad 309 mln zł, najtańsza na około 233 mln zł.
- Obecnie trwa analiza złożonych ofert i kosztorysów, która ze względu na zakres zamówienia może trwać nawet do kilku miesięcy. Zgodnie z przetargiem w wyborze wykonawcy pod uwagę brana jest w 60 proc. - cena oraz w 40 proc. - doświadczenie – wyjaśniają katowiccy urzędnicy.
Jak dodają firma, z którą miasto podpisze umowę na realizację, będzie miała 22 miesięcy na wykonanie inwestycji.
Pół miliarda na drogi w Katowicach
Przebudowa węzła Giszowiec, to jedna z dwóch flagowych i największych inwestycji drogowych planowanych w najbliższych latach w Katowicach. Druga obejmuje rozbudowę odcinka DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km od wiaduktu kolejowego do wysokości stacji paliw, przebudowę odcinka drogi Armii Krajowej i skrzyżowania ulic Armii Krajowej - Kościuszki, przebudowę ul. Małachowskiego i ul. Harcerzy Września 1939. W ramach zadania planowana jest też budowa dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego typu „Karo” na skrzyżowaniu Kościuszki z ulicą Armii Krajowej z tzw. „rondem turbinowym” dwupasmowym, umożliwiającym poprzez DK 86 dojazd do autostrady A4. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana do 2019 i kosztować będzie 132,8 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 111,4 mln zł.
Na przebudowę DK81 w Piotrowicach ogłoszono już przetarg, ale wciąż trwają procedury przetargowe.
- Te inwestycje o wartości ponad pół miliarda złotych są ważnym krokiem w udoskonalaniu transportu w regionie. Ich realizacja znacząco podniesie komfort życia mieszkańców Katowic i regionu, niesie ze sobą szereg korzyści i ułatwień. Chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, oddzielimy ruch wewnętrzny od tranzytowego, a po drugie upłynnimy ruch w dwóch wąskich gardłach komunikacyjnych Katowic, z których jedno jest zlokalizowane na skrzyżowaniu autostrady A4 i DK 86 – a więc węźle o największym natężeniu ruchu samochodowego w Polsce – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Realizacja dwóch projektów zwiększa także dostępność komunikacyjną nie tylko dla mieszkańców Katowic i regionu, ale też obszarów położonych przy dalszych odcinkach dróg DK81 i DK86. O zyskach mówimy więc zarówno w perspektywie ekonomicznej, jak i społecznej. W kontekście powstania metropolii śląskiej mówimy także o czynniku mocno podnoszącym konkurencyjność całego naszego regionu – dodaje.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?